Nederlandse boeren, met name melkveehouders, mogen vanwege de groeizame omstandigheden in Nederland meer mest op hun land brengen dan volgens de Europese regels mag. Steeds opnieuw is de vraag of de Europese Commissie dat voorrecht weer opnieuw toestaat. Normaal gesproken gold zo'n uitzondering - derogatie in vakjargon - voor een periode 4 jaar. De laatste derogatie werd in 2020 verleend voor 2 jaar. Volgens de nieuwe Landbouwminister Henk Staghouwer is het nogal onzeker of de Nederlandse melkveehouderij het voorrecht voor de komende jaren weer binnen gaat halen.
Als de Europese Commissie weigert op basis milieu-argumenten, zet dat de Nederlandse zuivelproductie in zijn achteruit omdat er minder mest op eigen land mag worden gebruikt en de kosten voor afzet van het 'bruine goud' stijgen. Boeren moeten moeten tot in de zomer wachten op een besluit uit Brussel en kunnen tot die tijd geen financiële planning maken. Wageningen Economic Research berekende ooit dat vooral de mestafzetkosten erin zullen hakken. Als boeren hun mest niet kunnen verwerken zal de netto toegevoegde waarde van de zuivelketen aan de nationale economie met een klein €1 miljard krimpen. Het zal tevens de varkenshouderij raken omdat koeienmest een belangrijke trekker is voor de mestmarkt die Nederland heeft ontwikkeld.
Als de Europese Commissie weigert op basis milieu-argumenten, zet dat de Nederlandse zuivelproductie in zijn achteruit omdat er minder mest op eigen land mag worden gebruikt en de kosten voor afzet van het 'bruine goud' stijgen. Boeren moeten moeten tot in de zomer wachten op een besluit uit Brussel en kunnen tot die tijd geen financiële planning maken. Wageningen Economic Research berekende ooit dat vooral de mestafzetkosten erin zullen hakken. Als boeren hun mest niet kunnen verwerken zal de netto toegevoegde waarde van de zuivelketen aan de nationale economie met een klein €1 miljard krimpen. Het zal tevens de varkenshouderij raken omdat koeienmest een belangrijke trekker is voor de mestmarkt die Nederland heeft ontwikkeld.
Frits #35. Je hebt mijn commentaar niet goed gelezen, maar niet goed lezen overkomt mij ook wel eens.
Nederland heeft een verplichting t.a.v. het areaal blijvend grasland (zie Marco #30), vanwege de vermeende positieve effecten die jij noemt. Ik heb niet beweerd of de indruk gewekt dat die nationale verplichting al is vertaald naar het individuele boerenbedrijf. Sterker nog, ik heb beweerd dat Nederland besloten heeft met die vertaling te wachten tot er nationaal een probleem dreigt, bijvoorbeeld als gevolg van beëindiging van de derogatie, waardoor de 80% grasland-eis voor het overgrote deel van de melkveebedrijven vervalt.
Het areaal mais kan bovendien maar beperkt (of niet) groeien door de eisen die binnenkort gelden m.b.t. vruchtwisseling, als nationale invulling van het EU-landbouwbeleid.
Frans Aarts je wekte eerder de indruk dat er een verplichting is met betrekking tot het areaal grasland die impact heeft op de bedrijfsvoering van melkveehouders. En dat die landelijke verplichting zou zijn doorvertaald. Maar dat is (dus) niet het geval!
Daardoor kan bij beëindiging van de derogatie een aanzienlijk areaal grasland worden omgezet tot maïsland zoals CDM betoogt. En dan staan de daarbij genoemde negatieve effecten op biodiversiteit, bodemleven en koolstofvastlegging en de belasting van de omgeving door emissies van gewasbeschermingsmiddelen.
Marco #33 . Ik neem aan dat de coalitie-partners van het vorige en huidige kabinet heel goed beseffen dat het weigeren van derogatie, met EU als zondebok, de enige mogelijkheid is om de ammoniakemissie nog dit jaar vrij stevig te beperken. Bovendien is die beperking voor de overheid kosteloos. Opvallend is dat in de brief aan de Kamer het door CDM genoemde relevante beperkende effect van geen-derogatie, op de ammoniakemissie, is weggelaten.
Mijn verwachting: geen derogatie, wel krokodillentranen.
Frans Aarts,
Wat vind je van de gedachte dat de overheid het express doet deze enorm trage en mogelijk kansarme derogatieaanvraag.
Ik las het idee om bijv. bufferzones in beekdalen in te stellen (teneinde alsnog derogatie te kunnen krijgen), laat dat de overheid nu bijzonder goed uitkomen om dergelijke gronden goedkoop in bezit te krijgen om de natura2000-gebieden te herstellen/versterken.
Marco #31 . Die miljarden zijn boterzacht en het milieuprobleem is niet enkel een stikstofkwestie. Bovendien, als je als Nederland begint met de ammoniakemissie toe te laten nemen, door latente rechten via verkoop te activeren, is het moeilijk te blijven geloven in ons probleemoplossend vermogen of goede wil.