Nederlandse boeren, met name melkveehouders, mogen vanwege de groeizame omstandigheden in Nederland meer mest op hun land brengen dan volgens de Europese regels mag. Steeds opnieuw is de vraag of de Europese Commissie dat voorrecht weer opnieuw toestaat. Normaal gesproken gold zo'n uitzondering - derogatie in vakjargon - voor een periode 4 jaar. De laatste derogatie werd in 2020 verleend voor 2 jaar. Volgens de nieuwe Landbouwminister Henk Staghouwer is het nogal onzeker of de Nederlandse melkveehouderij het voorrecht voor de komende jaren weer binnen gaat halen.
Als de Europese Commissie weigert op basis milieu-argumenten, zet dat de Nederlandse zuivelproductie in zijn achteruit omdat er minder mest op eigen land mag worden gebruikt en de kosten voor afzet van het 'bruine goud' stijgen. Boeren moeten moeten tot in de zomer wachten op een besluit uit Brussel en kunnen tot die tijd geen financiële planning maken. Wageningen Economic Research berekende ooit dat vooral de mestafzetkosten erin zullen hakken. Als boeren hun mest niet kunnen verwerken zal de netto toegevoegde waarde van de zuivelketen aan de nationale economie met een klein €1 miljard krimpen. Het zal tevens de varkenshouderij raken omdat koeienmest een belangrijke trekker is voor de mestmarkt die Nederland heeft ontwikkeld.
Als de Europese Commissie weigert op basis milieu-argumenten, zet dat de Nederlandse zuivelproductie in zijn achteruit omdat er minder mest op eigen land mag worden gebruikt en de kosten voor afzet van het 'bruine goud' stijgen. Boeren moeten moeten tot in de zomer wachten op een besluit uit Brussel en kunnen tot die tijd geen financiële planning maken. Wageningen Economic Research berekende ooit dat vooral de mestafzetkosten erin zullen hakken. Als boeren hun mest niet kunnen verwerken zal de netto toegevoegde waarde van de zuivelketen aan de nationale economie met een klein €1 miljard krimpen. Het zal tevens de varkenshouderij raken omdat koeienmest een belangrijke trekker is voor de mestmarkt die Nederland heeft ontwikkeld.
Klopt dat een derogatie na goedkeuring van een Nitraatactieprogramma voor vier jaar kan worden verleend.
Bij de beoordeling in 2017/2018 van het 6e Nitraatactieprogramma had het Nitraatcomité de nodige twijfels. Die kwamen voort uit de uitbreiding van de melkveestapel na afloop van de melkquotering en het feit dat effecten van het stelsel van fosfaatrechten (ingevoerd per 1/1/2018) nog onzeker waren. Daarom kreeg NL op basis van het 6e Nitraatactieprogramma derogatie verleend voor twee jaar (2018 en 2019) en daarna nogmaals voor twee jaar (2020 en 2021).
Nu is het 7e Nitraatactieprogramma ingediend en staat besluitvorming voor een periode van 4 jaar op de agenda.
En ja, het getuigt van slecht 'time-management' van alle betrokkenen dat een besluit over een derogatie niet eerder dan aan het einde van het eerste teeltseizoen wordt genomen.
Altijd jammer de framing op ' meer mest rijden' zonder de toevoeging in plaats van kunstmest.
Het leidt er alleen toe dat er meer kunstmest gebruikt wordt wat vermoedelijk meer uitspoelingseffect heeft.
Voor ondernemers is het onmogelijk stabiele bedrijfsvoering te doen als besluitvorming plaatsvindt als het overheden uitkomt.
Ondernemers worden bij de eerste termijnoverschrijding beboet en/of gekort op betalingsrechten.
De overheid komt gewoon weg met elke termijnoverschrijding.
#1 Frits, geheel nieuw is dat wachten niet:
2018: geschreven op woensdag, 6 juni, 2018 veeteelt.nl archief via google)
Aanvraag vergunning derogatie 2018 is geopend
Bedrijven kunnen tot 4 juli derogatie voor 2018 aanvragen
Boeren die in 2018 gebruik willen maken van derogatie, kunnen vanaf 6 juni een vergunningsaanvraag indienen bij RVO. Nu de Europese Commissie de goedkeuring van de derogatie voor Nederland in 2018 en 2019 op 31 mei heeft gepubliceerd, is de aanvraagperiode geopend.
#2 Jos,
Kun je de lezers hier een stapje meehelpen in de materie begrijpen.
Derogatie gaat over het meer mogen toedienen van stikstof via dierlijke mest: Van 170kg N per naar 230-250kg N. Dat gaat over bemesting.
Zit ik nog voldoende goed in de materie dat de maximale stikstof bemesting totaal per ha blijvend grasland varieert van 250kg zuidelijke zandgrond tot aan 345 kg N op kleigrond ? Tabel 2 RvO Stikstof landbouwgrond
Aangaande plaatsingsruimte mest. Welke specifieke meststof in de dierlijke mest (drijfmest) heeft daar de meeste invloed op:
- Stikstof (N=Nitrogen)
- Fosfor (P= Phosphorus) (fosfaatP2O5=Phosphate)
Heeft de derogatie gevolgen voor de plaatsingsruimte van mest? Het artikel lezende is dat ja.
Nu zit ik niet meer goed genoeg in de materie om Hoeveel mest gebruiken, hoe rekent u dat uit **
Kun jij als praktisch gebruiker van deze wet en regelgeving aangeven op hoofdlijnen wat er dan
verschuift. Welke stap mis ik door te denken dat dit al geregeld is door de fosfaatrechten. Middels fosfaatrechten plaats een melkkoeienboer toch zijn dierlijke mest? Fosfaat klem(de) klemt toch zo? Zoals je merkt ik ben ook meer burger/consument geworden. En begrijp daarmee vaker en beter waarom het voor buitenstaanders moeilijk (tot niet) te volgen is.
Er is een verschil tussen mestplaatsingruimte versus werkelijk gebruik dierlijke mest versus bemesting totaal?
**
Gebruiksnormen: Waarom is dit zo belangrijk
Stap 1: Gebruiksruimte dierlijke mest berekenen
Stap 2: Stikstofgebruiksruimte berekenen
Stap 3: Fosfaatgebruiksruimte berekenen
Stap 4: Werkelijke gebruik dierlijke mest berekenen
Stap 5: Totale gebruik stikstof en fosfaat bepalen
Stap 6: Werkelijke gebruik stikstof berekenen met het werkingscoëfficiënt
Stap 7: Bepalen of u binnen uw gebruiksruimte bent gebleven