"Ze laten ons door deze lockdown in de stront zakken, het is een grote smeerlapperij," zegt een woeste Gilles Harthoorn van Hotel Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog in MissetHoreca (1.3). Restaurants zitten met grote, onverkoopbare, voorraden door de onverwacht snel ingevoerde lockdown. Harthoorn is niet de enige, de horeca voelt zich 'lamgeslagen' (1.5) door de nieuwe maatregelen, of geven de pijp aan Maarten (De Telegraaf, 1.2).

Juist voor de feestdagen hadden veel restaurateurs groot ingeslagen, om te 'dunchen' (3.7) en afhaalmenu's te verkopen. Die voorraden kunnen nu naar de voedselbank, of naar daklozen. Voor Harthoorn is dat geen oplossing: op Schiermonnikoog is geen voedselbank. Koninklijke Horeca Nederland is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor de inkopen waar geen omzet tegenover zal staan met een 'koelkastvergoeding'.

In Groot-Brittannië sluiten restaurants en cafés ook, ook al zijn daar door de overheid (nog) geen maatregelen in die richting opgelegd (AD, 1.6). Het zijn de horecaondernemers zélf die de deuren sluiten, enerzijds omdat ze door de razendsnelle opkomst van de omikronvariant te maken krijgen met een stroom aan annuleringen en uitval van personeel, en anderzijds omdat ze hun personeel én klanten willen beschermen. Groot-Brittannië heeft geen overheidssteun voorzien. Paul Donovan, een bekende Britse econoom, denkt dat deze "vrijwillige ineenstorting van entertainment en diensten" een voorteken is van een economie die niet herstelt.

Ook in de Verenigde Staten zitten horecaondernemers in zak en as. Zodra een medewerker positief test, sluiten ze tijdelijk de deuren, en als een besmette klant zich meldt. In het hele land regent het sluitingen en heropeningen. Dat is een kwestie van goed werkgeverschap. Zeker in tijden van personeelsschaarste - zoals nu - moeten werkgevers laten zien pal voor de veiligheid van hun medewerkers te staan. "Ik heb een verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van mijn personeel en hun veiligheid, hun mentale veiligheid," zegt restauranthouder Alex McCoy in The Washington Post (1.1). "Het gaat niet alleen om een positieve of negatieve test. Het gaat er ook om dat ze in de juiste mindset zijn en dat ze begrijpen dat ze veilig zijn en dat er voor ze gezorgd wordt. Ze zullen beschermd worden."

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken