Het lijkt erop dat Nederland een nieuw kabinet heeft. Hetzelfde als het vorige, qua partijen en premier. Helemaal nieuw is het boerenbeleid.
Melk van het Noorden brengt een plaatje van het aanzien. Geen vergezichten of vage kringlooplandbouw meer, maar een grootschalige ruilverkaveling. Van de nu nog ruim 1,8 miljoen hectare landbouwgrond, blijft straks maar 0,85 miljoen over om intensief op te boeren.
Op het merendeel van de huidige landbouwgronden zal dan ook veel extensiever geboerd moeten worden. Wie daar wil boeren, zal zijn verdienmodel moeten leren inrichten rond recreatie, natuur- en waterbeheer.
Op die 0,85 miljoen hectare kan de Nederlandse boer doen waar hij wereldwijd bekend om staat: heel efficiënt produceren. Minder, maar grotere boeren zullen dat blijven doen, mogelijk met nog wat meer productie dan nu per hectare of dier. In totaal wordt duidelijk dat de Nederlandse landbouwproductie zal dalen, zowel dierlijk als plantaardig van akkerbouw.
Of het plaatje ook daadwerkelijk de basis is voor het grondbeleid voor de landbouw is nog niet helemaal zeker, maar Melk van het Noorden gaat ervan uit dat het plan dicht bij de nieuwe beleidswerkelijkheid zit. Daarmee zal het plan de grootste ruilverkaveling worden sinds het einde van de jaren '50 van de vorige eeuw toen de landbouw werd klaargemaakt voor verdere intensivering. Rutte IV zet de omgekeerde weg in en houdt minder dan de helft van de intensieve gronden in stand.
Melk van het Noorden brengt een plaatje van het aanzien. Geen vergezichten of vage kringlooplandbouw meer, maar een grootschalige ruilverkaveling. Van de nu nog ruim 1,8 miljoen hectare landbouwgrond, blijft straks maar 0,85 miljoen over om intensief op te boeren.
Op het merendeel van de huidige landbouwgronden zal dan ook veel extensiever geboerd moeten worden. Wie daar wil boeren, zal zijn verdienmodel moeten leren inrichten rond recreatie, natuur- en waterbeheer.
Op die 0,85 miljoen hectare kan de Nederlandse boer doen waar hij wereldwijd bekend om staat: heel efficiënt produceren. Minder, maar grotere boeren zullen dat blijven doen, mogelijk met nog wat meer productie dan nu per hectare of dier. In totaal wordt duidelijk dat de Nederlandse landbouwproductie zal dalen, zowel dierlijk als plantaardig van akkerbouw.
Of het plaatje ook daadwerkelijk de basis is voor het grondbeleid voor de landbouw is nog niet helemaal zeker, maar Melk van het Noorden gaat ervan uit dat het plan dicht bij de nieuwe beleidswerkelijkheid zit. Daarmee zal het plan de grootste ruilverkaveling worden sinds het einde van de jaren '50 van de vorige eeuw toen de landbouw werd klaargemaakt voor verdere intensivering. Rutte IV zet de omgekeerde weg in en houdt minder dan de helft van de intensieve gronden in stand.
Gaat het om een versnelling van een trend die al zichtbaar was?
Het zal sowieso geen ruilverkaveling (bestaat niet meer) of landinrichting worden. Deelnemers moeten daar zelf over stemmen en er zal geen meerderheid zijn. Dus moet de wet worden aangepast om grootschalige herindeling mogelijk te maken. Ook die zal gepaard gaan met grote problemen en vertragingen, zeker gezien de ervaring van ruilverkavelingen welke decennia duurden (en gedurende 26 jaar door de deelnemers werden afgelost/betaald, naar rato van genoten voordeel, daar is hier al helemaal geen animo voor).
Arend, ik denk dat je je vergist. De ruilverkavelingen 60 jaar geleden moet je zien als een soort 'mkb' operatie. Kleinschalig. Deze ruilverkaveling is grootschalig en levert grootschalige bedrijven op. Waarschijnlijk zo rond de 500 hectares (=1500 boeren). Hier gaat groot geld rollen. Partijen staan te trappelen. Investeerders, banken, machinefabrikanten en andere multinationale toeleveranciers.
De grondprijs gaat over de kop.
#2 De wet inrichting landelijk gebied is een week geleden al aangepast.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0020748/2019-01-01/#Hoofdstuk4_Artikel17
Of wordt er aangestuurd op een situatie dat de wetten van de economie het probleem gaan oplossen?
Het verdienmodel: Ik mis een wezenlijk onderdeel van het genoemde model. VOEDSEL bedenk eens wat het woord betekend in de zin van het woord.
Gaat de onmacht van de politiek deze asociale krachtmeting organiseren met als gevolg veel pijn en verdriet op het platteland?
Waar is de menselijke maat, de menselijke waardigheid in de politiek?
Zijn we in staat een balans te vinden tussen het snelle economische gewin en de waarden die onze samenleving een sociaal gezicht geven?
De problemen zijn niet gering maar als we in de samenleving iets voor een ander weten te betekenen zouden de problemen wel eens als sneeuw door de zon kunnen verdwijnen zonder leed van een hardwerkend deel van de samenleving die ook nog eens hun vermogen in de waagschaal leggen. Ook met het oog op de minder bedeelden.
Als dit het politieke belijd gaat worden gaat het niet vrolijker worden in de samenleving, zijn we blind voor de signalen die de samenleving nu al afgeeft?
Mijn vader, hij leeft al lang niet meer, zei in de zeventiger jaren al, als we zo doorgaan met de samenleving staan op termijn de soldaten weer op de kruispunten in de steden. Wilde het nooit geloven, naïef?
Jan Peter lees net jou reactie. Wat gaat dat voor de twee of drie deling van de maatschappij betekenen? Weinigen die veel verdienen en steeds meer die te weinig krijgen en de gevolgen voor de samenleving. Wat is de waarde van het geld voor die weinigen en wat betekend dat voor degene die niet hebben?