De coronacrisis heeft een grote impact op de afzet van eendenvlees. Dat is een kleine sector in Nederland, met zo'n 45 eendenhouders, die 90% van zijn productie naar het buitenland verkoopt. Bij het begin van de coronacrisis stagneerde de verkoop van eendenvlees wereldwijd (Nieuwe Oogst, 1.2). Na een opleving dit voorjaar, leidden de nieuwe coronamaatregelen tot een nieuwe dip. Omdat bijna al het verse eendenvlees naar de groothandels, foodservice en horeca gaat, is de verkoop in Nederland op dit moment weer zo goed als tot stilstand gekomen. "Nu horecabedrijven om vijf uur 's middags de deuren moeten sluiten, verkopen we in Nederland bijna geen eendenvlees meer', zegt directeur-eigenaar Gertjan Tomassen van ketenregisseur Tomassen Duck-To. Orders uit het buitenland - Scandinavië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk - maken de markt voor eendenvlees alsnog goed.

De Nederlandse horeca heeft dit jaar te maken met omgekeerde kerststress. Want met nog twee weken te gaan tot de kerstweek, normaal een topperiode voor restaurants, is nog volstrekt onduidelijk wat er straks mag en kan. "Ik ben heel positief ingesteld, maar dit gaat wel erg ver," zegt topchef Joris Bijdendijk op BNR (1.1). "Dat er nog niets bekend wordt over wat de horeca kan verwachten met kerst. Terwijl het zo'n belangrijke week is. Er moeten personeelsplanningen gemaakt worden, al maanden ben je bezig met je menu's en het inkopen van ingrediënten moet zo gaan gebeuren."

Geen last van de coronacrisis of de daarmee samenhangende supply chain-perikelen heeft Spam-producent Hormel. Voor het zevende jaar op rij behaalt de Amerikaanse producent van ingeblikt, gekookt varkensvlees een recordomzet (BBC, 2.1). De omzet steeg naar $11,4 miljard. Ingeblikt vlees is voorraadkastbestendig eten bij uitstek en dat bewees zich tijdens de coronacrisis eens te meer. Om toekomstige problemen in de leveringsketen te voorkomen, heeft Hormel voor de komende 5 jaar een leveringscontract gesloten voor Amerikaans varkensvlees. Spam bestaat sinds 1937 en wordt inmiddels in 80 landen verkocht. Het meest geliefd is het blikvlees in Zuid-Korea, waar een blikje Spam zelfs als een hooggewaardeerd nieuwjaarscadeautje geldt.
Dit artikel afdrukken