Ik besloot te vragen om een koolhydraatarm ontbijt. Dat mag je toch wel vragen voor € 12,50. Ik kreeg een vraag terug: wat dat concreet betekende? Waarop ik antwoordde met een uitsmijter, kaas, yoghurt, fruit en één volkorenbroodje. En een volkorenbroodje om mee te nemen zodat ik een paar uur later met wat koolhydraten mijn bloedsuiker kon bijplussen. Ik kreeg daarop een bevestiging en het idee dat het allemaal wel goed zou komen.

Helaas bleek de dienstdoende dame ‘s ochtends van niets te weten. Door personeelsgebrek had ze geen tijd om een uitsmijter te bakken. Yoghurt lukte nog wel. Ze had nog wel bruinbrood alsof dat altijd betekent dat het volkorenbrood is. Op de buitendeur van het hotel staat een score van 9,3 van Tripadvisor. Mijn vertrouwen in dat soort scores kreeg gelijk een flinke deuk. Interne organisatie en communicatie waren duidelijk niet op orde. En Tripadvisor baseert haar beoordelingen nog niet op de vraag of er sprake is van een gezond ontbijt.

De laatste keer bij mijn verblijf in een hotel in Alkmaar heb ik een lekker en gezond ontbijt bij een leuk koffiezaakje genomen. Goed voor mij, jammer voor het hotel
Vragenlijst over gewenst ontbijt
Bij een bezoek aan een hotel in Sauerland vorig jaar kreeg ik daags ervoor een lijst welke producten ik ‘s ochtends bij het ontbijt geserveerd wilde hebben. Met heel veel keuzemogelijkheden. Hotels moeten zich realiseren dat opvattingen over een gezond en lekker ontbijt steeds verder uit elkaar gaan lopen. Dat ze daarop moeten inspringen. Dat ze terughoudend moeten zijn om alleen witbrood en croissants bij het ontbijt neer te zetten. Het is in hun eigen (commerciële) belang om hun klanten tevreden te stellen. Verder hebben hotels – net als supermarkten - ook een verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde voedselomgeving. Met een lijst, die van tevoren ingevuld wordt, kun je beter inspelen op individuele wensen van mensen en het voorkomt veel voedselverspilling. Want vleeswaren die een paar uur op tafel staan gaan de prullenbak in.

Ik krijg de indruk dat sinds corona veel hotels de voorkeur geven aan (of genoodzaakt zijn) een mandje met croissants en wittebroodjes op de tafels te zetten en niet meer een buffet aan te bieden waarbij je zelf kan kiezen.

Bij een recent onderzoek naar de gezonde voedselomgeving van Maartje Poelman c.s. blijkt dat bij horecaketens 91% van het aanbod buiten de schijf van vijf valt. Terecht schrijft ze dat de voedselomgeving een grote invloed heeft op de keuzes die consumenten maken. Zij pleit voor een betere monitoring van het aanbod, waarbij het aanbod beoordeeld wordt of het past binnen de schijf van vijf, hoe het scoort op de Nutri-Score en de NOVA classificatie. Maar is een betere monitoring wel de meest geschikte aanpak? Is monitoring effectief om ondernemers uit te dagen om meer gezonde producten op tafel te zetten? Of is het vooral interessant voor beleidsmakers die vervolgens de schuld voor de obesitasepidemie bij de sector kan leggen?

Verplichte informatie op menukaart
De overheid zou ook kunnen verplichten op de menukaart aan te geven of het gerecht past binnen de schijf van vijf, of welke score het product heeft op de Nutri-Score (als die ooit ingevoerd gaat worden). Niet voor niets reageert Marc Jansen snerend dat de overheid haast moet maken met de invoering van de Nutriscore.

In ieder geval krijgt een gezond ontbijt in hotels nog weinig aandacht. In het onderzoek van Poelman komt dit ook niet aan de orde. Voor hotels een mooie uitdaging om met een gezond ontbijt hun steentje bij te dragen aan een gezonde voedselomgeving. De belangstelling voor gezond eten is door de coronacrisis enorm gestegen en daar moet de sector op inspelen. De laatste keer bij mijn verblijf in een hotel in Alkmaar heb ik een lekker en gezond ontbijt bij een leuk koffiezaakje genomen. Goed voor mij, jammer voor het hotel.
Dit artikel afdrukken