"Corona is een gamechanger", zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus, het bureau dat winkelgebieden in kaart brengt, in het AD (2.2). Als gevolg van de coronapandemie winkelen we minder in de grote stad maar liever dichter bij huis. "Juist de centra van middelgrote steden, die het voor corona het moeilijkst hadden, laten de laatste maanden een licht dalende leegstand zien. Verszaken zoals traiteurs en bakkers doen het goed, maar ook winkels op het gebied van wonen draaien prima en openen zelfs nieuwe vestigingen," aldus Slob.

Belangrijke overwegingen zijn dat mensen grote drukte mijden en liever naar een plek gaan waar ze met eigen vervoer kunnen komen. De winkelgebieden in de vijf grote steden trokken de afgelopen twee maanden tot 20% minder bezoekers. Ruimte, rust en reinheid blijken we belangrijker te vinden dan ooit, blijkt uit onderzoek door Locatus, ABN Amro en INretail. Het leidt tot een tweedeling in het winkellandschap: de gemiddelde winkelleegstand daalt en ligt op dit moment op 6,9%, maar in de grote steden neemt de leegstand toe. In de 17 grootste centra ligt het percentage leegstand al boven de 8%.

Daarnaast speelt ook het online winkelen een rol: consumenten gaan minder naar de stad om te winkelen en kopen meer online. Toch blijft winkelen in een winkel-met-een-dak-en-een-deur bij 70% van de consumenten populair. En dus, zegt Slob, zou het best eens kunnen zijn dat de bodem bereikt is van de daling van het aantal winkels in ons land. "In 2018 en 2019 verdwenen er jaarlijks drieduizend winkels! In 2004 telde ons land 107.600 winkels, dit jaar nog 87.100. We zien voor het eerst een afvlakking en sinds de zomer zelfs een stijging.''
Dit artikel afdrukken