Zonder oog voor het eigenlijke onderwerp, werd hier gisteren onmiddellijk geklaagd over een claimloze Blue Band advertentie op een site voor kinderen en voeding.

Blue Band moet je op je brood, maar niet op je site smeren. Daar word je afhankelijk van, zelfs al maakt zo'n advertentieplaatje nog niet eens het minste claimpje. Zo schijnt het devies te luiden van de mensen die ‘tegen zijn’.

Maar nou serieus. Hoe moeten de kranten – zelfs die we serieus nemen – overleven zonder adverteerders?
Dat kunnen ze niet.

Hoe kunnen journalisten die besluiten online te gaan, cq. die online beginnen het volhouden zonder betaling?
Niet, dus gaan ze aan de advertenties.

Als ze zich laten betalen voor hun mening is het ernstig. Is het ook ernstig als ze advertenties op hun site toelaten en verder hun eigen gang gaan?

Een oplossing zou zijn om op een site over auto’s advertenties voor margarine, worst, Cup-a-Soup en de pizza’s van Dr Oetker te zetten. En op een site over eten alleen advertenties voor auto’s, laptops en LCD televisies. Het vervelende is alleen dat de adverteerders dat niet willen.
Voor foodlog.nl is het heel eenvoudig. Neppende advertenties en foute suggesties kunnen niet. De adverteerders van zulke producten hebben niet eens de aanvechting hier te willen adverteren. Ze zouden worden afgemaakt. AH Excellent zal hier nooit adverteren. Yoghurts met bosvruchten ook niet en de Knorr vie’s al helemaal niet.

Maar producten waar niks mis mee is, kunnen wel. De mooiste mop? Nou, die zegt dat Blue Band Idee geen fout product is en het is nog waar ook. Unilever brengt er zelfs - anti omega-6 vechter Melchior Meijer, die hier deze week weer even opdook, verklaarde het hier ooit – eindelijk een goede verhouding tussen omega-3 en omega-6 mee. Misschien is het wel geweldig voor ze om hier te staan, omdat we er kennelijk niks over te klagen kunnen hebben. Dat is wat waard. Zowel voor het product als voor ons.
Zelfs als mensen wel klagen, want dan kunnen we die klachten nog eens ontzenuwen ook, al moet ik er niet aan denken daarmee m’n dagen door te moeten brengen voor m’n dagelijks brood en glaasje wijn.

Je kunt natuurlijk ook een heel andere weg kiezen. Al die reclame is natuurlijk storend. Frontaalnaakt.nl, de mooiste vieze site van de wereld, gaat domweg rond met de collectezak.

Zijn lezers die graag meer achtergrond willen bij het eetnieuws dan de media bieden bereid tot donaties? Ik betwijfel het.

Scherpslijpers hier: hoe moet de betere journalist leven of zijn site bekostigen als het niet mag via advertenties om over advertorials (hier streng verboden!) nog maar te zwijgen?
Dat is een relevante vraag, want op de onderstaande poll, antwoord tot op heden een overweldigende meerderheid dat er behoefte is aan betere - lees: onafhankelijke en van het naadje en de kous op de hoogte zijnde - voedingsjournalistiek. Als niemand daarvoor wil betalen, kun je die uiteindelijk op je buik schrijven.

NB: 'versch gekarnde BB' zou hier natuurlijk niet kunnen. Blue Band Idee wel. Jazeker, Misschien wel juist vanwege het relletje dat zou kunnen ontstaan.



Dit artikel afdrukken