Een schep suiker!
En dus – Kamerleden waarom stellen jullie nou niet eindelijk eens een scherpe vraag hierover – en dus is dit water Ik Kies Bewust. Gewoon water draagt het logo niet, hetzelfde water met een schep suiker er in wel!
In Distrifood zegt een manager van Sourcy: "Vitaminewater past bij de gezondheidstrend. Het IKB-logo is daarbij voor de consument heel herkenbaar."
Terzijde. Iets eigenaardigs. Sourcy mikt met dit suikerwater op mannen.
Daarom heeft de halveliterfles een ‘extra grote opening’. Wat doen mannen dan nog meer met zo’n flesje?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik piekerde me suf, maar snap het eindelijk. Die extra grote opening ("XXL", zegt de advertentie voor wederverkopers) is voor gulzige drinkers die een blikje van 25 of 33 cl te klein vinden. Echte mannen drinken door.
Het is dus geen kleine literfles, maar een dubbelblik. De heftige kleuren, lees ik in het blauw, moeten bovendien aansluiten bij ieder gebruiksmoment zodat je per dag een stuk 4 extra grote blikken met nu extra gezonde suiker kunt wegwerken.
Wat een zegen is IKB toch voor de verkopen van frisdrank, euh, pardon, suikerwater.
"Kamerleden waarom stellen jullie nou niet eindelijk eens een scherpe vraag hierover"
Omdat in de Kamer zelfs het minimum aan expertise nodig om te zien dat deze vragen relevant zijn en van groot belang voor de volksgezondheid, volkomen afwezig is.
Omdat je met neuzelen over terroristische dreiging wel zetels kunt winnen, en een pleidooi tegen chronische voedselverramponering en bedriegelijke etikettering geen uitzicht biedt op electorale winst--ondanks het feit dat de meeste mensen nooit in hun leven met terrorisme te maken zullen krijgen, terwijl iedereen elke dag met voedsel te maken heeft.
Omdat er met het ijveren voor voeding die het raakvlak behoudt met onze evolutionaire ontwikkeling geen grote economische belangen gemoeid zijn, en de fabrikanten van allerlei twijfelachtige hoerahapjes en -drankjes daarentegen meer dan genoeg financiele redenen hebben om een krachtige lobby te financieren.
Daarom onder meer.
Zo langzamerhand vraag je je af of IKB-logo voor mensen met bewustzijnsvernauwing is. Ik Kies Bewustzijnsbeperkt.
Echte mannen houden hun hoofd onder de kraan en drinken uit de dorpspomp. Ik zit te wachten op echt water met een biergeur, sportsokkengeur en water zónder geur of smaak :-).
Ter vergelijking: ik kocht gisteren bij de AH een zak met puntpaprika's en een sakje rode pepers. Er op staan drie picto's: geen gluten, geen koemelk én een blauw klavertje voor gezonde keuze. Je begrijpt, helemaal gelukkig ;-).
Hoeveel mensen zijn er eigenlijk allergisch voor rode peper, en dito paprika?
Lizet, dat heb ik in mijn eigen stukjes al diverse malen geroepen: mensen die producten kopen met zo'n labeltje, kiezen helemaal niet bewust. Ze laten anderen voor ze kiezen en zichzelf totaal bewusteloos beklaveren.
Om te beginnen weten ze totaal niets van de (behoorlijk kromme) rationale achter de toekenningscriteria. Die zijn namelijk niet absoluut, maar relatief. Daarom mag komkommer geen labeltje omdat er te weinig vezels in zouden zitten, maar mag een ijsje ze wel ondanks dat daar minder vezels in zitten dan in die komkommer. Het ijsje is namelijk voor een ijsje reuze verantwoord, terwijl de komkommer in vergelijking met andere groenten een onvoldoende scoort in de criteria van de labeltjesplakkers. Zo zit het ook met die Sourcy. Zo lang het water is, is het niet beter dan ander water. Doe er een schepje suiker bij, en het wordt ineens een ontzettend verantwoorde frisdrank. Dat je nog steeds beter komkommer kunt eten dan ijs en nog steeds beter water kunt drinken dan frisdrank, zegt niemand erbij.
GJG, vandaar ook mijn reuzeblije verrassing dat er op de puntpaprika's een blauw klavertje zit ;-). Nu zijn die blauw klavertjes natuurlijk weer iets anders dan de Ik Kies Bewustvernauwd-vinkjes, maar hoe lang nog gaat het duren vóór we van al die maffe picto's af zijn? Allergieinformatie reuze handig en prettig, maar de rest is toch vooral ruimtevulling.
Ik zie eigenlijk nooit mensen in de super op etiketten screenen, tenzij juist om die allergieinfo.