Aandeelhouders waarderen Ahold Delhaize al enige tijd wat minder dan andere beursaandelen. Beleggers willen meer. De beurskoers blijft achter bij de mooie resultaten van de afgelopen jaren, en zeker bij de fraaie cijfers tijdens de coronajaren. De aandeelhouders beloonden de plannen voor de beursgang maandag met €0,5 miljard extra aandeelhouderswaarde.

Volgens Ahold Delhaize is Bol.com winstgevend en maakt het bedrijf dit jaar €5,5 miljard omzet met een brutowinst van tussen de €150 miljoen en €170 miljoen.

De winstcijfers van Bol.com waren tot nu toe geheim. Ahold Delhaize verwacht de omzet en de winst van Bol.com in 2025 te zullen verdubbelen. Hiermee zou Bol.com ergens tussen de €2 tot 4 miljard waard kunnen zijn. Dan levert dit het concern bij de verkoop van een minderheidsbelang €1 tot 2 miljard groeigeld op.

Spannende vraag is welke besteding van dat groeigeld voor Ahold Delhaize het meeste rendement oplevert. Het ontwikkelen van een gezond, lokaal aanbod voor ons als consumenten? Een sterkere positie in de out-of-home markten? Het opbouwen van een flitsend bezorgnetwerk voor online klanten vanuit lokale gerobotiseerde distributiecentra? Datagedreven IT-systemen op basis van machine learning? Of, het uitbouwen van het Europese winkelnetwerk? Bigger is better!

Tijdens de 'investors day' bleken de verlanglijstjes van de Ahold Delhaize managers in de VS en Europa lang, heel lang. De ambities zijn er in elk geval. Maar, zoals mijn opa al zei: "van geld uitgeven word je niet rijk". Je moet het investeren. Ik verwacht dat het concern in alle stilte kiest voor een stap terug naar zijn 'core business', het gezond vullen van onze maag.

Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther is buiten zijn vakgebied ook actief als house-deejay.
Dit artikel afdrukken