In een buitengewoon scherp artikel met de titel Autopsie van nepnieuws op twitter bekritiseren 6 Franse wetenschappers van naam en faam de Nederlandse voedingswetenschapper Stephan Peters.

Peters is het voedingsgeweten van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) en werkte daarvoor in dezelfde hoedanigheid voor het Nederlandse Voedingscentrum.

In hun tekst zeggen de wetenschappers dat Peters via twitter stelselmatig misinformatie verspreidt over de Nutri-Score om die in een kwaad daglicht te stellen. Daar zou hij maar één reden voor hebben: het vermijden van een slechte score voor kaas in de Nutri-Score omdat het product relatief veel zout bevat en erg energiedicht is. Ze verwijten Peters dat hij het doet voorkomen alsof de opstellers van de Nutri-Score voor een kaastaks in plaats van een suikertaks op frisdrank zijn. Een onwaarheid en wat hen betreft een bewust smadelijke leugen, die ze hem ernstig kwalijk nemen.

De auteurs drogen Peters nadrukkelijk af en verwijten hem dat hij zich niet alleen onwetenschappelijk maar ook onheus en oninteger opstelt. Geconstateerd moet worden dat een brede groep Nederlandse voedingsexperts weliswaar niet Peters' tweets, maar wel de oppositie tegen Nutri-Score steunt. Van de zijde van Nederlandse supermarkten vernemen we ergernis dat er na jaren gepraat en gedoe nog steeds geen logo is.

Peters suggereerde in een tweet dat de voorzitter van de wetenschappelijke adviescommissie van de Nutri-Score niet inhoudelijk op zijn argumenten inging, terwijl zij en haar 5 collega's duidelijk maken dat ze die nou niet juist serieus kunnen nemen.

Het lijkt erop dat de gemoederen tussen de onderzoekers en industriebelangen over het voedselkeuzelogo sterk polariseren en het wetenschappelijke debat voorbij zijn.

  • Deel
Druk af