Net vóór de coronapandemie losbarstte, voerde de traditionele Belgische bonbonmaker Neuhaus een rebranding door. Nieuwe verpakkingen, nieuwe pralines, een nieuw shopconcept met lokale boetieks en ook een nieuwe internetsite. En toen kwam corona, met de lockdowns en reisverboden die het niet alleen klanten onmogelijk maakten nog naar de winkel te komen, maar ook een einde maakte aan de 30% van de omzet die internationale toeristen in het laatje brachten.

Maar tot zijn grote verrassing zag het Belgische pralinemerk Neuhaus zijn e-commerceomzet exploderen tijdens de coronacrisis. "Covid heeft ons meteen 5 jaar vooruitgestuwd", klinkt het nog enigszins beduusd in RetailDetail (2.2). De onlineverkoop van voedingsmiddelen steeg tijdens de pandemie toch al flink, maar pralines vormen natuurlijk wel een nichemarkt.

Wat dus hielp, was dat mensen in de afgelopen anderhalf jaar ontdekten dat een van de weinige dingen die ze nog konden doen tijdens de lockdown het sturen van een cadeautje was naar vrienden of familie. Zoals een doosje bonbons. Mooi verpakt, met een gepersonaliseerd kaartje erbij, en in de zomer bovendien ook nog eens gekoeld. Zo kon Neuhaus zijn klanten van een optimale kwaliteit verzekeren.

Het werkte: Neuhaus zag zijn e-commerceomzet 'exploderen'. En nu dat de winkels weer open zijn, blijken de onlineverkopen de fysieke winkelomzet niet te kannibaliseren. "Het is een en-en verhaal. Je kan voor jezelf iets kopen, je kan naar de boetiek gaan, maar je kan ook iets versturen naar oma. En het is makkelijk: je hoeft niet naar de stad voor een cadeau. Daardoor verhoogt de frequentie.”

Dit artikel afdrukken