Het begrip ‘innovatie’ wordt ook al gepikt door reclametekstschrijvers om interessant mee te doen.
Een nieuwe Magnum van Ola heet in reclame, ‘de innovatie van het jaar 2009.’ Maar het is gewoon een geweldig ijsje op een stokje. Kreeg ik er een plakje van bij een dessertje in een toprestaurant, dan zou ik de ober vragen mijn complimenten over te brengen aan de keukenbrigade voor deze knappe compositie van ijs, chocola, caramel en amandelen. Het heet Temptation Chocolate, ja er was er al een die zo heet, vorig jaar geinnoveerd, maar de nieuwe innovatie zit hem hier in dat er nu pure chocola omheen zit. Om die van vorig jaar zit melkchocola. Hij kost veel (2,10 euro) in vergelijking met andere ijsjes op stokjes, maar is niet Kies Bewust. Nee hoezo, daar zijn ijsjes toch niet voor?
Nou, kijk, vroeger at je ijsjes voor je lol en voor het lekker en als je je een verwenmoment (oud damesbladwoord) veroorloven kon. Nu eet je ijs en maal je over hoe slecht het voor je is. Of juist heel goed.
Unilever heeft van zo een soort gewetensworsteling last als geen andere ijsmaker, want de grootste ter wereld. Was ijs officieel gezond verklaard, dan verkocht je er meer van. Een brochure van Ola, niet bestemd voor consumenten, zegt het onomwonden: ‘Meer dan 50 procent van de families in Nederland zou vaker ijs kopen als het verantwoord zou zijn.’ Ola toont aan de hand van calorieënvergelijking aan dat ijs een ‘beter’ tussendoortje is dan een mueslireep omdat er minder calorieën in zitten. En daarom is het assortiment Ola’s met Kies Bewust logo groot en komen er steeds ijzen bij die je gerust kunt eten want de regering keurt ze goed.
Nieuwe ‘innovatie’ voor 2009, de Solero Berry Berry Kies Bewust met 99 calorieen. De boodschap van het Kies Bewustlogo is aldus aan meer dan 50 procent van de families in Nederland, eet meer ijs want het mag! (Ik eet hoogst zelden ijs en als het moet dan graag een innovatie van Magnum, is dat erg dokter?)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tis te laat, tis tijd voor taart. Dat is de ultieme commerciele dieetwijsheid waar bepalende mensen niet meer van af te krijgen zijn. In Engeland begint de medische stand zich te roeren. Voor The Lancet is de de maat vol: "If you do exercise, it is OK to drink Pepsi and eat crisps?"
In Nederland is Wageningen in ieder geval voor deze wijsheid. Artsen hoor je niet.
Dat zeg ik nou wel - artsen hoor je niet - maar het is niet waar. Ze denken het wel en zeggen het ook, maar niet in de pers. Ik hield onlangs een verhaal over wat foodlog zoal doet voor een zaaltje waarin een kinderarts bleek te zitten. Hij was zeer te spreken over de oppositie van foodlog tegen IKB.
Ik begreep van hem dat kinderartsen nog wel verstand van eten hebben. Kinderen bakken vol heerlijk verantwoord ijs, verantwoorde taart en verantwoorde snoep laten eten is onverantwoord - dat was zijn heldere visie.
WouterK, in het kader van de heel foute ijsjes voor het 'verwenmoment'(volgens mij een uitvinding van Nescafé of Moccona of zo'n andere oploskoffie waarvan je als je zeven koppen per dag drinkt spoken gaat zien)deze tip:
Bol vanilleijs in een glas, gloeiend hete kop espresso erover, oplepelen. Nee, natuurlijk niet zelf bedacht, heet in Italië Cafe Affogato.
Unilever-merk Ola berijdt dit stokjespaardje met de regelmaat van de klok, geholpen door de zogenaamd onafhankelijke stichting IKB, nagewauweld door deskundigen die hiertoe eveneens stichtende drukwerkjes--en wie weet misschien ook wel subsidies voor welgevallig onderzoek?--ontvangen. Ik had het er van de zomer al eens specifiek over in het kader van de Ola Tussendoortjesvergelijker. Het blijkt onthutsend gemakkelijk consumenten ervan te overtuigen dat ze met deze diepgevroren suikerstroop hun kinderen een dienst bewijzen, en het is bijna crimineel dat mensen die beter zouden moeten weten hieraan hand- en spandiensten verlenen.
Ik wil ook wel zo'n IKB logootje, maar het entreegeld is alleen betaalbaar voor de grote jongens. De verantwoordste producten komen uit de fabriek......