Maar liefst 80% van het aanbod in supermarkten en 91% van wat horecaketens je voorschotelen is 'niet verantwoord', concluderen voedingswetenschappers in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). Het onderzoek haalde het achtuurjournaal. Hoe reageren de min of meer aan de schandpaal genagelde supermarkten en horecaketens op de bevindingen?
Onderzoekers van de Universiteit van Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam en WUR stelden het ongezonde overaanbod vast in een monitoringsonderzoek in opdracht van het ministerie van VWS. Het onderzoek draagt de naam 'Monitoring van de mate van gezondheid van het aanbod en de promoties van supermarkten en out-of-homeketens'. De onderzoekers maakten een 'foto van de markt' om een beeld te krijgen van het aanbod en de promoties in supermarkten en een aantal horecaketens en in hoeverre het assortiment en de promoties 'verantwoord' zijn. Verantwoord is gedefinieerd als passend in de Schijf van Vijf.
Uit de monitor rijst geen florissant beeld op. Tachtig procent van het supermarktaanbod is niet verantwoord. De producten die het vaakst in de aanbieding zijn - zoals snoep, koek, alcohol, frisdranken, vlees en gevogelte - maken samen 36% van het supermarktassortiment uit. De gezonde productgroepen, groente, fruit, peulvruchten, vis en eieren, zijn samen goed voor 13% van het aanbod. Bij horecaketens valt 91% van het aanbod buiten de Schijf van Vijf.
"Laat de overheid per direct de Nutri-Score invoeren," zegt Jansen fel. "Als staatssecretaris Paul Blokhuis vanavond met één druk op de knop dat logo invoert, stromen morgen de producten met het voedselkeuzelogo de supermarkten binnen. Dan kan de klant zelf kiezen, bedrijven kunnen het in de marketing gebruiken en het zal zeker tot effect hebben dat fabrikanten gaan herformuleren om een gunstiger score, bijvoorbeeld van C naar B, te krijgen. Het jaagt innovatie aan. Nu missen we gewoon zo'n instrument om de consument een goed geïnformeerde keuze te laten maken, en kun je blijven monitoren tot je een ons weegt." Met een knipoog zegt hij: "en misschien wil Blokhuis dat ook wel."
'Zelfregulering'
Horecaketen McDonald's, het grootste horecabedrijf van Nederland, wijst er op ook al jaren "verantwoorde keuzes gemakkelijk en aantrekkelijk te maken voor onze gasten en transparantie te bieden over de voedingswaarden van het menu." De fastfoodketen benadrukt altijd groente en fruit aan te bieden in het Happy Meal, nudging te gebruiken om de verantwoorde keuze makkelijker te maken en actief de hoeveelheden suiker, zout en vet in het productaanbod te verminderen.
'Verleiden met óók gezond voedsel'
Albron voelt zich niet meteen aangesproken door de resultaten van de monitor. "Vooral vanuit de bedrijfscatering hebben we hier regelmatig mee te maken," zegt Joni Beintema. "Rode draad bij ons is hoe we een steentje bij kunnen dragen aan een vitalere wereld en een duurzamere omgeving, hoe we mensen kunnen verleiden met óók gezond voedsel." In lijn met retailvertegenwoordiger Jansen, zegt ook Albron invoering van de Nutri-Score te zullen verwelkomen, "omdat je daarmee zichtbaar kunt maken dat je aan het verbeteren bent".
'Een glas, geen fles'
Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Wijnhandelaren (KNVW), vindt meteen ruimte voor een reactie. "Nou nee", zegt hij, "Ik voel me niet aangesproken. Wij zeggen al jaren dat een glas wijn prima past in een gezonde levenssfeer. Let wel, een glas, niet een fles." Een goed glas wijn helpt ontspannen en dat is van levensbelang. Niet voor niets is het motto van de KNVW 'Geniet, maar drink met mate'. Al die rapporten ervaart hij als betuttelend, om moedeloos van te worden. "Kijk ook eens naar het aanbod van restaurants. Je kunt overal vegetarisch eten, er zijn de meest fantastische salades te krijgen, dat was vroeger ondenkbaar geweest. Het mediterrane dieet is het gezondste dieet ter wereld. En daar hoort wel een glas wijn bij."
Van Houtert wijst erop dat het in Nederland eigenlijk helemaal niet slecht gaat. De minimumleeftijd voor alcoholverkoop ligt op 18 jaar (in Duitsland en België 16 jaar), er is voorlichting op scholen en de aantallen comazuipers nemen af. "En dan mag het ook wel eens gezegd worden dat wij dat allemaal uit eigen zak betalen. Wist je dat het geld voor de BOB-campagne en campagnes voor alcoholmatiging door de sector opgehoest wordt? De overheid zou juist de mogelijkheid moeten bieden om een paar cent te heffen voor de promotie om minder alcohol te drinken en gezond te leven." Van Houtert is vóór monitoren en handhaven want "we willen ook in de toekomst nog mooie wijnen verkopen".
Dit artikel afdrukken
Uit de monitor rijst geen florissant beeld op. Tachtig procent van het supermarktaanbod is niet verantwoord. De producten die het vaakst in de aanbieding zijn - zoals snoep, koek, alcohol, frisdranken, vlees en gevogelte - maken samen 36% van het supermarktassortiment uit. De gezonde productgroepen, groente, fruit, peulvruchten, vis en eieren, zijn samen goed voor 13% van het aanbod. Bij horecaketens valt 91% van het aanbod buiten de Schijf van Vijf.
Laat de overheid per direct de Nutri-Score invoeren, zegt Jansen felWat vinden die aanbieders van zoveel fout aanbod dat ze zo in het verdomhoekje gezet worden? We vroegen het aan Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL. "Op het gevaar af dat het als greenwashing wordt gezien, wil ik toch beginnen met zeggen wat we allemaal al doen," zegt Jansen. "We rapporteren al heel veel, we monitoren voortdurend. Als die criticasters nu eens zouden beginnen met die informatie tot zich te nemen, dan zouden ze zien dat er al enorm veel is bereikt." Er zijn honderden producten geherformuleerd, op huismerken staat geen kidsmarketing meer (nergens anders in Europa is dat al gelukt) en er liggen meer gezonde producten dan ooit in de supermarkt. Jansen ziet niet veel in (weer) een nieuwe monitor. Een monitor levert alleen maar nieuwe discussies op, achteraf, en ontslaat de supermarkten niet van de verantwoordelijkheid producten beter te maken en klanten te informeren.
"Laat de overheid per direct de Nutri-Score invoeren," zegt Jansen fel. "Als staatssecretaris Paul Blokhuis vanavond met één druk op de knop dat logo invoert, stromen morgen de producten met het voedselkeuzelogo de supermarkten binnen. Dan kan de klant zelf kiezen, bedrijven kunnen het in de marketing gebruiken en het zal zeker tot effect hebben dat fabrikanten gaan herformuleren om een gunstiger score, bijvoorbeeld van C naar B, te krijgen. Het jaagt innovatie aan. Nu missen we gewoon zo'n instrument om de consument een goed geïnformeerde keuze te laten maken, en kun je blijven monitoren tot je een ons weegt." Met een knipoog zegt hij: "en misschien wil Blokhuis dat ook wel."
'Zelfregulering'
Horecaketen McDonald's, het grootste horecabedrijf van Nederland, wijst er op ook al jaren "verantwoorde keuzes gemakkelijk en aantrekkelijk te maken voor onze gasten en transparantie te bieden over de voedingswaarden van het menu." De fastfoodketen benadrukt altijd groente en fruit aan te bieden in het Happy Meal, nudging te gebruiken om de verantwoorde keuze makkelijker te maken en actief de hoeveelheden suiker, zout en vet in het productaanbod te verminderen.
Als er een driejaarlijkse monitor komt, zoals de onderzoekers voorstellen, werkt McDonald's daar vanzelfsprekend aan meeMaar uiteindelijk is het de consument zelf die ervoor kiest McDonald's te bezoeken en een keuze uit de menukaart te maken. "We begrijpen dat de overheid in het verlengde van het preventieakkoord onderzoekt hoe de gezonde keuze de makkelijke keuze kan worden," zegt woordvoerder Eunice Koekkoek. "Instrumenten als de Schijf van Vijf, maar bijvoorbeeld ook de Nutri-Score, geven hierbij richting, met als uitgangspunt dat waar we onszelf al aan committeren, namelijk het makkelijker maken van verantwoorde keuzes en het verkennen van verbetering van voedingswaarden in onze producten." Als er een driejaarlijkse monitor komt, zoals de onderzoekers voorstellen, werkt McDonald's daar vanzelfsprekend aan mee, "met als uitgangspunt zelfregulering door de branche om als bedrijven stappen voorwaarts te zetten."
'Verleiden met óók gezond voedsel'
Albron voelt zich niet meteen aangesproken door de resultaten van de monitor. "Vooral vanuit de bedrijfscatering hebben we hier regelmatig mee te maken," zegt Joni Beintema. "Rode draad bij ons is hoe we een steentje bij kunnen dragen aan een vitalere wereld en een duurzamere omgeving, hoe we mensen kunnen verleiden met óók gezond voedsel." In lijn met retailvertegenwoordiger Jansen, zegt ook Albron invoering van de Nutri-Score te zullen verwelkomen, "omdat je daarmee zichtbaar kunt maken dat je aan het verbeteren bent".
Wij zeggen al jaren dat een glas wijn prima past in een gezonde levenssfeer. Let wel, een glas, niet een flesKoninklijke Horeca Nederland kon geen reactie formuleren. Na verschillende contactpogingen en reminders voor een reactie, liet KHN weten "met alle andere dingen die er op dit moment lopen, dit even aan ons voorbij te moeten laten gaan."
'Een glas, geen fles'
Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Wijnhandelaren (KNVW), vindt meteen ruimte voor een reactie. "Nou nee", zegt hij, "Ik voel me niet aangesproken. Wij zeggen al jaren dat een glas wijn prima past in een gezonde levenssfeer. Let wel, een glas, niet een fles." Een goed glas wijn helpt ontspannen en dat is van levensbelang. Niet voor niets is het motto van de KNVW 'Geniet, maar drink met mate'. Al die rapporten ervaart hij als betuttelend, om moedeloos van te worden. "Kijk ook eens naar het aanbod van restaurants. Je kunt overal vegetarisch eten, er zijn de meest fantastische salades te krijgen, dat was vroeger ondenkbaar geweest. Het mediterrane dieet is het gezondste dieet ter wereld. En daar hoort wel een glas wijn bij."
Van Houtert wijst erop dat het in Nederland eigenlijk helemaal niet slecht gaat. De minimumleeftijd voor alcoholverkoop ligt op 18 jaar (in Duitsland en België 16 jaar), er is voorlichting op scholen en de aantallen comazuipers nemen af. "En dan mag het ook wel eens gezegd worden dat wij dat allemaal uit eigen zak betalen. Wist je dat het geld voor de BOB-campagne en campagnes voor alcoholmatiging door de sector opgehoest wordt? De overheid zou juist de mogelijkheid moeten bieden om een paar cent te heffen voor de promotie om minder alcohol te drinken en gezond te leven." Van Houtert is vóór monitoren en handhaven want "we willen ook in de toekomst nog mooie wijnen verkopen".
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beetje zoals de Klimaatdiscussie: we doen al heel veel. Maar is het genoeg om onder de 2 graden te blijven? Doen de supers, horeca en levensmiddelen industrie om een collectieve ramp, een zorg infarct en onbetaalbare kosten op gebied van gezondheidszorg te voorkomen?
Natuurlijk hebben de supermarkten stappen gezet. Maar hoe leg ik een kind uit dat het logisch is dat een groot deel van die waar die ze op de reclame en in de schappen van de super zien liggen, niet gezond is?
Janneke, wat is 'genoeg' als de overheid niet eens in staat is een Nutri-Score in te voeren? De supermarkten vragen er al om sinds Vinkje verdween.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat niet meer kritische mensen zeggen dat Marc Jansen volledig gelijk heeft als hij tegen de overheid zegt 'doen jullie ook eens wat!'
Een echt heel onafhankelijk gefinancierde en zeer maatschappelijk bewogen Franse wetenschapper en zijn team hebben dat wat jij een reclamelogo noemt ontworpen om eindelijk eens eerste stappen te zetten. Ze gaven van de week Stephan Peters geweldig op zijn lazer omdat hij het logo dwarsboomt op twitter, met stilzwijgende steun van 160 Nederlandse wetenschappers.
Wat is hier aan de hand? Kun jij het de wetenschapper in kwestie - Serge Hercberg - eens uitleggen?
Ik heb regelmatig contact met hem, maar merk dat ik te veel tussen twee werelden beweeg. Ik denk dat jij het wellicht beter kunt. Hij leest Foodlog via Google Translate, maar je kunt ook in het Engels reageren.
Ik dacht even: Stop de persen! Wetenschappers hebben vastgesteld welke voedingsmiddelen onverantwoord/ongezond zijn!
Maar toen bleek dat 'onverantwoord' in hun definitie gewoon betekent: niet voorkomend in de Schijf van Vijf...
Ik ga ervan uit dat fabrikanten/supermarkten meer marge maken op koek, snoep, frisdranken en dat het voor hen dus gemakkelijker is om die in de aanbieding te gooien dan om korting te geven op groente en fruit (met uitzondering van bananen die als lokkertje vaak goedkoop worden aangeboden om klanten binnen te halen, in de hoop dat ze dan meteen hun andere boodschappen ook bij jou doen).
Janneke Blijdorp legt de vinger op de zere plek.
Met zeggen wat er bereikt is kom je er niet. Als een atleet halverwege een wedstrijd op de één-na-laatste plaats hangt roept ie ook niet: kijk eens wat ik bereikt heb. Nee, hij doet er als het ff kan nog een schep bovenop en liever nog twee!
Als je er tien jaar over doet om dit kleine beetje te bereiken, dan wordt het tijd om eens wat mensen peper in hun reet te stoppen.
#2 Dick,
Ik ben onvoldoende thuis in dit dossier om zinnige dingen te kunnen zeggen waarom de overheid wel/ niet voor de Nutri Score is. Of wat de overheid tegen houdt, wellicht mede met de mislukking van het vinkje in het achterhoofd.
In een parallelle draad worden over de Nutri Score, onderliggend onderzoek, gezond verstand en lobby praktijken, nuttige dingen gezegd.
Mijn persoonlijke vragen zitten op het vlak van: gaat dit ons helpen om als burgers ( consumenten) meer kennis over gezonde voeding en gezond gedrag te verwerven? Net zoals veel boeren de afgelopen decennia eco literate ( analfabeet in kennis van de ecologie en ecologische processen in hun bedrijf en landschap) geworden, zo zijn wij als burgers klaarblijkelijk ook analfabeet geworden in termen van normale basale kennis en inzichten over wat gezond eten is.
Ik maak mijn keus in de winkel niet zozeer op basis van vinkjes of nutri scores. Maar laat wel het grootste deel van de schappen onbezocht, omdat er in mijn ogen vooral “meuk” aangeboden wordt. Me verdiepen in de scores ( heeft deze meuk een D of een C) heeft voor mij niet zoveel meerwaarde. Als geïnteresseerde burger kijk ik natuurlijk wel eens naar alle die logo’s en beloften.
Heb ooit ( paar jaar geleden) de boeken zout, Duiker, Vet van Michael Moss en De Supermarkt Leugen van jörg Zippricw en Will Jansen gelezen. Leerzaam.
Het pleidooi voor Echt Eten van Michael Pollan bood me enig houvast voor mijn voedselkeuzes in de supermarkten in dit industriële tijdperk vol massa communicatie.
Maar ik snap natuurlijk dat het grootste deel van de klanten van de supermarkt zoekt naar een duidelijk logo waarop ze kunnen vertrouwen, zodat ze verder niet na hoeven denken.
Het volk heeft brood en spelen nodig en de fabrieken moeten blijven draaien. Als het Nutri Score kleine stapjes kan bewerkstelligen in het “opschonen van het aanbod in de schappen” en “de gezonde keus van de consumenten”, dan is dat wellicht een stapje vooruit.
Dit is natuurlijk een antwoord waar jouw vrienden Serge en Marc niets aan hebben.