Als een rode lap op een stier. De videoreactie van hoteldirecteur Erik-Jan Ginjaar op de persconferentie van het demissionaire kabinet op LinkedIn oogst misnoegen en zelfs haat. Het tekent de polarisering rond de coronamaatregelen. Vanochtend is zijn video met reacties offline gehaald. De hotelier trekt zich terug uit het debat. Hans Steenbergen wordt misselijk van de reacties.
Je kunt het met hem eens of oneens zijn. Je kunt houden van zijn stijl van presenteren of het ‘over the top’ vinden. Erik-Jan Ginjaar is een uitgesproken hoteldirecteur die met een positieve bril naar het kabinetsbeleid kijkt. Na elke persconferentie post hij op LinkedIn een video met zijn reactie op de maatregelen die worden afgekondigd. De rode draad in zijn boodschappen is: het heeft geen zin om te klagen, laten we er samen het beste van maken. Tot voor kort oogstte hij vooral lof.
De reacties die hij krijgt op zijn laatste videopost op LinkedIn naar aanleiding van de recente persconferentie van het kabinet zijn zuur, beledigend en haatdragend. Termen als collaboratie vallen, er wordt opgeroepen om de hotelgroep te boycotten, reacties met analyses van de huichelarij van zijn lichaamstaal in de video: alle remmen gaan los op het sociale zakelijke netwerk. Met gestrekt been wordt de hotelier gefileerd door tegenstanders van het coronabeleid.
Verklaring
De publieke schoffering is aanleiding voor de hotelier om deze ochtend met een openbare verklaring te komen. Hij heeft besloten zich niet langer in het publieke debat te mengen. De post met alle negatieve reacties daaronder is offline gehaald.
Deplorabel
De positieve hotelier is de mond gesnoerd. Het tekent de deplorabele staat van het debat over corona. Nu zelfs het zakelijke netwerk LinkedIn ruim baan geeft aan extreme opinies, is het hek van de dam. De kudde dwaalgeesten gaat nu ook hier los op tegenstanders en vergiftigt een constructieve meningsvorming. Trek de beerput maar open, pomp alle denkbare shit op en spuit deze over de eens vruchtbare akkers van het debat. Het algoritme zorgt er vervolgens voor dat extremiteiten extra aandacht krijgen met als gevolg dat het redelijke midden verdwijnt in een moeras van verongelijktheid, misverstand en haat.
Bedreigingen
Maar het blijkt nog erger te zijn dan ik dacht. Ik zoek contact met Erik-Jan Ginjaar en hij vertelt dat hij persoonlijk is bedreigd en dat hij aangifte heeft gedaan bij de politie. “Half september heb ik een post gedaan met het bericht dat het fijn was dat we weer open konden met inachtneming van de regels. Die post is gaan circuleren in een groep tegenstanders van het coronabeleid. De reacties die je dan krijgt gaan voor een simpele hotelier als ik wel heel ver. Mijn inbox ontplofte met ellende waarbij het verwijt dat ik een vuile NSB-er ben nog een van de liefste reacties was.”
Sociale media
Nu zelfs herbergiers onder vuur komen te liggen - een oud en eerbiedwaardig beroep met een grote traditie van gastvrijheid verlenen aan ieder die dat wenst – wordt het hoog tijd dat sociale media regels gaan stellen aan deelname aan het publieke debat. Na Facebook is ook veel zakelijker LinkedIn ten prooi aan toxische bijdragen die niet bedoeld zijn om het debat te voeden, maar om de persoon te beschadigen.
Deze ontwrichtende werking in de samenleving moet worden tegengegaan. Er is een oplossing: curatie van content vooraf in plaats van achteraf. Net als een uitgeverij vooraf toetst of bijdragen niet strijdig zijn met de wet, goede zeden en smaak, zo moeten sociale media ook hun artificiële intelligentie inzetten om vooraf content te toetsen of fatsoen en wettelijke eisen. Zo lang dat niet gebeurt, halen de haatzaaiers hun gelijk en bereiden ze de weg voor nog meer onbegrip in een samenleving die steeds meer het zicht kwijtraakt op het redelijk midden.
Deze opinie van trendwatcher, journalist en horeca-kenner Hans Steenbergen verscheen eerder vanmiddag op Food Inspiration.
Dit artikel afdrukken
De reacties die hij krijgt op zijn laatste videopost op LinkedIn naar aanleiding van de recente persconferentie van het kabinet zijn zuur, beledigend en haatdragend. Termen als collaboratie vallen, er wordt opgeroepen om de hotelgroep te boycotten, reacties met analyses van de huichelarij van zijn lichaamstaal in de video: alle remmen gaan los op het sociale zakelijke netwerk. Met gestrekt been wordt de hotelier gefileerd door tegenstanders van het coronabeleid.
Verklaring
De publieke schoffering is aanleiding voor de hotelier om deze ochtend met een openbare verklaring te komen. Hij heeft besloten zich niet langer in het publieke debat te mengen. De post met alle negatieve reacties daaronder is offline gehaald.
De positieve hotelier is de mond gesnoerd. Het tekent de deplorabele staat van het debat over corona. Nu zelfs het zakelijke netwerk LinkedIn ruim baan geeft aan extreme opinies, is het hek van de dam“Zoals wij dat de afgelopen twee jaar hebben gedaan, steunen wij als Postillion Hotels het door de overheid geformuleerde coronabeleid. Wij zijn er nog steeds zeer van overtuigd dat wij alleen door samenwerking deze pandemie de baas kunnen zijn. In diezelfde twee jaar hebben wij met hart en ziel keihard gewerkt om onze opdrachtgevers en gasten – waar en wanneer dat mogelijk was – te blijven bedienen op de meest veilige manier. Vanuit een rotsvaste overtuiging dat doen waar je goed in bent en niet bij de pakken neer gaan zitten de enige weg voorwaarts is. Toch kan en kon onze steun voor overheidsmaatregelen en de constructieve benadering die wij hebben gekozen ook op veel kritiek rekenen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Helaas hebben wij vandaag wederom vastgesteld dat de toon van deze kritiek - met name op social media – steeds grimmiger en agressiever wordt. Het is een toon waarin wij ons niet herkennen en willen herkennen.”
Deplorabel
De positieve hotelier is de mond gesnoerd. Het tekent de deplorabele staat van het debat over corona. Nu zelfs het zakelijke netwerk LinkedIn ruim baan geeft aan extreme opinies, is het hek van de dam. De kudde dwaalgeesten gaat nu ook hier los op tegenstanders en vergiftigt een constructieve meningsvorming. Trek de beerput maar open, pomp alle denkbare shit op en spuit deze over de eens vruchtbare akkers van het debat. Het algoritme zorgt er vervolgens voor dat extremiteiten extra aandacht krijgen met als gevolg dat het redelijke midden verdwijnt in een moeras van verongelijktheid, misverstand en haat.
Bedreigingen
Maar het blijkt nog erger te zijn dan ik dacht. Ik zoek contact met Erik-Jan Ginjaar en hij vertelt dat hij persoonlijk is bedreigd en dat hij aangifte heeft gedaan bij de politie. “Half september heb ik een post gedaan met het bericht dat het fijn was dat we weer open konden met inachtneming van de regels. Die post is gaan circuleren in een groep tegenstanders van het coronabeleid. De reacties die je dan krijgt gaan voor een simpele hotelier als ik wel heel ver. Mijn inbox ontplofte met ellende waarbij het verwijt dat ik een vuile NSB-er ben nog een van de liefste reacties was.”
Er is een oplossing: curatie van content vooraf in plaats van achterafDe hotelier besloot op grond van de haatmail de luwte te zoeken. Omdat de afgelopen maanden verdere reacties uitbleven, maakte hij gisteren weer een video onder het mom van: ‘We laten ons niet bang maken.’ De haat die hij nu over zich heen krijgt, noopt hem zich definitief terug te trekken uit het publieke debat. “De bedreigingen raken ons nu thuis. Het merk Postillion wordt ook geschaad. We gaan ons vanaf nu concentreren op onze gasten, op onze gastvrijheid en het behoud van werkgelegenheid. Maar dat we intussen in dit land knettergek zijn geworden, is wel duidelijk.”
Sociale media
Nu zelfs herbergiers onder vuur komen te liggen - een oud en eerbiedwaardig beroep met een grote traditie van gastvrijheid verlenen aan ieder die dat wenst – wordt het hoog tijd dat sociale media regels gaan stellen aan deelname aan het publieke debat. Na Facebook is ook veel zakelijker LinkedIn ten prooi aan toxische bijdragen die niet bedoeld zijn om het debat te voeden, maar om de persoon te beschadigen.
Deze ontwrichtende werking in de samenleving moet worden tegengegaan. Er is een oplossing: curatie van content vooraf in plaats van achteraf. Net als een uitgeverij vooraf toetst of bijdragen niet strijdig zijn met de wet, goede zeden en smaak, zo moeten sociale media ook hun artificiële intelligentie inzetten om vooraf content te toetsen of fatsoen en wettelijke eisen. Zo lang dat niet gebeurt, halen de haatzaaiers hun gelijk en bereiden ze de weg voor nog meer onbegrip in een samenleving die steeds meer het zicht kwijtraakt op het redelijk midden.
Deze opinie van trendwatcher, journalist en horeca-kenner Hans Steenbergen verscheen eerder vanmiddag op Food Inspiration.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jan #19, je hebt gelijk dat een pasfoto bij een naam van een andere persoon kan zijn. Maar als die andere persoon daar achter komt, kan hij aangifte doen en dan is de vervalser, lijkt mij, strafbaar.
Je noemt intimidaties van Rob Jetten e.a., maar dat zijn bekende Nederlanders die veel wind vangen, ook zonder sociale media. Ik doel juist op de bedreigers zelf. Die zullen zich, als ze onder eigen naam + pasfoto op sociale media staan, wel drie keer bedenken voordat ze weer haat en bedreigingen gaan spuien. In rechtszaken is gebleken dat zulke mensen zich schamen. Er zijn ook keurige huisvaders bij.....
Je hebt gelijk dat ook mensen met serieuze kritiek op een restaurant (dan wel een politicus of een influencer) zich soms zullen inhouden als ze haatmail vrezen. Maar dat heb ik liever dan de tsunami van haatmails en bedreigingen waar we vandaag door worden geteisterd en die het nieuwe normaal dreigen te worden. Laten we er maar niet aan wennen, want vroeg of laat gaan er doden vallen.
Ben overigens benieuwd: kunnen haatmails ook worden verstuurd door robots met fake-accounts?
Jan, ik denk dat juist doordat op Foodlog iedereen onder eigen naam reageert de toon hier min of meer normaal blijft. En dat willen we graag zo houden.
Ik verbaas me overigens over het begrip voor de agressie. Je bent toch niet goed als je iemand bedreigt of zelfs dood wenst?
Wouter #17, een pasfoto bij een profiel mag de indruk geven dat je niet anoniem bent, maar dat is vooral een kwestie van vertrouwen. Want om te beginnen kun je niet weten of die foto klopt. Op Foodlog geloof ik dat nog wel, maar LinkedIn, Facebook, Twitter?
Het artikel gaat over de grimmige en agressieve toon van de kritiek, en dan moet je er niet van staan te kijken als het niet enkel bij online schelden en bedreigen blijft. Denk maar even aan de boze boeren die “gezellig” langsgingen bij ministers thuis (of bij Rob Jetten, Johan Vollenbroek of Jumbo-baas Van Eerd). Of iemand die online een slechte recensie van een plaatselijk restaurantje schrijft, en een paar dagen later zijn huis onder water gezet vindt met zijn eigen tuinslang door de brievenbus.
Henric #16 Iedereen die dit forum gebruikt of zelfs maar bezoekt, is (via zijn IP-adres) door justitie in principe meestal wel te vinden, mocht dat echt nodig zijn. Daar heb ik het natuurlijk niet over. Maar andere mensen die iemands adres willen weten, hebben aan een foto betrekkelijk weinig. Een (min of meer unieke) naam daarentegen kan voldoende zijn. We hebben elkaar nooit gezien of gesproken, maar ik kan binnen een paar minuten je adres vinden; naast een windmolen, toch?
Jij hebt daar blijkbaar geen probleem mee, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen dat liever willen vermijden. Volgens mij krijgen computergebruikers al jaren het advies om geen gegevens online te zetten waarmee hun locatie makkelijk terug te vinden is. Een volledige naam kan soms eigenlijk al teveel zijn.
#2 Maarten, je schrijft dat zowel de pro- als antivaxxers schuld hebben. Maar als ik het aantal bedreigingen door antivaxxers op de mensen die ons land proberen te besturen vergelijk met het aantal bedreigingen door provaxxers, dan lijkt het er op dat de antivaxxers moeite hebben met tolerant gedrag…..
voorbeeld
Jan #15, met een pasfotootje erbij ben je ook als Peter van Dijk niet langer anoniem.
Helaas kun je op zo'n fotootje niet zien of het rood kleurt na een haatmail.
Henric, ik zou anoniem reageren ook willen verbieden op GeenStijl en Facebook. De haat en bedreigingen lopen de spuigaten uit.