De NRC opent vanmorgen met nieuws dat als een nieuw vergunningenschandaal in de inmiddels bijna 2,5 jaar durende stikstofcrisis wordt gepresenteerd.
Het is al langer bekend dat de Nederlandse provincies boeren die dichtbij Natura2000-gebieden vergunningen hebben verstrekt op basis van de zogeheten RAV-waarden van hun stallen. Dat zijn standaardwaarden voor emissiearme staltechnieken. Boeren die door uitbreidingen op papier kunnen aantonen dat ze niet méér ammoniak gaan uitstoten volgens die waarden, mochten ondanks de in mei 2019 weggevallen stikstofregelgeving toch uitbreiden van de provincies. Ze hebben gezamenlijk afgesproken dat te doen. Het zou gaan om honderden gevallen. De krant kon niet achterhalen om hoeveel vergunningen het precies ging.
Volgens hoogleraar natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer (Katholieke Universiteit Brabant) zijn de provincies buiten hun boekje gegaan nu die standaardwaarden door onderzoeken van de Wageningse universiteit en het Centraal Bureau Statistiek onzeker zijn geworden. Volgens stikstofexpert prof. Franciska de Vries (Universiteit van Amsterdam) is het zeker dat er meer uitstoot is opgetreden door de verleende vergunningen.
Formatietafel kan meetonzekerheden niet oplossen
De situatie is een van de voorbeelden van de falende wetgeving en de vele onzekerheden die zijn ontstaan nadat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) door de Raad van State werd doorgehaald in het voorjaar van 2019. Daar kwam nog eens bovenop dat de rekenmodellen die de overheid hanteert ongeschikt werden verklaard voor het verlenen van individuele vergunningen en de RAV-waarden onzeker werden genoemd door WUR en het CBS.
De overheid probeert de stikstofcrisis aan de formatietafel op te lossen. Of daardoor de voor de dagelijkse praktijk van boeren en andere bedrijven noodzakelijke vergunningstrajecten ook direct weer op gang kunnen komen is onzeker. Tegenstanders van de vergunningen kunnen die met een beroep op onzekerheden juridisch gemakkelijk blokkeren. De formatietafel kan de prakijkafwijkingen van de standaardwaarden voor emissiearme technieken en de meet- en vooral wetenschappelijke berekeningsonderzekerheden van de modellen die de overheid hanteert niet oplossen.
De processen tegen de stallen worden aangespannen door MOB, de natuur NGO die de Nederlandse stikstofwetgeving onderuit haalde. De organisatie heeft vele van de bedoelde vergunningen in zijn dossiers plus nog eens een grote hoeveelheid zogeheten PAS-melders. Ze zet daar steeds een plukje van in bij een provincie om de overheid te dwingen met aangescherpte wetgeving te komen.
Dit artikel afdrukken
Volgens hoogleraar natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer (Katholieke Universiteit Brabant) zijn de provincies buiten hun boekje gegaan nu die standaardwaarden door onderzoeken van de Wageningse universiteit en het Centraal Bureau Statistiek onzeker zijn geworden. Volgens stikstofexpert prof. Franciska de Vries (Universiteit van Amsterdam) is het zeker dat er meer uitstoot is opgetreden door de verleende vergunningen.
De overheid probeert de stikstofcrisis aan de formatietafel op te lossen. Of daardoor de voor de dagelijkse praktijk van boeren en andere bedrijven noodzakelijke vergunningstrajecten ook direct weer op gang kunnen komen is onzekerDe krant laat een varkensboer uitgebreid aan het woord die mocht uitbreiden met bijna 4.736 varkens. Hij heeft zijn plannen en vergunning nog in de la liggen door de onzekere situatie, die volgens de rechtbank Midden-Nederland dringend eens opgelost moet worden door de wetgever. De rechtbank vernietigde onlangs een aantal van de vergunningen waar de NRC het over heeft. De provincie Utrecht gaat in hoger beroep omdat de bestuurders vinden dat de vergunningen op goede gronden zijn verstrekt.
Formatietafel kan meetonzekerheden niet oplossen
De situatie is een van de voorbeelden van de falende wetgeving en de vele onzekerheden die zijn ontstaan nadat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) door de Raad van State werd doorgehaald in het voorjaar van 2019. Daar kwam nog eens bovenop dat de rekenmodellen die de overheid hanteert ongeschikt werden verklaard voor het verlenen van individuele vergunningen en de RAV-waarden onzeker werden genoemd door WUR en het CBS.
De overheid probeert de stikstofcrisis aan de formatietafel op te lossen. Of daardoor de voor de dagelijkse praktijk van boeren en andere bedrijven noodzakelijke vergunningstrajecten ook direct weer op gang kunnen komen is onzeker. Tegenstanders van de vergunningen kunnen die met een beroep op onzekerheden juridisch gemakkelijk blokkeren. De formatietafel kan de prakijkafwijkingen van de standaardwaarden voor emissiearme technieken en de meet- en vooral wetenschappelijke berekeningsonderzekerheden van de modellen die de overheid hanteert niet oplossen.
De processen tegen de stallen worden aangespannen door MOB, de natuur NGO die de Nederlandse stikstofwetgeving onderuit haalde. De organisatie heeft vele van de bedoelde vergunningen in zijn dossiers plus nog eens een grote hoeveelheid zogeheten PAS-melders. Ze zet daar steeds een plukje van in bij een provincie om de overheid te dwingen met aangescherpte wetgeving te komen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kijk, lekker verder met twijfel zaaien door gecertificeerde systemen ter discussie te stellen.
Niet gewoon zeggen, u hebt die vergunning, op basis van eis x, y, z, we komen even meetingen doen.
Nee vol op 't juridische orgel.
Het is natuurlijk vd zotte dat we een door de overheid gebruikt systeem, dat al vanaf de jaren 90 bestaat, nu vol in twijfel kunnen en mogen trekken, maar een AERIUS, waarvan aangetoond is dat het niet klopt dient als juridisch basis, met als antwoord, het is gevalideerd, Incl de afwijkingen.
" Volgens stikstofexpert prof. Franciska de Vries (Universiteit van Amsterdam) is er schade aan de natuur ontstaan door de verleende vergunningen."
Franciska de Vries hoe hebt u schade aan de natuur kunnen vast stellen, die door die verleende vergunningen kwam (zie bovenstaand verhaal)? Stikstof is nl een warrig verhaal met weinig meetzekerheid.
Beste allen, het is een oude prak die opnieuw als nieuws is opgewarmd. Dit is al tijden bekend. MOB heeft het hier, bij monde van Johan Vollenbroek, duidelijk gemaakt dat deze dossiers er zijn en dat hij ze inzet. Hij kan ze bij wijze van spreken zo van de plank pakken.
Franciska wordt als volgt geciteerd: Het is niet bekend welke bedrijven daadwerkelijk zijn uitgebreid en tot hoeveel extra stikstofuitstoot dit heeft geleid. Maar dát het tot meer uitstoot leidde staat vast, zeggen verschillende deskundigen. Franciska de Vries, hoogleraar Earth Surface Science aan de Universiteit van Amsterdam: „De uitstoot van één boerderij is moeilijk te bepalen. Maar meer dieren betekent simpelweg dat er meer stikstof geproduceerd wordt. Die kan je afvangen, maar dat gaat lang niet altijd goed.”
Zo complex en verwarrend is deze zaak inmiddels dat ook wij fouten maken: alleen voorzorgszekerheid (ipv marges door onzekerheid) telt, als meer stikstof schadelijk is, is er meer schade opgetreden. Maar ze zegt meer uitstoot van extra geproduceerde stikstof. Dat moeten we corrigeren. Onze excuses aan Franciska!
En voorts: het beroep dat de provincie Utrecht instelt tegen het oordeel van de rechtbank Midden-Nederland (ook Friesland heeft een dergelijke zaak ingesteld) wordt interessant. Daar gaat bepaald worden of alles nu op slot zit.
Ik verwacht van wel, maar ben benieuwd hoe Lambert Polinder (expert in dergelijke zaken bij Exlan) dat ziet. Lambert komt de eer toe tijdens ons stikstofdebat in juli 2019 de totale stilstand die 'krakend en piepend' tot stand zou komen te hebben voorspeld.
We hebben dierrechten dus komt er geen dier bij en daarmee (over heel Nederland) geen extra stikstof.
Het is hooguit een verplaatsing van de uitstoot.
Beste mensen, wij hebben hier mevr. Schouten en de commissie Remkes uitdrukkelijk opgewezen: n.b. februari 2020. Zonder resultaat. Dan rest ons geen andere weg dan het juridische pad.
Provincies/LNV gaan nog steeds door met maximaal vergunnen. Uitvoering van de WSN wordt zo een mission impossible.