Het inmiddels volledig Britse levensmiddelen- en huishoudelijke productenconcern Unilever verhoogde in het derde kwartaal van 2020 de prijzen over de hele linie met gemiddeld 4,1%.

'Peak inflation'
Zo belast Unilever de gestegen kosten voor grondstoffen en de verminderde verkopen in Zuid-Azië als gevolg van de coronacrisis door naar de consument. En het zal niet de laatste prijsstijging zijn, volgens ceo Alan Jope op Bloomberg (1.1). "Peak inflation, het hoogste niveau van inflatie, zal zich in de eerste helft van 2022 voordoen en daarna zal het afzwakken als we in de tweede helft van 2022 aankomen".

Net als Unilever hebben ook concurrenten Procter & Gamble, Nestlé en Danone de afgelopen dagen gewaarschuwd voor niet te vermijden prijsstijgingen. Waar Unilever met name bang voor is, is dat consumenten, afgeschrikt door de hoge prijzen, overstappen op goedkopere merken en producten. Sinds begin dit jaar is de aandeelwaarde met 9,8% gedaald en daarmee presteert Unilever slechter dan vergelijkbare Europese concurrenten.

Bierbrouwers in zwaar weer
De sterk gestegen prijzen van grondstoffen staan ook het coronaherstel van de grote bierbrouwers in de weg, aldus Het Financieele Dagblad (1.7). De prijs van aluminium (voor de blikjes) is met 68% gestegen ten opzichte van vorig jaar, gerst met 65% en de transportkosten zullen nog lange tijd 'een hap uit de winst blijven nemen', verwachten analisten. Personeel is schaars, zeecontainers zijn duur en de energieprijzen helpen ook al niet mee.

Van de drie grote Europese brouwers slaagt Carlsberg er het beste in de marges op peil te houden, volgens analisten. Heineken zal lagere marges moeten accepteren, AB InBev heeft de minste besparingsmogelijkheden omdat die brouwer kostenefficiëntie tot een kunst heeft verheven.

Kleine(re) brouwers hangt nog een andere donderwolk boven het hoofd, schrijft Misset Horeca (1.8). De aankomende accijnsverhoging die het kabinet wil, "is het laatste wat moet gebeuren", omdat het herstel van de biermarkt veel langzamer gaat dan verwacht. Lucie Wigboldus, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers, maakt zich grote zorgen over de dreigende verhoging van de bieraccijns. Inmiddels lijkt er een kamermeerderheid te zijn voor het afschaffen van het verlaagde accijnstarief voor de kleinere brouwers te zijn, maar de systeemwijziging [waarbij de accijns berekend wordt over het alcoholpercentage in het bier, red.] zal nog steeds een gemiddelde verhoging van 5% opleveren. "5% is geen 0% en dus niet, zoals beloofd door de staatssecretaris, budgetneutraal."
Dit artikel afdrukken