De Britse kroonprins Charles draagt het milieu en klimaat een warm hart toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij de makers van zijn Aston Martin benaderde met de vraag of ze zijn auto wilden verduurzamen. De prins (72) kreeg de auto, een DB6 Volante, voor zijn 21ste verjaardag van zijn moeder.

De ingenieurs van Aston Martin zagen dat in eerste instantie niet zitten, omdat het de auto zou "verpesten". Maar toen Charles volhield gingen ze toch aan de slag. "Mijn oude Aston Martin rijdt nu op overtollige Britse witte wijn en wei die overblijft bij het maken van kaas", onthulde Charles deze week. Met enig leedvermaak zeu hij daarbij: "Nu geven ze toe dat hij beter loopt en krachtiger is op die brandstof dan op benzine."

Maar hoe vrolijk en klimaatvriendelijk deze oplossing om de prinselijke Aston Martin te 'decarboniseren' ook klinkt, er zit een fikse keerzijde aan. "De tot de verbeelding sprekende oplossing van prins Charles om zijn oude Aston Martin koolstofvrij te maken met behulp van een mengsel van 85% bio-ethanol, gemaakt van kaas- en wijnafval, en 15% benzine, mag niet worden verward met een serieuze oplossing om voertuigen koolstofvrij te maken," zegt Greg Archer in The Guardian. Archer is directeur van T&E, een Europese campagnegroep voor schoon vervoer. "Op grote schaal doen biobrandstoffen meer kwaad dan goed: ze stimuleren ontbossing en veranderingen in landgebruik die de klimaatcrisis verergeren."

Met andere woorden: het is net als het vliegen op frituurvet niet schaalbaar. Slechts een paar mensen kunnen zorgeloos 'duurzaam' doen. Natuurlijk is het al beter dan de teelt van biomassa voor biobrandstof. Denk bijvoorbeeld aan koolzaad, een gewas dat groeit op plekken waar ook voedsel voor mensen verbouwd kan worden.

Daarom promoot T&E een andere aanpak: minder kilometers maken en overstappen op elektrische auto's, waarvan de batterijen opgeladen kunnen worden met hernieuwbare energie. Binnen een paar jaar zal die technologie voor iedereen beschikbaar (en betaalbaar) zijn, verwacht Archer.

Ondertussen denkt Charles zelf ook nog een extra steentje bij te dragen aan een groenere toekomst. "Ik eet twee dagen in de week geen vlees of vis en een dag per week geen zuivel," aldus de prins. "Als meer mensen dat deden, zou je veel van de druk kunnen verminderen." De prins rijdt elitair duurzaam en eet wat minder beest, verder weet hij zich van de prins geen kwaad.
  • Deel
Druk af