Het Nederlandse pluimveebedrijf Kipster, makers van het duurzaamste ei ter wereld, gaat 4 pluimveebedrijven openen in de Verenigde Staten. In eerste instantie gaat Kipster in de Amerikaanse staat Indiana 30 miljoen eieren per jaar produceren. Nog voor de kerstperiode van 2022 moeten de blauwe doosjes met de witte Kipstereieren in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger liggen. Op korte termijn wil Kipster doorgroeien naar 100 miljoen eieren per jaar.

Kipster heeft met Kroger een meerjarig contract met afnamegarantie afgesloten, zoals het pluimveebedrijf dat in Nederland met Lidl deed. Dat betekent dat Kroger de eieren exclusief gaat verkopen en ook het vlees van de uitgelegde leghennen en van de haantjes - de broertjes van de legkippen, die 17 weken moeten leven om voldoende slachtgewicht te hebben (een plofkip wordt in 6 weken verlost) - zal gaan verwerken en verkopen. In Nederland kun je Kipsterrookworst, -burgers en -gehaktballen krijgen.

De Amerikaanse bedrijven worden opgezet door MPS Egg Farms, dat in nauwe samenwerking met Kipster het concept zal realiseren. Net als in Nederland zullen de kippen gevoerd worden met voer dat wordt gemaakt van oud brood, gebroken koekjes en taart. De dierenwelzijnseisen 'van het hoogste niveau' zijn met uitloop buiten en klimbomen en de stallen worden van zonnepanelen voorzien om een 'CO2-neutraal ei' te produceren. Ook de naam en de eierdoosjes blijven in de VS hetzelfde.

Circulair voer
De Kipster-kippen krijgen voedselresten van bijvoorbeeld bakkerijen en de voedingsmiddelenindustrie te eten. "Wij streven naar een voedselsysteem met zo min mogelijk dieren," zegt Kipster-medeoprichter Ruud Zanders in het Financieele Dagblad. "Waarbij dieren niet vervuilen, maar helpen bij het opruimen van reststromen die vrijkomen bij voedselproductie. Onze kippen waarderen afgedankte levensmiddelen op tot eieren, vlees en vruchtbare mest." Volgens Zanders is "Kipster de enige pluimveehouder ter wereld die zo circulair boert."
  • Deel
Druk af