Het Nederlandse pluimveebedrijf Kipster, makers van het duurzaamste ei ter wereld, gaat 4 pluimveebedrijven openen in de Verenigde Staten. In eerste instantie gaat Kipster in de Amerikaanse staat Indiana 30 miljoen eieren per jaar produceren. Nog voor de kerstperiode van 2022 moeten de blauwe doosjes met de witte Kipstereieren in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger liggen. Op korte termijn wil Kipster doorgroeien naar 100 miljoen eieren per jaar.
Kipster heeft met Kroger een meerjarig contract met afnamegarantie afgesloten, zoals het pluimveebedrijf dat in Nederland met Lidl deed. Dat betekent dat Kroger de eieren exclusief gaat verkopen en ook het vlees van de uitgelegde leghennen en van de haantjes - de broertjes van de legkippen, die 17 weken moeten leven om voldoende slachtgewicht te hebben (een plofkip wordt in 6 weken verlost) - zal gaan verwerken en verkopen. In Nederland kun je Kipsterrookworst, -burgers en -gehaktballen krijgen.
De Amerikaanse bedrijven worden opgezet door MPS Egg Farms, dat in nauwe samenwerking met Kipster het concept zal realiseren. Net als in Nederland zullen de kippen gevoerd worden met voer dat wordt gemaakt van oud brood, gebroken koekjes en taart. De dierenwelzijnseisen 'van het hoogste niveau' zijn met uitloop buiten en klimbomen en de stallen worden van zonnepanelen voorzien om een 'CO2-neutraal ei' te produceren. Ook de naam en de eierdoosjes blijven in de VS hetzelfde.
Circulair voer
De Kipster-kippen krijgen voedselresten van bijvoorbeeld bakkerijen en de voedingsmiddelenindustrie te eten. "Wij streven naar een voedselsysteem met zo min mogelijk dieren," zegt Kipster-medeoprichter Ruud Zanders in het Financieele Dagblad. "Waarbij dieren niet vervuilen, maar helpen bij het opruimen van reststromen die vrijkomen bij voedselproductie. Onze kippen waarderen afgedankte levensmiddelen op tot eieren, vlees en vruchtbare mest." Volgens Zanders is "Kipster de enige pluimveehouder ter wereld die zo circulair boert."
Kipster heeft met Kroger een meerjarig contract met afnamegarantie afgesloten, zoals het pluimveebedrijf dat in Nederland met Lidl deed. Dat betekent dat Kroger de eieren exclusief gaat verkopen en ook het vlees van de uitgelegde leghennen en van de haantjes - de broertjes van de legkippen, die 17 weken moeten leven om voldoende slachtgewicht te hebben (een plofkip wordt in 6 weken verlost) - zal gaan verwerken en verkopen. In Nederland kun je Kipsterrookworst, -burgers en -gehaktballen krijgen.
De Amerikaanse bedrijven worden opgezet door MPS Egg Farms, dat in nauwe samenwerking met Kipster het concept zal realiseren. Net als in Nederland zullen de kippen gevoerd worden met voer dat wordt gemaakt van oud brood, gebroken koekjes en taart. De dierenwelzijnseisen 'van het hoogste niveau' zijn met uitloop buiten en klimbomen en de stallen worden van zonnepanelen voorzien om een 'CO2-neutraal ei' te produceren. Ook de naam en de eierdoosjes blijven in de VS hetzelfde.
Circulair voer
De Kipster-kippen krijgen voedselresten van bijvoorbeeld bakkerijen en de voedingsmiddelenindustrie te eten. "Wij streven naar een voedselsysteem met zo min mogelijk dieren," zegt Kipster-medeoprichter Ruud Zanders in het Financieele Dagblad. "Waarbij dieren niet vervuilen, maar helpen bij het opruimen van reststromen die vrijkomen bij voedselproductie. Onze kippen waarderen afgedankte levensmiddelen op tot eieren, vlees en vruchtbare mest." Volgens Zanders is "Kipster de enige pluimveehouder ter wereld die zo circulair boert."
"Net als in Nederland zullen de kippen gevoerd worden met voer dat wordt gemaakt van oud brood, gebroken koekjes en taart." Wel dus veel koekjes en taart blijven kopen mensen, en dan de gebroken koekjes niet opeten, anders kunnen de meest duurzame eieren ter wereld niet geproduceerd worden.
Tom hier werdt ook al koekjes en snoep in het veevoer verwerkt voor dat kipster werdt gelanceerd. Maar er is nooit geen aandacht aan besteedt in de media . Nu deze man aan het schreeuwen is en zijn zakken met subsidie vult, is het ineens een hot item . Dat is met meer producten uit de voedingsindustrie. Als de veestapel hier weg zou vallen kunnen de consumenten weleens een duurdere voedselpakket krijgen
#2 Marketing versus bulkproductie.
Is een boel van te leren.
#2 Eens toen ik als student die fabriek bezocht en stond te snoepen (met vele mede studenten) uit de grote bak M&M's (wat echt niet mocht noch op prijs gesteld werd door onze gastheren!) voelde het (nog) niet iets om trots om te zijn. Veel meer was het maar raar dat dit veevoeder werd. Dit voerde je toch niet aan je melkkoeien was mijn gedachte als koeienboer.
Wat dat betreft is het prima dat het nu wel in de media komt. Anderzijds eens met de #1 van Tom ook. Als dit al het duurzaamste mag heten..... Poeh, dan is er echt al een hoop lucht uit het woord duurzaam gelopen.
Dit is gewoon hergebruik van afval en opwaarderen van voedsel. Of het duurzaam is? Geen idee. Ik ken de getallen energieverbruik niet van deze fabriek t.o.v. meer de standaard krachtvoerfabriek per kg krachtvoer, per 1000VEM, per voedingswaarde voor beoogd diersoort.
Het is gewoon een optimalisatie stap wat gebaseerd is op een verspillende stroom vanuit voedingsindustrie. Niet meer en zeker ook niet minder. Daarom ook een duim voor #3 .
Jeroen, heb je al gerekend aan de ecologische verlieswaarde van verspild voedsel én aan het plantaardig landgebruiksequivalent van de nutriënten die deze anti-voedselverspillingsstrategie oplevert? Inderdaad, die aanpak is al zo oud als de landbouw zelf. Zeg maar een dikke 10.000 jaar.