"Enkele jaren geleden werd ik gek verklaard omdat ik komaf wou maken met onverdoofd slachten," zegt Weyts. "Vandaag is het een feit. Ik ben iedereen die ons op die moeilijke weg is blijven steunen ontzettend dankbaar. Laat ons deze bladzijde nu definitief omslaan en voortaan samen streven naar meer dierenwelzijn."
Enkele jaren geleden werd ik gek verklaard omdat ik komaf wou maken met onverdoofd slachten.
— Ben Weyts (@BenWeyts) September 30, 2021
Vandaag is het een feit.
Dank aan iedereen die ons op deze moeilijke weg bleef steunen.
We mogen als Vlamingen allemaal fier zijn dat we op dit gebied voortrekkers zijn binnen Europa. pic.twitter.com/XNmHr9GlNk
Weyts voerde in 2019 het verbod op onverdoofd slachten in Vlaanderen in. Hij nam daarmee een voortrekkersrol op zich binnen Europa en wist de discussie los te maken van religieuze overwegingen door er een politieke discussie van te laten voeren. Dat neemt niet weg dat verschillende joodse en moslimorganisaties kritiek hadden en naar de rechter stapten. Het Hof van Justitie van de Europese Unie boog zich over de kwestie en oordeelde eind 2020 dat "lidstaten een verdovingsmethode kunnen opleggen om het dierenwelzijn bij rituele slachtingen te bevorderen." Het Belgische Grondwettelijke Hof oordeelt nu volgens diezelfde lijn en erkent dat het verbod een beperking inhoudt van de godsdienstvrijheid, maar dat die beperking voorziet in "een dwingende maatschappelijke behoefte" en "evenredig is met de nagestreefde doelstelling om het dierenwelzijn te bevorderen."
Dierenwelzijnsorganisatie GAIA is ook zeer tevreden. "Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: de vrijheid van religie houdt niet het recht in om dieren te doen lijden." En dat betekent dat nu ook de weg vrij is voor de derde Belgische deelregering, die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een verbod op onverdoofd slachten in te voeren.
Het verbod betekent overigens niet dat Belgische joden geen kosher vlees meer kunnen eten. "Het vlees kan van elders in de wereld worden ingevoerd," sust federaal parlementslid Michael Freilich (N-VA) in Het Nieuwsblad. "Het voortbestaan van de Joodse gemeenschap in ons land komt hiermee niet in het gedrang, zoals sommigen beweren.”
Ook in Nederland speelt de kwestie. Nederlandse dierenwelzijnsorganisatie zullen de zaak vermoedelijk weer agenderen onder verwijzing naar de maatschappelijke norm die volgens de Belgische rechter politiek prevaleert boven de vrijheid van godsdienst.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ben heel benieuwd hoe Foodloglezers dit nieuws ervaren. Zelf ervaar ik het zo:
de rechter verklaart de religieuze behoefte aan kosher en halal dierlijk voedsel als niet meer van deze tijd.
Ik ben niet joods of moslim, dus dit verbod raakt mij niet direct. Wel apart dat onverdoofd geslachte dieren nog wel geïmporteerd mogen worden. We hebben hier op Foodlog regelmatig discussies over het hanteren van Nederlandse dierwelzijns- of milieu-eisen bij het importeren van agrarische producten (oneerlijke concurrentie? level playing field?) en over het nut van maatregelen tegen klimaatverandering in Nederland (halveren veestapel?), als daarmee productie (lees: broeikasgasemissie) naar het buitenland wordt verdreven.
Dus wat is de bedoeling: 'greenwashing' namens de overheid? Of het 'heropvoeden/nudgen' van moslims en joden? Beide bezie ik overigens met een zorgelijke blik.
Edit: Gezien deze draad vermoed ik de eerste optie: Wat er in het buitenland gebeurt maakt de Belgische overheid niet uit.
In de 80-er en 90-er jaren is wetgeving ontwikkeld om kosher en halal slachten niet meer illegaal te laten plaatsvinden (niet meer op balkons, in schuurtjes enz. met veel dierenleed).
Met respect voor de religie op een verantwoorde manier slachten werd het doel. Het voorkwam veel dierenleed. Ben benieuwd naar toekomstige gang van zaken.
Deze wet verklaart de menselijke fixatie op pijn vlak voor het wegvallen van de hersenfuncties. Een rund leeft meer dan 50.000.000 seconden. Hoogste tijd dat wij onze aandacht, kennis, tijd, energie, geld enz besteden aan die 49.999.940 seconden vóór het slachten….
#2 Carolien, er zijn geen Nederlandse eisen voor vlees uit niet-EU (derde) landen. Wel EU Verordeningen die garanderen (!) dat vlees uit derde landen aan minimaal dezelfde eisen moet voldoen als vlees afkomstig uit de EU. In de praktijk betekent dit dat er geen sprake is van level playing field maar van zogenoemd veterinair protectionisme. De NVWA kan dit bevestigen.
Dit is een hele moeilijke ethische discussie. Ik heb dit soort slachtingen verschillende keren bijgewoond en vond dat vooral bij grote dieren (runderen bijvoorbeeld) bepaald ongemakkelijk, onprettig. Ik sprak ook keurmeesters die het keuren bij rituele slachtingen niet meer wilden doen. Maar ik sprak ook Joodse en islamitische mensen die -soms emotioneel- betoogden dat deze vorm van slacht een recht is dat deel uitmaakt van hun cultuur en geloof. En dat zit soms heel diep.
Fenny stipte het al aan, in de zeventiger en tachtiger jaren wilden we af van slachtingen in de badkuip en allerlei obscuur gedoe en werden er rituele slachtingsdagen georganiseerd in slachthuizen. Het hielp om de materie beter gecontroleerd te laten plaatsvinden. Terug naar clandestien slachten moet zeker voorkomen worden lijkt mij.
Maar persoonlijk heb ik grote moeite met het verschil tussen het in een fractie van een seconde neerschieten van een koe met een schietmasker, of hem in een stalen kooi plaatsen en ruim een minuut in zware doodstrijd dood laten bloeden. Jack heeft gelijk, het is maar een minuut na een heel leven, maar de wetenschap dat het anders, veel sneller, kan, maakt dat ik moeite heb met deze manier van slachten. Het is -in mijn ogen- niet nodig. Maar ik weet ook uit ondervinding dat anderen daar heel anders over denken. "Niet meer van deze tijd.." zou ik het daarom niet willen noemen, maar dat we de discussie over deze kwestie actueel moeten houden vind ik uitermate wenselijk. In de hoop dat iedereen er uiteindelijk mee zal kunnen leven dat dieren slachten zo stressvrij en pijnloos mogelijk moet geschieden.