Met die woorden kondigt Zembla vandaag de documentaire aan die de VARA/BNN vanavond (NPO2, 20:25 uur) uitzendt over de rol van supermarkten in het voedselsysteem. In de uitzending reageren boeren, Gustaaf Haan van Questionmark, Volkert Engelsman van biologische groothandel Eosta en minister Schouten. De trailer belooft weinig goeds voor de supermarkten. De supermarkten zouden de boeren uitknijpen en oncontroleerbaar mooi weer spelen.
Toch is duidelijk dat bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en Plus voor bijvoorbeeld duurzame melk, rundvlees en varkensvlees hun boeren wel degelijk meer betalen en dat Kipster blij is met Lidl als exclusief verkoopkanaal.
Klopt Zembla de zaken weer eens op en laat de minister zich meeslepen, of zijn supermarkten inderdaad de boeven van het voedselsysteem omdat zij de sleutels naar de consument in handen hebben? Volgens een Rotterdamse socioloog in de uitzending zijn boeren gedwongen de milieurandjes van hun vak af te snijden omdat ze onder zware prijsdruk staan van de supermarkten. Schouten heeft ze allemaal individueel langs gehad, maar ze gaven niet thuis, zegt ook zij. Ze heeft er zin in om er meer over te vertellen.
Daarin valt te lezen: De verduurzaming van de voedselketen staat bij supermarkten en foodservicebedrijven hoog op de agenda. Consumenten zijn zich heel bewust van duurzame en gezonde producten en daarom spelen de ketens al jarenlang in op de verduurzaming van de voedselketen. De sector richt zich op verduurzaming in de brede zin van het woord. Wat er allemaal gebeurt, is te vinden op de nieuwe pagina met een overzicht van monitors over en door supermarkten.
Supermarkten en foodservicebedrijven houden zich bijvoorbeeld bezig met het verminderen van de milieu-impact. Zij streven naar een klimaat- en toekomstbestendige keten door de impact te meten, te beperken en CO2-uitstoot te verminderen.
Supermarkten zijn geen persoon. Ze hebben een verlies en winst rekening. Zolang dat oplevert gaan ze door op de ingeslagen weg. Supermarkten weten als geen ander hoe de klanten denken over van alles en dus duurzaam. Sorry voor de wensdenkers maar er is simpel geen markt blijkbaar
John, waarom zijn die lui dan zo gek om bijvoorbeeld 5 cent meer voor een liter melk te betalen (zoals AH)?
Of 10 cent voor een kilo vlees van een uitgemolken koeien die ze nu al voor niets meer kunnen kopen (zoals Jumbo, die vandaag nota bene hofleverancier werd na 100 jaar bestaan)?
Inmiddels is de hele uitzending hier te zien.
Ik geef er morgenochtend een lezing over voor mensen uit de levensmiddelenindustrie en supermarktwereld. Dat wordt vast leuk.
Lijkt me ook niet wenselijk om er een openbaar lijstje van te maken zodat de supers spitsroeden kunnen gaan lopen bij de NGO's, de kans dat de achterblijvers aangepakt worden is vele malen groter dan dat de voorlopers een pluim krijgen.
Straks zitten we naast een prijzen oorlog ook nog met een deug competitie.
Wat wordt de strekking van je lezing Dick? Laat Zembla links (pun intended) liggen?