Vandaag komt agripress.be met het nieuws dat een broodje Bapao Tonijn op 19 mei is uitgeroepen tot winnaar in de HBO prijsvraag Verborgen Vetten van het Voedingscentrum.
Ik had het berichtje gemist, maar moet zeggen dat ik nu definitief al mijn vertrouwen kwijt ben in de de autoriteiten die mede ondersteuners zijn van alle 'ik kies bewust/ik kies gezond etc labels' waarmee het publiek de laatste 2 weken is verrast. Als dergelijke producten prijzen winnen, doet het publiek er goed aan de nieuwe labels te mijden en eens gewoon zelf op onderzoek uit te gaan over wat het eet:
- waarom worden er prijzen uitgereikt voor een voedselcategorie ('ff snacken') die je beter uit het eetpatroon zou kunnen bannen?
- waarom valt zo'n vezelarm broodje in de prijzen?
- waarom valt tonijn in de prijzen (die onverzadigd vette vis, die oud en groot wordt en hoog in de voedselketen zit, is nl. één van de rijkste PCB-bronnen)?
Ik begrijp het wel. We voeren een campagne tegen vet en doen vervolgens alsof dat alles is. Alles moet wijken voor het Kwaad. Dat gedrag vertoonden Bush en Blair ook. Nu zeggen ze dat 'Irak' inderdaad onterecht was, maar toch wel zinvol. Niemand die het nodig vindt om over zulke merkwaardige redeneringen nog wat over te zeggen.
Tsja, ook al is vetinname in combinatie met weinig energieverbranding een issue en zijn synthetische vetten bewezen schadelijk, vet op zichzelf is helemaal niet zo'n Probleem. Er zijn er nog wel meer én ook meer dan onze schijf van 5 suggereert.
Overigens, vet - zelfs verzadigd - zou weleens helemaal niet zo slecht kunnen zijn. Lees Melchior Meijer's óók al lekker makkelijk geschreven aritkel daarover in Men's Health. Ik bedoel: ook zó kun je een breed publiek bereiken.
Waar zijn al deze beleidsmakende en heftig campagne-geld verslindende mensen mee bezig? Ik kan er niets beters van maken dan 'oogkleppen op, verstand op nul en lekker simpel bewust kiezen!'
Tot die houding inspireren ze in ieder geval. Dat gaat goed tot we er met z'n allen achter komen dat er nog meer bewust te kiezen valt. En dat is dan ook het moment voor het definitieve einde voor dit soort versimpelingen én door-de-mand-vallerij.
Verstandig van minister Hoogervorst dat hij nog eens even door het RIVM wil laten nagaan kijken of het label rendement heeft. Dat RIVM kan hem er meteen een ander lijstje bijgeven van andere punten waarop een verstandige keuze moet worden gemaakt. Misschien wordt het dan toch nog wat.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Och... Ik moest toch al heel erg lachen [triest genoeg] om dat nieuwe "Ik kies bewust"-logo van Unilever en consorten, Cup-a-soup staat namelijk in de lijst van producten waar het logo op van toepassing is. Als je érgens licht van gaat geven in het donker is het wel Cup-a-soup, een synthetischer product is niet denkbaar. Dit soort producten staat zó enorm ver van voeding af!
Voor wat het Voedingscentrum en consorten betreft, een rake conclusie van Meijer. "Voorlichtende instanties als het Voedingscentrum en de Hartstichting, in Nederland verkapte spreekbuizen van de industrie, doen ijverig mee aan de gekte. Dat is hun goede recht, maar het is ons goede recht er niet meer in te trappen."
De eerste prijs voor een broodje bapao met tonijn valt mij eerlijk gezegd nog mee, de "Jaarprijs goede voeding" is al eens naar een zak lightchips gegaan...
Jacobus
Ok Jacobus, maar jij bent natuurlijk al een verlichte geest!
Die zak chips was inderdaad nog dwazer. Echt vebazingwekkend is het dan, dat we vervolgens weer constateren dat mensen volharden in 'ongezonde' voedingspatronen.
Hopelijk durven meer mensen van de groeiende bezoekersaantallen zich hierover eens uit te spreken. Reden dat ik het artikel ook op nu-z heb geplaatst.
"Ok Jacobus, maar jij bent natuurlijk al een verlichte geest!" Haha... En zoveel Cup-a-soup heb ik nooit gehad in mijn leven...
Maar even alle gekheid op een soepstengel, ik ben niet verlicht hoor! Slechts ruw wakkergeschud door berichtgeving, onderzoek en praktijkervaring.
Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid, daarom ben ik blij met sites als Foodlog, en natuurlijk ook die van mijzelf. Al vellen wij ook onze oordelen over de geplaatste berichten, toch kunnen bezoekers en lezers nog hun eigen conclusies trekken, iets wat naar mijn mening erg belangrijk is...
Sorry, ik bedoelde er niks reli-achtigs mee ...
Eens: neem consumenten eens gewoon serieus.
Ik constateer dat aanbieders vasthouden aan de gedachte dat de consument dom is en simpele keuzen nodig heeft. De werkelijkeheid is een beetje complexer, consumenten weten dat allang en nemen het niet meer serieus. Oók Hoogervorst heeft het dat door en zet kennelijk het RIVM in om het nieuws straks wereldkundig te maken.
De aanbieders komen straks nog van een koude kermis thuis als de informatieve blogs massaal gelezen, besproken en een forum worden ;-)
Ik vind het toch zo leuk dat ik nu eindelijk sinds een paar weken weet wie er achter de weblog voeding en gezondheid in de media zit. Die weblog volg ik al zo vreselijk lang en ik was altijd al nieuwsgierig of daar nu een man of een vrouw achter zat. En nu heb ik deze foodlog ook alweer een poos geleden ontdekt. Ga zo door mannen. Ik prijs ze wel in mijn omgeving aan, maar helaas staan maar weinig mensen open voor deze materie. Ach ze hebben het allemaal zo druk met andere, vaak materialistische zaken.