Volgens Albert Heijn-ceo Marit van Egmond gaat Albert Heijn de prijsstijgingen van onder meer grondstoffen en vervoer vooralsnog niet doorberekenen aan klanten door de prijzen van de dagelijkse boodschappen te verhogen. "Dat proberen we zo lang mogelijk vol te houden," aldus Van Egmond in Distrifood (2.1). "Dat lukt tot nu toe goed, maar ik kan niet voorspellen wat er komende winter gebeurt."

De Amerikaanse supermarktketen Costco legt zijn klanten inmiddels wel weer beperkingen op, schrijft The Independent (2.2). Hamsterbeperkingen. Omdat het besmettingscijfer in de Verenigde Staten de afgelopen weken weer flink stijgt, slaan de Amerikanen weer aan het hamsteren. Toiletpapier, schoonmaakmiddelen en flessenwater gaan bij Costco 'op de bon'. Dat is nodig omdat door diezelfde kostenstijgingen en transportproblemen, vertragingen in de leveranciersketen zijn ontstaan en schappen leeg dreigen te raken.

Kinderen die zich aanmelden op het populaire video-kanaal TikTok blijken al vanaf de eerste minuten overspoeld te worden met door autoriteiten als vals beoordeelde informatie over Covid-19. Dat blijkt uit een onderzoek door mediawaakhond NewsGuard. NewsGuard vroeg 9 kinderen tussen de 9 en 17 jaar een TikTok-account aan te maken en de eerste 3 kwartier van hun sessie op te nemen. Acht van de 9 kinderen kregen al binnen de eerste 35 minuten foute informatie over Covid-19 geserveerd. Hoe groter hun interactie met video's, des te meer misinformatie over hen werd uitgestort. "Het toont aan dat ouders hun kinderen digitaal moeten opvoeden”, zegt technologiesocioloog Ben Caudron in De Morgen (4.2). Maar ook dat Europa strenger en proactiever moet optreden tegen de algoritmes van techbedrijven. "Net zoals experts waken over onze voedselveiligheid, zouden er ook experts moeten worden aangesteld die waken over onze algoritmeveiligheid.”
Dit artikel afdrukken