Zo'n 75 à 80 miljoen Aziaten zijn door de coronapandemie "de extreme armoede in gedrukt", schrijft Het Financieele Dagblad (1.5). De cijfers zijn afkomstig van ontwikkelingsbank Asian Development Bank (ADB).

Het ging de Aziatische landen de afgelopen 2 decennia voor de wind. In veel landen was de economische groei jaarlijks tussen de 4 en 8%. In 1990 leefden er in Zuidoost-Azië nog 1,5 miljard mensen in extreme armoede (een inkomen van minder dan $1,90 per dag), in 2015 waren het er 273 miljoen en zou de pandemie niet uitgebroken zijn, was het cijfer in 2020 vermoedelijk gedaald zijn naar 104 miljoen, schat de ADB.

Maar juist in Zuidoost-Azië heeft de coronacrisis ongenadig hard toegeslagen. Uit onder meer Indonesië, Cambodja, Maleisië, Thailand, de Filipijnen en Vietnam komen alarmerende berichten. Door logistieke belemmeringen (duur en geblokkeerd goederenvervoer, stilgelegde fabrieken) zijn honderdduizenden mensen in met name in de maakindustrie en het toerisme, twee belangrijke pijlers van de Zuidoost-Aziatische economieën, hun banen kwijtgeraakt. Met als onmiddellijk gevolg dat er geen geld meer is voor eten zodat ondervoeding dreigt. Dat brengt gezondheidsproblemen met zich mee, maar ook meer kinderarbeid en grotere schooluitval. En daar valt de grote klap. "Kinderen gaan misschien niet meer terug naar school, of hebben moeite de achterstand goed te maken," zegt Roland Rajay, macro-econoom en Azië-expert bij de Australische denktank Lowy Institute in de krant. "Helaas zal het herstel waarschijnlijk eerder langer duren dan dat het snel gaat."

Levensmiddelenfabrikant Kraft Heinz verhoogt de prijzen in de VS van twee derde van zijn portefeuille, meldt Foodnavigator US (1.4). Het eindproduct wordt bijna 5% duurder. Dat doet het bedrijf om zijn als gevolg van aan covid gerelateerde logistieke belemmeringen gestegen grondstoffen- en arbeidskosten goed te kunnen maken.
Het bedrijf zegt op de Amerikaanse markt geen last te hebben van weglopende klanten. Integendeel, omdat meer mensen thuiswerken en graag betrouwbare merken kopen, verbeteren de verkopen en klantentrouw juist.
Dit artikel afdrukken