18
Fotocredits: Boerenprotest, 1 oktober 2019, Kees Torn

FlashBoeren vinden sociale media meest betrouwbaar

Er is een overeenkomst tussen met actiegroepen sympathiserende boeren en de aanhang van rechts-populistische politieke partijen. Beide typen mensen geloven de zogenoemde Mainstream Media (MSM) niet meer. Het meeste vertrouwen hebben ze in sociale media, berichten op Facebook, twitter en wat ze doorgestuurd krijgen via Whatsapp en Telegram.
Hoogleraar sociaalecologische relaties Noëlle Aarts (Radboud Universiteit) legt uit waarom: ze worden gepeopled. Je moet gewoon luisteren en proberen te ontdekken waar hun zorgen zitten. 'Gewone' media zetten hen te kakken of verspreiden nieuws vanuit invalshoek die niet bij hun belevingswereld aansluit. Daarom trekken ze zich verder terug in hun eigen bubbel met hun eigen, maar vaak niet kloppend nieuws. Beter zou het zijn hen van kloppend nieuws dat bij hun werkelijkheid past te voorzien.

?Kijk op Facebook, niet naar de NOS?, 29 aug 2021
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #1
  • 29 aug '21
  • 11:15

Vanuit de agrarische sector bezien is juist in de MSM vaak sprake van 'niet kloppend nieuws', bijvoorbeeld over dierenwelzijn, impact veehouderij op broeikasgasemissie, stikstofproblematiek, ontbossing, antibioticagebruik, et cetera.
Het zou helpen als die MSM wat meer aandacht geven aan de nuances (hoor en wederhoor) en niet klakkeloos de berichtgeving van ngo's (Wakker Dier, Varkens in Nood, Greenpeace) overnemen. Toegegeven, die ngo's zijn sterk in het overbrengen van hun boodschap, in hapklare, clickbait gerichte soundbites en persberichten. De agrarische sector heeft een gebrek aan mediagenieke ambassadeurs met kennis van zaken die positieve en waarheidsgetrouwe informatie en kennis vanuit de landbouw kunnen en willen delen met een breed publiek. Proactief, dus niet steeds als reactie op 'relletjes'.

willem van aaken
willem van aaken Land- en tuinbouw
  • #2
  • 29 aug '21
  • 11:42

Ik schat dat als de NGO's 10% van hun totale campagne budget apart zouden zetten, ze zeker een mooie boerderij kunnen kopen en die gaan runnen op een naar hun geïdealiseerde manier van vee houden. En als daar een mooi bedrijfsresultaat uit voortkomt, dan wil ik wel een franchise. Iedereen blij, toch?

Piet Hoogland
Piet Hoogland land- en tuinbouw
  • #3
  • 29 aug '21
  • 12:19

In de MSM worden boeren meestal neergezet als niet goed bezig zijnde. Op sociale media komt dat veel minder voor.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 29 aug '21
  • 15:21

Carorlien #1, Caroline van der Plas doet het zo goed dat ze inmiddels een grotere politieke factor in de 2e Kamer is dan het na de affaire Omtzigt nagenoeg verdwenen CDA.

Is zij wat jouw betreft een voorbeeld waar er meer van zouden moeten zijn of stel je andere eisen aan mediagenieke vertegenwoordigers?

Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #5
  • 29 aug '21
  • 20:23

Ja, ik ben zeker fan van Caroline van der Plas. Ik heb het idee dat veel mensen in het begin een beetje aan haar moesten wennen, maar ze heeft in no time en in brede kring veel waardering gekregen. Petje af!

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.