De helft van de Nederlanders zegt meer te willen betalen voor een herkenbaar, duurzaam geproduceerd Nederlands product van een hoge kwaliteit. 6 op de 10 Nederlanders wil een einde aan de kiloknallers, terwijl een derde aangeeft meer producten met een duurzaamheidskeurmerk te gaan kopen. Daarbij zijn 2 op de 3 Nederlanders positief over de land- en tuinbouw.
Dit blijkt uit een onderzoek dat LTO Nederland heeft laten uitvoeren door het bureau Direct Research onder 1.038 Nederlanders om te peilen hoe zij denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Met het draagvlak voor de boer zit het volgens deze peiling van LTO wel snor, met het positieve oordeel van twee derde van de Nederlanders. Slechts 6% is negatief over de landbouw.
Daarbij vindt 90% het beschermen van het agrarisch landschap belangrijk. Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouw, constateert LTO in een verklaring uit het onderzoek dat vandaag (donderdag) is gepresenteerd. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt de Nederlander belangrijke thema's. LTO constateert dan ook dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel voor de boer en tuinder.
Daarbij wijst de organisatie op het feit dat de helft van de Nederlanders meer wil betalen voor een duurzaam Nederlands kwaliteitsproduct, twee derde een einde wil aan de kiloknaller (overigens wil 15% deze superaanbieding juist houden) en een derde meer duurzame producten wil kopen. Ook zit de Nederlander niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65% wil dat de import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.
Resultaten met een korreltje zout
Toch laat LTO doorschemeren de voornemens van de Nederlander met een korreltje zout te nemen. De organisatie wijst op het bekende fenomeen van de veeleisende burger, maar de voor het goedkoopste product kiezende consument. Daarbij wijst LTO ook op inconsistenties in de resultaten. Zo wil weliswaar een derde meer duurzame producten kopen, maar slecht 20% geeft aan gericht het etiket op duurzaamheid te lezen.
"We leven in een mooi én veeleisend land – wat betreft voedsel, de productie daarvan, en het beschermen van het agrarisch landschap en de natuur. Gelukkig zijn onze boeren en tuinders met hun hun innovatiekracht uitstekend in staat de vele opgaven aan te gaan. Tegelijkertijd gaat dat niet vanzelf, en kunnen we het ook niet alleen", laat Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, in een verklaring weten. "We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Dit artikel afdrukken
Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouwLiefst wonen naast de boer
Daarbij vindt 90% het beschermen van het agrarisch landschap belangrijk. Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouw, constateert LTO in een verklaring uit het onderzoek dat vandaag (donderdag) is gepresenteerd. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt de Nederlander belangrijke thema's. LTO constateert dan ook dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel voor de boer en tuinder.
Daarbij wijst de organisatie op het feit dat de helft van de Nederlanders meer wil betalen voor een duurzaam Nederlands kwaliteitsproduct, twee derde een einde wil aan de kiloknaller (overigens wil 15% deze superaanbieding juist houden) en een derde meer duurzame producten wil kopen. Ook zit de Nederlander niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65% wil dat de import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.
Resultaten met een korreltje zout
Toch laat LTO doorschemeren de voornemens van de Nederlander met een korreltje zout te nemen. De organisatie wijst op het bekende fenomeen van de veeleisende burger, maar de voor het goedkoopste product kiezende consument. Daarbij wijst LTO ook op inconsistenties in de resultaten. Zo wil weliswaar een derde meer duurzame producten kopen, maar slecht 20% geeft aan gericht het etiket op duurzaamheid te lezen.
"We leven in een mooi én veeleisend land – wat betreft voedsel, de productie daarvan, en het beschermen van het agrarisch landschap en de natuur. Gelukkig zijn onze boeren en tuinders met hun hun innovatiekracht uitstekend in staat de vele opgaven aan te gaan. Tegelijkertijd gaat dat niet vanzelf, en kunnen we het ook niet alleen", laat Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, in een verklaring weten. "We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als je niet in staat bent die betere producten met bijbehorende prijs aan de man te brengen, is nog het enige wat je kan doen de consument of de retail daarvan de schuld geven.
De 15% is ongeveer het marktaandeel van Lidl en Aldi. En dan heb je nog een groepje consumenten die zich een beetje door aanbiedingen laten leiden.
Jan Peter #1, in welk opzicht is het product beter? Welke meerwaarde wordt er geleverd waar de consument zelf wat aan heeft?
Daarnaast is zo’n onderzoek moeilijk serieus te nemen. Het gros van de consumenten weet wat hij behoort te zeggen en antwoordt dan ook politiek correct. Als je een reëel beeld wilt vormen van de bereidheid van consumenten moet je bij de uitgang van de supermarkt gaan staan en vragen waarom de klant een bepaald product gekocht heeft.
Consumenten kopen niet rechtstreeks bij boeren en spannen daarom de supermarkten voor het karretje om bij boeren hun eten in te kopen. Consumenten kunnen dan van alles en nog wat willen. Het is de supermarkt die alles bepaalt, omdat die tussen consument en boer staat.
Wanneer consumenten al hun eten rechtstreeks bij boeren zouden kopen dan ziet de landbouweconomie er heel anders uit.
O, ik dacht dat ze beter waren. Jammer...
Jan Peter #4, jij weet toch ook dat consumenten alleen extra betalen als het product een meerwaarde heeft waar hij zelf wat aan heeft. De consument betaalt extra voor duurzaamheid als hij daar iets bij kan bedenken waar hij zelf belang bij heeft.
Onlangs hebben we nog het project “Boeren van Amstel” failliet zien gaan. Ze konden hun duurzame melk aan de straatstenen niet slijten. De fout die ze hebben gemaakt is dat ze zich op een duurzaamheidskenmerk hebben gericht (weidevogels) waar de consument met de beste fantasie niets bij kon bedenken waar hij zelf belang bij had. De consument was niet in staat zichzelf wijs te maken dat de melk gezonder of lekkerder was omdat de koeien in een wei liepen met weidevogels. Als ze zich hadden gericht op kruidenrijk weiland of bloemenrijk weiland had de consument zichzelf wijs kunnen maken dat de melk gezonder of lekkerder is. Dan was er een illusie van meerwaarde geweest waar een deel van de consumenten extra voor wil betalen.