Maaltijdboxen moeten voedselverspilling voorkomen. Doen ze dat ook echt? Universitair hoofddocent van de Universiteit van Illinois Brenna Ellison verdiepte zich in de duurzaamheid van maaltijdboxen en concludeert: ja, dat doen ze echt.
Vooral voor producten die je niet regelmatig nodig hebt of die alleen in grote hoeveelheden verkrijgbaar zijn, zijn maaltijdboxen een uitkomst. De box levert een precies afgewogen hoeveelheid voor een compleet gerecht.
Hoe zit het dan met de verspilling achter de schermen, bij de boxmakers zelf? Omdat het vaak om kleinschalige bedrijven gaat, valt de hoeveelheid weggegooid eten mee. Samen met een verminderde uitstoot wegen de voordelen van maaltijdboxen zelfs op tegen het vele verpakkingsmateriaal van en in de boxen (en de bezwaren daartegen).
Maaltijdboxproducenten zien ook bederf, of (bijna) verlopen houdbaarheidsdata bij hun producten. Maar weggooien doen ze niet snel; liever geven de boxmakers de voedseloverschotten nog een tweede leven. Ze doneren aan voedselbanken of eigen werknemers en producten die écht niet meer eetbaar zijn, laten ze composteren.
Ook voor de consument zijn er, naast maaltijdboxen, nog tientallen alternatieven die voedselverspilling tegengaan, zoals antiverspillingsplatform Too Good To Go.
Online- en bulkaankopen zijn sinds de coronacrisis populair, omdat je thuis kunt blijven en je aantal contacten beperkt. Maar ook batch koken en maaltijdplanning zijn duurzame corona-effecten die verspilling binnen de perken houden.
Do meal kits reduce food waste? USDA explores potential amid rise in plant-based convenience foods
Vooral voor producten die je niet regelmatig nodig hebt of die alleen in grote hoeveelheden verkrijgbaar zijn, zijn maaltijdboxen een uitkomst. De box levert een precies afgewogen hoeveelheid voor een compleet gerecht.
Hoe zit het dan met de verspilling achter de schermen, bij de boxmakers zelf? Omdat het vaak om kleinschalige bedrijven gaat, valt de hoeveelheid weggegooid eten mee. Samen met een verminderde uitstoot wegen de voordelen van maaltijdboxen zelfs op tegen het vele verpakkingsmateriaal van en in de boxen (en de bezwaren daartegen).
Maaltijdboxproducenten zien ook bederf, of (bijna) verlopen houdbaarheidsdata bij hun producten. Maar weggooien doen ze niet snel; liever geven de boxmakers de voedseloverschotten nog een tweede leven. Ze doneren aan voedselbanken of eigen werknemers en producten die écht niet meer eetbaar zijn, laten ze composteren.
Ook voor de consument zijn er, naast maaltijdboxen, nog tientallen alternatieven die voedselverspilling tegengaan, zoals antiverspillingsplatform Too Good To Go.
Online- en bulkaankopen zijn sinds de coronacrisis populair, omdat je thuis kunt blijven en je aantal contacten beperkt. Maar ook batch koken en maaltijdplanning zijn duurzame corona-effecten die verspilling binnen de perken houden.
"Omdat het vaak om kleinschalige bedrijven gaat, valt de hoeveelheid weggegooid eten mee."
Dus het gaat om de Kg die je weggooit als bedrijf en niet het %, opmerkelijke manier van zoiets bekijken als dat zo gebeurt, dan moeten die grote bedrijven maar rap van elke productielijn een aparte BV maken, probleem opgelost toch?
Het ligt er aan hoe 'kleinschalig' een producent is. Een producent kan niet een paar paprika's inkopen, hij koopt een paar kratten. En koopt minimaal een krat teveel, omdat hij weet dat in elk krat 10% wat 'mindere' paprika's zitten. Aan een online consument kun je alleen de allerbeste paprika geven, anders is het vertrouwen weg. De overgebleven, mindere paprika's worden echt niet altijd naar de voedselbank gebracht, en bewaren kun je het ook niet. Een gemiddeld menu heeft ca 15 van dit soort producten, dus ... Eigenlijk is de enige goede conclusie: hoe groter de producent, hoe minder verspilling. Omdat de waste-overhead percentueel steeds minder wordt naarmate je meer boxen maakt.
Dan is er nog het transport: vraag maar aan PostNL en andere vervoerders van gekoelde boxen, hoeveel er onderweg blijft hangen of wegens 'niet thuis' terugkomt. Dat schat ik op 3 procent. Tot slot nog het gegeven dat consumenten een box binnenkrijgen met bijvoorbeeld 4 maaltijden, voor 4 dagen, maar op een van die dagen eet men onverwacht buitenshuis. De AGF blijft dus langer liggen, ziet er niet mooi meer uit ... niet alles wordt gegeten. Wat zou daarmee gebeuren?
#2, ik lever geen paprika's maar bloemen, maar als ik in de beste sortering 10% meelever die niet goed genoeg zijn dan ben ik snel ridder te voet.
Als er minder groente en meer vlees in de box zou zitten gooi ik als consument minder van de inhoud weg.
#3 Van bijvoorbeeld Boerschappen begreep ik dat ze oogsten op kopen.
Recent kwam het ook aanbod op Foodlog:
"Maakt bijvoorbeeld dat ze oogsten opkopen en geen pruimen van minimaal 40mm en max 50mm grootte.
Dat boerschappen zegt dat als er een putje in je kool of appel zit dat niet erg is en binnen de specificatie valt. Dat ze er dan ook vaak bij vertellen op welke dag dat door een hagelbui gebeurt is. Dat Stijn vertelt in zijn presentatie als dat antwoord je niet past je wellicht niet de meest passende klant voor Boerschappen bent.
Anderzijds de borging van goede boer lijkt nog niet helemaal in kannen en kruiken. Daar kwam een wat afwijkend richting zwevend antwoord op over voedingswaarde en mineralen in producten.
"
Ik woonde hun presentatie bij op de Webwinkelvakdagen: Boerschappen: Van Sociaal experiment naar Scale Up - WWV Summer Edition 2021 daar is bovenstaande tekst van mij op gebaseerd.
#4 De scale up plannen zijn naar 4 DC's. Hello Fresh ik denk hierbij niet aan 'kleinschalig'.
De verspilling richt zich op de keten. Wat consumenten thuis doen is een goede vraag, maar is dit niet heel vergelijkbaar met zelf boodschappen doen in de supermarkt voor een week qua vergelijk en verspilling?