Het aantal marktkramen krimpt. De kleiner wordende markten zijn het terrein van oudere generaties; de 'pastageneratie' heeft er niets te zoeken, schrijft de NOS.
Jongeren gaan doordeweeks niet naar de markt, zegt marktspecialist Henk Gianotten. Ze hebben geen tijd omdat jonge mannen en vrouwen allemaal een baan hebben; vooral voor vrouwen was dat vroeger anders. Volgens Gianotten is het aanbod van markten te saai en onaantrekkelijk door het eenzijdige aanbod. Webshops en goedkope supermarkten maken de markt irrelevant voor jongere generaties consumenten.
Gianotten legt uit wat een voor jongeren wél aantrekkelijke markt nodig heeft: meer en meer onderscheidende etenswaren. Dat moet lokaal en biologisch zijn en een assortiment producten bieden dat de supermarkt niet verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan redelijk geprijsde verse schapenkaas of vers geoogste kiwibessen.
Gemeenten doen niet genoeg om markten nieuw leven in te blazen door hun formules te ontwikkelen, vindt de marktkenner. Hij spoort ondernemers daarom aan dergelijke ideeën zelf uit te werken en realiseren.
In Delft liet Paul Nijhuis een frisse wind waaien. Nijhuis werd 5 jaar geleden manager van de markt die door de gemeente verzelfstandigd werd. Je zou hem de 'formule- en winkelmanager' van de markt kunnen noemen. Hij zette de markt binnen het aanbod in Delft opnieuw in elkaar en koos voor een accent op nieuwe producten als Italiaanse pasta's en kruiden en Surinaamse broodjes. Er kwamen nieuwe en vooral jongere mensen naar de markt en ze bleven terugkomen.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formule. Zonder coördinatie zoals die van Nijhuis ontstaat die niet vanzelf. Hij gaat nu ook in Sneek aan de slag, waar de markt op sterven na dood is.
NOS - 'De pastageneratie heeft op de markt niks te zoeken'
Jongeren gaan doordeweeks niet naar de markt, zegt marktspecialist Henk Gianotten. Ze hebben geen tijd omdat jonge mannen en vrouwen allemaal een baan hebben; vooral voor vrouwen was dat vroeger anders. Volgens Gianotten is het aanbod van markten te saai en onaantrekkelijk door het eenzijdige aanbod. Webshops en goedkope supermarkten maken de markt irrelevant voor jongere generaties consumenten.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formuleDoor het teruglopende aantal marktbezoekers hebben steeds meer marktkraamhouders moeite hun kosten terug te verdienen. Vooral kramen die textiel, schoenen en huishoudelijke artikelen verkopen, houden het hoofd niet boven water en verdwijnen.
Gianotten legt uit wat een voor jongeren wél aantrekkelijke markt nodig heeft: meer en meer onderscheidende etenswaren. Dat moet lokaal en biologisch zijn en een assortiment producten bieden dat de supermarkt niet verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan redelijk geprijsde verse schapenkaas of vers geoogste kiwibessen.
Gemeenten doen niet genoeg om markten nieuw leven in te blazen door hun formules te ontwikkelen, vindt de marktkenner. Hij spoort ondernemers daarom aan dergelijke ideeën zelf uit te werken en realiseren.
In Delft liet Paul Nijhuis een frisse wind waaien. Nijhuis werd 5 jaar geleden manager van de markt die door de gemeente verzelfstandigd werd. Je zou hem de 'formule- en winkelmanager' van de markt kunnen noemen. Hij zette de markt binnen het aanbod in Delft opnieuw in elkaar en koos voor een accent op nieuwe producten als Italiaanse pasta's en kruiden en Surinaamse broodjes. Er kwamen nieuwe en vooral jongere mensen naar de markt en ze bleven terugkomen.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formule. Zonder coördinatie zoals die van Nijhuis ontstaat die niet vanzelf. Hij gaat nu ook in Sneek aan de slag, waar de markt op sterven na dood is.
Dick, ik moet toegeven dat ik niet begrijp wat je bedoelt met "de markt te managen als een winkelformule "?
Openbare markten bestaan al millennia voor het woord "winkelformule" werd uitgevonden. Je geeft als overheid een plek en een moment om een kraam op te zetten, waarvoor de kramers een redelijke prijs betalen. Punt.
Er is hier in Brussel overigens ook een privé organisator van openbare markten. Op eigen terrein.
In de dorpen en stadjes in Frankrijk (Cévennes) zie ik het aantal marktkooplui toenemen, vooral jonge mensen. De pleinen zijn vol, er worden steeds meer straten voor gereserveerd, staangeld wordt vaak opgehaald en is alleen verschuldigd als je er ook staat. Anders dan op onze markt (NL) zijn veel producten niet in de supermarkt te koop. Het zijn vaak de producenten zelf die hun waar aanbieden, op sommige plaatsen worden alleen producenten toegelaten. Broodbakkers met zuurdesembroden, vaak erg groot zodat ze er een stuk voor je af snijden (prijs is per kg). Talrijke kaasboertjes met hun eigen kaas (van april tot september), meestal geit en schaap, worstenmakers met een groot assortiment van geitenworst tot worst met kastanjes, proeven kan altijd, maar als je het lekker vindt moet je voor je fatsoen wel kopen, rijp fruit, groentes en fruit met een vlekje, vollegrondsgroentes (oorspronkelijke tomaten), de stoelenmatter, matrasverkoper, naaiatelier, slijper voor messen scharen gereedschap zelfs kettingzagen, (een week later ophalen), kruiden, planten, truffels (winter), walnoten (winter), olijven, knoflook, kraam met alleen Brandade de Nîmes, een andere met Fougasse d'Aigues-Mortes, verse levende forellen aanwijzen en laten schoonmaken, kippen, ganzen, kwartels. Allemaal producten die de super niet wil hebben vanwege de kleine hoeveelheden, te rijp, weer- en seizoensafhankelijkheid, bewerkelijk, uiterlijk en in ieder geval de prijs. Onze markt (Twents dorp, 20.000 inw.)telde aanvankelijk ongeveer 18 marktkramen, nu staan er alleen nog een viskraam een snackwagen en een kledingkraam. De groentekramen zijn een jaar of 10 geleden als eerste vertrokken, ze hadden ongeveer hetzelfde aanbod als de supermarkt, niets extra's dus en locale producten zijn er niet.
Nick, niets is onmogelijk en ook dat is iets om na te lopen. Maar ik geloof er weinig van. Kijk naar Delft en Sneek, waar de gemeenten juist moeite doen om de markt te managen als een winkelformule met toegevoegde waarde.
Mijn onderbuikgevoel zegt me dat onze markt - vooral die in kleinere plaatsen - niet interessant genoeg zijn meer zijn. Maar .... ik kan me totaal vergissen. Ik vind het boeiend om te horen dat bij jullie de trend juist omgekeerd is.
Ik hoorde in Nederland dat er een forse supermarktlobby het groeien van openbare markten tegenwerkt?
Dank Nick. Bijzonder dan toch dat de markt in Nederland het zo moeilijk heeft of ... lijkt te hebben. Nuttig zou een rondgang langs marktkooplui en gemeenten zijn om meer verhalen te horen.