Het aantal marktkramen krimpt. De kleiner wordende markten zijn het terrein van oudere generaties; de 'pastageneratie' heeft er niets te zoeken, schrijft de NOS.
Jongeren gaan doordeweeks niet naar de markt, zegt marktspecialist Henk Gianotten. Ze hebben geen tijd omdat jonge mannen en vrouwen allemaal een baan hebben; vooral voor vrouwen was dat vroeger anders. Volgens Gianotten is het aanbod van markten te saai en onaantrekkelijk door het eenzijdige aanbod. Webshops en goedkope supermarkten maken de markt irrelevant voor jongere generaties consumenten.
Gianotten legt uit wat een voor jongeren wél aantrekkelijke markt nodig heeft: meer en meer onderscheidende etenswaren. Dat moet lokaal en biologisch zijn en een assortiment producten bieden dat de supermarkt niet verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan redelijk geprijsde verse schapenkaas of vers geoogste kiwibessen.
Gemeenten doen niet genoeg om markten nieuw leven in te blazen door hun formules te ontwikkelen, vindt de marktkenner. Hij spoort ondernemers daarom aan dergelijke ideeën zelf uit te werken en realiseren.
In Delft liet Paul Nijhuis een frisse wind waaien. Nijhuis werd 5 jaar geleden manager van de markt die door de gemeente verzelfstandigd werd. Je zou hem de 'formule- en winkelmanager' van de markt kunnen noemen. Hij zette de markt binnen het aanbod in Delft opnieuw in elkaar en koos voor een accent op nieuwe producten als Italiaanse pasta's en kruiden en Surinaamse broodjes. Er kwamen nieuwe en vooral jongere mensen naar de markt en ze bleven terugkomen.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formule. Zonder coördinatie zoals die van Nijhuis ontstaat die niet vanzelf. Hij gaat nu ook in Sneek aan de slag, waar de markt op sterven na dood is.
NOS - 'De pastageneratie heeft op de markt niks te zoeken'
Jongeren gaan doordeweeks niet naar de markt, zegt marktspecialist Henk Gianotten. Ze hebben geen tijd omdat jonge mannen en vrouwen allemaal een baan hebben; vooral voor vrouwen was dat vroeger anders. Volgens Gianotten is het aanbod van markten te saai en onaantrekkelijk door het eenzijdige aanbod. Webshops en goedkope supermarkten maken de markt irrelevant voor jongere generaties consumenten.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formuleDoor het teruglopende aantal marktbezoekers hebben steeds meer marktkraamhouders moeite hun kosten terug te verdienen. Vooral kramen die textiel, schoenen en huishoudelijke artikelen verkopen, houden het hoofd niet boven water en verdwijnen.
Gianotten legt uit wat een voor jongeren wél aantrekkelijke markt nodig heeft: meer en meer onderscheidende etenswaren. Dat moet lokaal en biologisch zijn en een assortiment producten bieden dat de supermarkt niet verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan redelijk geprijsde verse schapenkaas of vers geoogste kiwibessen.
Gemeenten doen niet genoeg om markten nieuw leven in te blazen door hun formules te ontwikkelen, vindt de marktkenner. Hij spoort ondernemers daarom aan dergelijke ideeën zelf uit te werken en realiseren.
In Delft liet Paul Nijhuis een frisse wind waaien. Nijhuis werd 5 jaar geleden manager van de markt die door de gemeente verzelfstandigd werd. Je zou hem de 'formule- en winkelmanager' van de markt kunnen noemen. Hij zette de markt binnen het aanbod in Delft opnieuw in elkaar en koos voor een accent op nieuwe producten als Italiaanse pasta's en kruiden en Surinaamse broodjes. Er kwamen nieuwe en vooral jongere mensen naar de markt en ze bleven terugkomen.
Wie de markt niet kwijt wil, moet ermee omgaan als met een winkelformule: maak onderscheid met een duidelijke formule. Zonder coördinatie zoals die van Nijhuis ontstaat die niet vanzelf. Hij gaat nu ook in Sneek aan de slag, waar de markt op sterven na dood is.
Nog een opvallende suggestie vanuit de marktkooplui (bloemenverkoper Nel Kames) zelf, inspelend op onderscheidende dienstverlening op maat: "En meer diversiteit wat betreft kleding. Een naaister, bijvoorbeeld. Stel nou dat je ergens een jurk koopt en die is je net even te lang en dat je direct hier terechtkan om 'm korter te laten maken."
Markten moet je onmisbaar maken zoals in grote delen van de wereld nog het geval is.
Hier nemen het totaal van markten, de frequenta(tie en het aantal kramers fors toe.
Nick, wat verklaart de toename in Brussel van het aantal markten en zelfs van het aanbod volgens jou?
Er is een bewuste inzet van de lokale overheden om markten in te plannen. "Dat verbetert het sociale weefsel" vooral in nieuwe wijken, waar de bewoners elkaar nog niet kennen. Anderzijds heeft de consument door de coronacrisis ook weer de markten leren ontdekken. Het is er gezonder winkelen dan in gesloten supermarkten. Verder is ook het aanbod diverser, je vindt er groente, fruit, vis en vleessoorten die je in de grootdistributie niet vindt. Vaak is het aanbod ook goedkoper.