Babyboom
Eerst was er geen sprake van een geboortegolf na de lockdowns. Al dat thuiswerken en de gesloten horeca zouden een negatieve uitwerking hebben op de romantiek. Maar nu lijkt het dan toch zo ver te zijn. Sinds dit voorjaar blijkt het geboortecijfer in Nederland met gemiddeld 6% te zijn gestegen ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.

In de Volkskrant (3.3) benoemt verloskundige Angelique Kooij-Wiegers twee redenen: de gekte op de huizenmarkt ("Veel stellen waren van plan om eerst een ruimer huis te kopen en in te richten, en daarna pas te beginnen aan kinderen. Nu dat onbetaalbaar blijkt, gaan ze toch maar aan de slag") en het wegvallen van avontuurlijke reisplannen door de lockdowns ("een laatste grote reis zonder kinderen") waardoor dertigers besluiten "nu maar door te pakken."

Zelftap
Met z'n allen in de rij voor uitgiftepunten en bars - dat wil je niet meer, in coronatijden. Net zo min als hannessen met contant geld voor kleine bedragen. De heropende horeca kampt met personeelstekorten. En frisdrankfabrikanten beloven zich een slag in de rondte om minder plastic te gebruiken. Op het eerste gezicht hebben deze issues weinig met elkaar te maken. Daar denkt Coca-Cola anders over. Coca-Cola Europacific Partners biedt met de introductie van een nieuwe zelftaptechnologie soelaas, schrijft BeverageDaily (2.1).

In Spanje gaat een proef van start met zelftaps. In horecagelegenheden en eventementenlocaties schenken consumenten hun eigen drankjes in. Contactloos afrekenen, klaar. Geen personeel meer nodig, en ook geen losse flesjes of blikjes. Zo simpel en risicomijdend kan het zijn. Coca-Cola is er maar wat trots op.

Dit artikel afdrukken