Voor flitsbezorgers is het zaak om snel voet aan de grond te krijgen in een land, want de concurrentie ligt op de loer. In Amsterdam rijden binnenkort koeriers van 6 flitsbezorgers rond. In Parijs fietsen al 7 verschillende flitsbezorgers rond. Als je de eerste of tweede bent, val je nog op, maar hoe kun je je als nummer x onderscheiden?

Dat verwachten de flitsbezorgers te doen door hun 'hyperlokaliteit'. Gemiddeld heeft een 'dark store', het lokale magazijn van waaruit de fietskoeriers bezorgen, een actieradius van 2 tot 2,5 kilometer, schat Vincent Vandierendonck, winkelexpert van adviesbureau Bain & Company in De Tijd. Dat betekent dat alleen al in Brussel tientallen dark stores (met een investering van minimaal €50.000 per stuk) nodig zijn. Tel daarbij op de fietskoeriers die klaar moeten staan voor iedere bestelling (en in vaste dienst zijn) en het wordt duidelijk dat flitsbezorging niet kan overleven zonder dat er veel geld bij moet voorafgaand aan iedere euro omzet.

Het beste dat supermarkten kunnen doen is samenwerken met Deliveroo en co. of zelf dark stores opzetten. Of ze kunnen bestaande flitsbezorgers overnemen
Diepe zakken
Maar die diepe zakken heeft de jonge sector. Grote investeerders staan te trappelen om in flitsbezorging te beleggen. Kort geleden haalde het Amerikaanse Gopuff $1,5 miljard op en volgens de geruchtenmolen zou een volgende ronde van $1 miljard op stapel staan. Gorillas haalde binnen 3 maanden respectievelijk $44 miljoen en nog eens $290 miljoen op. Het Duitse Flink verzamelde in juni, nog geen 6 maanden nadat het van start ging, $240 miljoen. De waarde van Gopuff wordt inmiddels geraamd op €12,7 miljard, evenveel als de beurswaarde van supermarktgroep Carrefour en twee keer zoveel als die van de Colruyt-groep.

De supermarkten hebben wel iets om zich druk over te maken. "De flitsbezorgers zetten de supermarkten in hun hemd als die uitpakken met ‘snelle leveringen’ en alsnog meerdere uren nodig hebben. Dat is eeuwen in Gorillas-termen", denkt De Tijd. Flitsbezorging versnelt de bestaande tendens van online bestellen en bezorgen. "Vandaag zijn klanten nog verbaasd en onder de indruk als ze binnen tien minuten hun boodschappen aan huis krijgen. Morgen zijn ze het gewoon", zegt Vandierendonck. Naar verwachting zullen flitsbezorgers de supermarkten dan ook omzet gaan kosten. Dat doet zeer, in een sector waar door de felle concurrentie de marges laag zijn. En dus houden de supermarkten de flitsbezorgers nauwlettend in de gaten en zetten ze ook snelle leveringen op. Zo werkt Carrefour samen met de koeriers van Deliveroo en Uber Eats. Tien minuten-levering lukt vooralsnog niet, maar een half uur is ook snel. Vandaag werd bekend dat de Franse tak van Carrefour een minderheidsbelang neemt in het Franse Cajoo. Dat bedrijf, dat nog maar sinds februari bestaat, heeft al 100.000 klanten in 10 Franse steden en levert binnen 15 minuten online bestelde boodschappen. Cajoo wil uitbreiden naar de rest van Europa; of Cajoo ook naar België komt, is niet bekend, schrijft De Tijd.

Inkoopkracht
Maar de flitsbezorgers zelf hebben ook een probleem. Ze kunnen namelijk (vooralsnog) nauwelijks een vuist maken op het gebied van inkoopkracht. Zo blijkt Gorillas niet rechtstreeks met de grote leveranciers te werken, maar in te kopen via een Nederlands bedrijf dat op zijn beurt inkoopt bij SuperUnie, de inkooporganisatie van 13 kleinere supermarkten. Dat heeft tot gevolg dat een boodschap bij Gorillas toch duurder uitpakt: de kiloprijs van Nutella is bij Delhaize bijna 2 euro goedkoper dan bij Gorillas en voor hetzelfde geld krijg je bij Delhaize 500 ml Devos & Lemmens mayonaise en bij Gorillas maar 300 ml. Plus de leveringskosten natuurlijk, €1,80 per bestelling.

Gorillas hoopt door snel op te schalen lagere inkoopprijzen te kunnen afdwingen en door efficiënt met klantendata om te gaan het aantal producten per bestelling te vergroten. "We zien meer en meer dat mensen voor meer dan €100 inkopen", zegt Van Emmerik. "Dat is prima mogelijk. Dan leveren we gewoon met drie fietsen."

"Het beste dat supermarkten kunnen doen," besluit Vandierendonck, "is samenwerken met Deliveroo en co. of zelf dark stores opzetten. Of ze kunnen bestaande flitsbezorgers overnemen." Als die buiten de boot van de eerste, grootste of snelste zijn vallen.
Dit artikel afdrukken