Volgens Alfie Kohn is het oppassen geblazen met belonen in het algemeen. Zie bijvoorbeeld zijn boek Punished by Rewards, waarin hij allerlei onderzoeken opsomt die aantonen dat kinderen (en mensen in het algemeen) bij beloning op langere termijn meer gefocust raken op de beloning en minder op het plezier of de kwaliteit van het werk. En mocht de beloning ineens wegvallen dan is ook de motivatie grotendeels weg, bijvoorbeeld bij het lezen van boeken voor beloning. Het kernwoord is intrinsieke motivatie: door belonen en waarderen (door bijv cijfers of stickers op school) daalt de intrinsieke motivatie bij de meeste kinderen, vermindert de intrinsieke drive om te ontdekken en krijg je kinderen die alleen nog iets doen als er beloond wordt.
Het boek Hunter, Gather, Parent van Doucleff schrijft hier ook over: Westerlingen zijn de uitzondering op het gebied van opvoeden, en creëren - op basis van 'wetenschap' - een hele hoop moeilijkheden die ouders van veel traditionele volkeren niet hebben. Eén van de probleempunten is weer dat belonen en complimenteren.