Een terrasje pikken wordt een rijkeluis-uitje, schrijft De Telegraaf (1.1). De krant ging op zoek naar de duurste terrassteden dit jaar. In niet-coronajaren doet horeca-adviesbureau Van Spronsen dat, maar het bedankt voor de eer, net als vorig jaar. "Horeca-ondernemers zijn onze klanten. We willen de sector nu niet lastigvallen met onderzoeksresultaten die negatieve reacties kunnen opleveren. Eerst iedereen weer geld laten verdienen”, meldt een zegsvrouw.

Horeca-inflatie?
Daarom trokken krantenverslaggevers het land in om in Amsterdam, Den Bosch en Woerden het typische 'Van Spronsen-dienblad' te bestellen. Dat bestaat uit 2 koffie, 2 biertjes, 2 frisdrank en 2 glazen rosé. Amsterdam bleek het duurst, net als in 2019 - het laatste jaar van de ranglijst. Toen kostte een Van Spronsen-rondje in de hoofdstad €27,05. De steekproef nu komt uit op €36,60. Ook in Den Bosch is de rekening gepeperd: €30,20 en bij een ander etablissement een kleine €26. Woerden komt het voordeligst uit de steekproef: voor €24 komt het Van Spronsen-rondje op tafel.

Volgens verschillende horeca-uitbaters is er geen sprake van horeca-inflatie. "Slecht voor je imago. Daarbij verdien ik met een kwartje prijsopslag mijn tijdens corona verloren omzet heus niet terug." Wat wel speelt: de stijgende kosten. Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst naar de 14%-inflatie van de afgelopen tien jaar op alcoholhoudende dranken en de hogere lasten bij op voor onder meer energie, personeel en huur. Volstrekt logisch dat de prijzen stijgen.

En de klanten? Er zijn er die mopperen, zoals op Twitter. Anderen zijn minder kritisch. "Geen enkel probleem”, zegt Stan Ilic uit Zutphen. "Tijdens de lockdown bleek hoe belangrijk het is om buitenshuis vertier te hebben. Dat is onbetaalbaar.” Vriendinnen Sacha Visser en Isa de Koning echoën dat gevoel: "Veel meer dan om de centen, draait het om het plezier van het uitgaan. Want wat hebben we dat enorm gemist.”

Dàg tegen de Summer of Love
Nog voor iedereen de kans heeft gehad om de bloemetjes buiten te zetten, zit de nachtcultuur weer achter slot en grendel, schrijft Het Parool (4.1). Van [url=https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/11/een-boottochtje-op-de-vecht-is-ook-leuk-a4050624?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=nrc5om5&utm_content=&utm_term=20210711]slutty naar grumpy summer, kopt de NRC.

De maatregelen van het kabinet vallen niet goed. De eerste evenementenorganisatoren hebben al rechtszaken tegen de staat aangekondigd, schrijft de Belgische krant De Standaard (4.4). Ramon de Lima, voorzitter van N8BM (Stichting Nachtburgemeester) is gewoon verontwaardigd. “Iedereen heeft uitgekeken naar het festivalseizoen. Ik persoonlijk ook. Eindelijk weer nieuwe prikkels en weg uit de omgeving waar we al maanden in zitten. Ondernemers hebben zoveel passie en liefde gestoken in de feesten die gaan komen en dan hoor je dat het niet doorgaat. Bezoekers, oprichters, artiesten: iedereen is verslagen. Weet het kabinet wel hoeveel mensen hierdoor kapot worden gemaakt?”. Zo is de
'Summer of Love' alweer voorbij voordat hij begonnen is. Volgens de Belgische viroloog Marc van Ranst (De Telegraaf) heeft Nederland de teugels te vroeg losgelaten en zit ons land daarom met een toename van het aantal besmettingen van bijna 600% (De Telegraaf).

Omdat Nederland rood kleurt, kan er bovendien druk komen op je geplande vakantie in het buitenland. Of dat echt gebeurt, is afhankelijk van politieke besluiten. Net als in Nederland weten overheden dat mensen genoeg hebben van de maatregelen én dat horeca en de toeristenindustrie wat geld moeten verdienen om te blijven bestaan.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken