Wakker Dier maakt een complimentje aan de supermarkten Dirk, Vomar, Jan Linders, Poiesz, Boon’s Markt, MCD en Nettorama. Zij gaan net als 7 andere Nederlandse supermarkten - zoals Albert Heijn en Lidl al eerder lieten weten - over op één ster van het Beter Leven keurmerk voor kip, het in de toekomst meest gegeten stukje vlees omdat het duurzamer en gezonder (geen rood vlees, dat verdacht wordt van kankerverwekkende eigenschappen) is dan andere vleessoorten.

“Samen geven zij jaarlijks meer dan 100 miljoen kippen een beter leven. En zorgen ze voor een sterrenregen in het supermarktschap!", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier

Met een advertentie in diverse dagbladen zet Wakker Dier de komende week supermarkten in het zonnetje die kiezen voor Beter Leven-kip. Ook maakt de organisatie duidelijk dat achterblijven geen optie is. Hilhorst: “Spar, DekaMarkt, Hoogvliet en Boni laten als enige supermarkten de kippen nog wachten. Hoogste tijd dat ook zij in actie komen.”

In Nederland worden jaarlijks ruim 600 miljoen kippen geproduceerd. Dat betekent dat 500 miljoen kippen geen Beter Leven ster krijgen. ABN Amro maakte onlangs bekend dat de 100 miljoen dieren die wel een ster krijgen de productie van die andere 500 miljoen beperken. Voor de ster-kippen is meer ruimte nodig en die gaat ten koste van de gangbare export-kip.
  • Deel
Druk af