Vijftigplussers eten andere producten en hebben andere aankoopmotieven. De verdergaande vergrijzing en Europese bevolkingskrimp hebben daarom de komende decennia veel impact op de voedingssector.
Dat zegt ABN AMRO in een nieuw rapport. Volgens de bank verdient vergrijzing een hogere plaats op de agenda van voedselproducenten.
Afname van de spiermassa ('sarcopenie'), sociologische veranderingen (geen kinderen meer in huis, meer vrije tijd), minder calorieën, veranderende smaakprofielen en -voorkeuren en baat hebben bij andere nutriënten. Dit complex van nieuwe behoeften laat oudere generaties andere eisen stellen aan voedingsproducten. Ook zouden zij een voorkeur hebben voor andere verpakkingen en aankoopkanalen.
Uit consumentenonderzoek door de bank onder Nederlanders en Duitsers komt naar voren dat 55-plussers vaker verse producten kopen zoals via, fruit, kaas en aardappelen en minder vaak bewerkte producten, zoals vleesvervangers of pizza’s. Gemak en prijs spelen een minder grote rol dan gezondheid en duurzaamheid. Onder 75-plussers is meer behoefte aan bezorgde verse kant-en-klaar maaltijden en éénpersoonsverpakkingen. Die moeten bovendien gemakkelijk te openen en goed leesbaar zijn.
Om de afzet op peil te houden, zal de voedingsmiddelensector meer rekening moeten houden met de demografische ontwikkelingen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, de belangrijkste exportmarkt van onze levensmiddelenindustrie. De vergrijzing in Nederland en vergrijzing én lichte bevolkingskrimp in Duitsland bieden ook kansen voor producenten (en supermarkten).
Dat zegt ABN AMRO in een nieuw rapport. Volgens de bank verdient vergrijzing een hogere plaats op de agenda van voedselproducenten.
Afname van de spiermassa ('sarcopenie'), sociologische veranderingen (geen kinderen meer in huis, meer vrije tijd), minder calorieën, veranderende smaakprofielen en -voorkeuren en baat hebben bij andere nutriënten. Dit complex van nieuwe behoeften laat oudere generaties andere eisen stellen aan voedingsproducten. Ook zouden zij een voorkeur hebben voor andere verpakkingen en aankoopkanalen.
Uit consumentenonderzoek door de bank onder Nederlanders en Duitsers komt naar voren dat 55-plussers vaker verse producten kopen zoals via, fruit, kaas en aardappelen en minder vaak bewerkte producten, zoals vleesvervangers of pizza’s. Gemak en prijs spelen een minder grote rol dan gezondheid en duurzaamheid. Onder 75-plussers is meer behoefte aan bezorgde verse kant-en-klaar maaltijden en éénpersoonsverpakkingen. Die moeten bovendien gemakkelijk te openen en goed leesbaar zijn.
Om de afzet op peil te houden, zal de voedingsmiddelensector meer rekening moeten houden met de demografische ontwikkelingen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, de belangrijkste exportmarkt van onze levensmiddelenindustrie. De vergrijzing in Nederland en vergrijzing én lichte bevolkingskrimp in Duitsland bieden ook kansen voor producenten (en supermarkten).
Het lastige en daarmee moeilijke van richten op een oudere doelgroep is dat je dan ook kan bepalen hoelang je nog succesvol bent.
Het bericht verbaasd mij dan ook bijv. deze alinea:
"Uit consumentenonderzoek door de bank onder Nederlanders en Duitsers komt naar voren dat 55-plussers vaker verse producten kopen zoals via, fruit, kaas en aardappelen en minder vaak bewerkte producten, zoals vleesvervangers of pizza’s. Gemak en prijs spelen een minder grote rol dan gezondheid en duurzaamheid. Onder 75-plussers is meer behoefte aan bezorgde verse kant-en-klaar maaltijden en éénpersoonsverpakkingen. Die moeten bovendien gemakkelijk te openen en goed leesbaar zijn."
Daar moet dan wel staan de HUIDIGE 55 plusser en onder HUIDIGE 75-plussers.
Over 20 jaar ben ik een 55 plusser dan eet ik geen pizza of vleesvervanger meer? En gemak laat ik dan achterwege¿?
De bank als adviseur van marktkansen ik blijf dat bijzonder vinden.
Jeroen #1 heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, maar die 55-75 jarigen zijn over 10 jaar gewoon 65-85 jarigen en ik durf te veronderstellen dat de groep 55+ dan weliswaar een beetje anders is qua samenstelling, maar niet zozeer qua gezondheid. Ze zijn er hooguit slechter aan toe, wat de conclusies van de bank alleen maar relevanter maakt.
Bovendien blikken de meeste (mkb) voedselproducenten korter vooruit dan 10 jaar. In december weer volop inspiratie met dé trends voor 2022…
#2 Marc, wat zijn bijbehorende tijden op afschrijving van machines en R&D onderzoek?
Wie zijn voedselproducenten?
Kan een jonge boer nog een overname lening aangaan bij ABN AMRO met bedrijfsplan om op de markt boerenkaas wielen vers aan te snijden met een mes om aan 55+ plussers te verkopen?
Van wat ik altijd begrepen heb van mijn witte grondstof melkafnemer Bel Leerdammer was 1 van hun grote uitdagingen om de productie locatie in Schoonrewoerd om te bouwen van wielen productie naar efficiënte snijlijnen en voorverpakte kaas. Daar hebben ze jaren over gedaan.
Ik vrees dat je mij niet meer van voorgesneden plakken afkrijgt.
Marc, hoeveel % van de huidige groep is over 10 jaar geen consumerende eter meer, lees overleden?
Het CBS heeft er cijfers voor. De groep blijft ongeveer even groot met 5,6mln. Dat betekent wel dat de aanwas van onderen in 10 jaar de uitval aan de bovenkant compenseert.
Als ik goed kijk naar beide Excels passeren in die 10 jaar +/- 2,5mln inwoners NL die 55+ grens.
Mag je dan tot de bevinding komen dat over 10 jaar nog +/-55% consumeert van de groep die nu 55+ is Marc Pruijssers?
45% is -4,2% per jaar voor 10 jaar
#3 geen idee, mijn rekenmachine en ik hebben weekend. Ik wist ook niet dat dit specifiek over kaas ging. Mij lijkt een doelgroep van 55-75 jarigen nu, ook de komende jaren nog interessant. Gewoon, op gevoel, niet in Excel. Fijn weekend!
Marc, tegen gevoel kan geen rekenmachine noch computer op. #Datadriven kan een computer, ook in het weekend, wel mee uit de voeten.