De coronapandemie zette de wereld op zijn kop. En toch wisten consumenten én retailers zich razendsnel aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Tijdens de Consumer Goods Forum Global Summit was dan ook de belangrijkste vraag welk consumentengedrag zal beklijven nu de wereld ook weer razendsnel terugkeert naar normaal?

Op FoodNavigator (2.1) passeren een aantal trends de revue.
  • Consumenten waren bang. Dat uitte zich in hamsteren, maar ook in minder bezoeken aan de supermarkt, maar daar kochten ze dan wel meer in één keer. Volgens John Ross, CEO van de internationale retailer IGA, veranderde ook de rol van de voedingsindustrie. "Misschien zitten we wel helemaal niet in de logistiek, retail of dienstverlening. Misschien zitten we wel in de 'vertrouwen'-business en gaat het erom dat we onze klanten het gevoel geven dat ze goed geïnformeerd zijn en meer vertrouwen hebben om de keuzes te maken voor hun gezinnen."
  • E-commerce en online boodschappen doen maakten tijdens de pandemie een ongekende groeispurt door. Volgens McKinsey kocht 30% van de consumenten voor het eerst online boodschappen. Tim Steiner, CEO van de Britse online retailer Ocado, merkt daarbij op dat de wereld wel veeleisender zal worden ten aanzien van prijs, beschikbaarheid, assortiment, versheid, kwaliteit en levering. In het begin van de pandemie waren klanten zó gefocust op online kunnen bestellen, dat ze 'duurdere producten en minder service' voor lief namen. In het 'nieuwe normaal' zal dat niet langer het geval zijn en moeten ook de online kanalen aan de bak met goede kwaliteit en concurrerende prijzen. "De wereld wordt nog veeleisender dan tijdens de pandemie," aldus Steiner.
  • Flitsbezorging is ook zo'n trend die tijdens de pandemie ontstond en niet meer weg te denken is. 'Quick-commerce' noemt Tobias Wasmuth, CEO van Spar International van mobiel bestellen en supersnel leveren. In China levert Spar al 25% van alle bestellingen binnen het uur, in Europa in sommige landen al 17%.
  • De gezondheidstrend kreeg ook een boost van de pandemie, omdat mensen gezond en vers wilden eten. En dat zelf moesten koken, omdat uit eten gaan er niet in zat door de lockdowns. Rodney McMullen, CEO van de Amerikaanse supermarktketen Kroger, ziet daar voordelen in voor supermarkten. "Mensen kwamen erachter dat je veel meer eten kunt kopen als je het zelf klaarmaakt dan wanneer je uit gaat eten." En dus gingen mensen zelf koken en ontdekten ze ook nog eens dat dat leuk is en verbindend kan werken. Voor de supermarkten ook een les: "Wij hebben geleerd hoe we het mensen gemakkelijker kunnen maken thuis zelf te koken." En ook die trend is een blijvertje .
Dit artikel afdrukken