De internationale voedselprijzen stijgen nu al een jaar. In mei steeg de index voor wereldwijd verhandelde landbouwgrondstoffen zelfs met de grootste marge in 10 jaar. Met een prijsstijging van 40% in landbouwgrondstoffen ten opzichte van mei vorig jaar neemt de vrees voor verdere voedselinflatie toe, schrijft The Financial Times (1.1).

De door de coronapandemie verstoorde voedselvoorzieningsketens tastten de productie en distributie van voedsel aan. De zwaarst getroffen regio's zijn Zuid-Amerika, met 21% voedselprijsinflatie, Afrika en Zuid-Azië met 12% en Oceanië met 8%.

Volgens de FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN, versnelt de inflatie die oorspronkelijk werd aangewakkerd door verstoringen als gevolg van de coronapandemie. Naast de pandemie dragen ook China's honger, ernstige droogte in Brazilië en de groeiende vraag naar plantaardige olie voor biodiesel daaraan bij. Ook helpt niet mee dat bedrijven nu grondstoffen hamsteren, schrijft het AD (2.1). De economie draait weer op volle toeren en consumenten geven weer geld uit. Daarom vrezen bedrijven dat ze zonder grondstoffen komen te zitten. Als de productie vanwege een gebrek aan grondstoffen of onderdelen stilvalt, kost dat een bedrijf handenvol geld.

Prijsdruk loopt op
De stijging van de wereldmarktprijzen zal de inflatie van de voedselprijzen verder aanwakkeren in armere landen die voor basisvoedsel afhankelijk zijn van invoer. In ontwikkelingslanden als Ethiopië en Nigeria is de kwestie al een politiek punt van zorg geworden.Voor rijkere landen maken de kosten van de grondstoffen slechts een deel uit van de totale prijs die consumenten voor producten in de supermarkt of in restaurants betalen.

De sterke stijging van de grondstoffenprijzen werkt door in de voedselprijzen, schrijft The Financial Times. Bedrijven als Nestlé en Coca-Cola kondigden al aan dat zij de prijsstijgingen zullen doorberekenen, terwijl economen en analisten waarschuwen dat de terugkeer van consumenten die uit eten gaan de prijsdruk verder zal verhogen. De kosten van arbeid, transport en verzending zullen de prijzen de komende maanden naar verwachting nog verder opdrijven.

Polarisatie
Volgens de krant zal de inflatie tot verdere polarisatie in consumentenmarkten leiden tussen premium producten die mikken op rijkere klanten en de goedkopere merken voor de klanten met een kleinere beurs. "Als je al biologische, fair trade en eetrijpe mango's koopt, hoef je je niet al te veel zorgen te maken, zegt een analist. Maar de hogere kosten van ingrediënten zullen wel gevolgen hebben voor de massa-merken. Klanten die op de kleintjes moeten letten zullen overstappen op huismerken en, als de voedselinflatie langer aanhoudt, in goedkopere winkels hun boodschappen gaan doen.
Dit artikel afdrukken