Behalve vleesvervangers en plantaardige zuivelproducten werden in de Verenigde Staten ook écht vlees, vis en zuivel meer verkocht dan voor de Covid-19 pandemie. Amerikanen zouden meer vertrouwd hebben op gezondheid- en duurzaamheidsclaims (FoodNavigator, zie 2.1).

SPINS analyseerde de marketing data en trends van echte en 'nep' vlees- en zuivelproducten over een periode van 52 weken met een einddatum van 16 april 2021. De verkopen van vleesvervangers stegen bijvoorbeeld met 27% en die van plant-based zuivel met 18%.

Écht vlees, gevogelte en zeevruchten (zowel bevroren, gekoeld en voorverwerkt) en échte melk, kaas, room en yoghurt groeiden iets minder prominent, met 14% en 8% respectievelijk. Dat lijkt minder, maar omdat in kilo's de markt van 'echt' ruimschoots 20 keer zo groot is, is de absolute groei van de vlees en zuivelconsumptie veel groter.

Senior food business journalist Adrienne Smith legde uit waar die populariteitsgroei van zuivel volgens haar vandaan kwam. Op de eerste plaats raakten mensen geïnteresseerd in de voedingswaarden van zuivel. Maar belangrijker nog is het toegenomen vertrouwen in de innovaties en productverbeteringen van de industrie.

Met beloften over duurzaam, biologisch, regeneratieve landbouw, ethische inkoop, diervriendelijk en grotere transparantie rondom voedsel won de vaak verguisde industrie bovendien het vertrouwen van de consument terug, denkt Smith. Wel valt de onderzoekers op dat sommige beweringen effectiever zijn dan andere.

De claim 'grasgevoerd', bijvoorbeeld, leidde tot een 25% groei in vlees, maar toch slechts een 4% groei in zuivel. Smith denkt dat het verschil te maken heeft met verwarring bij de consument over de betekenis van de claim. Interpretaties van grasgevoerd, 100% grasgevoerd, grasklaar, op grasland gehouden en gecertificeerd biologisch overlappen vaak. Dat moet niet kunnen, want onderling zijn er nogal grote verschillen in claims op het gebied van duurzaamheid, gezondheidsvoordelen en diervriendelijkheid.

Smith roept retailers op duidelijker te communiceren naar de consument over de betekenis van bepaalde claims. Termen moeten duidelijker worden gedefinieerd. Dat helpt ook supermarkten bij de verkoop van producten die iets beloven, aldus de journalist.
Dit artikel afdrukken