De Russische prijsvechter Mere is Europa aan het veroveren en opent nog dit jaar 10 vestigingen in België, schrijft Gondola. De discounter gaat er de directe concurrentie aan met Aldi en Lidl.
Met prijzen die naar eigen zeggen tot 20% lager zijn dan Aldi en Lidl profileert Mere zich als echte harddiscounter. Van de inrichting hoef je niet veel te verwachten, het oogt als een Aldi uit de jaren '80. In kale winkels is een beperkt assortiment huismerken en restpartijen op pallets of dozen te vinden. Ook marketing staat niet op de agenda. “Bij ons betaalt de klant voor de producten, niet voor het merk”, klinkt het. De discounter richt zich op mensen die tijd en geld willen besparen. Mere belooft klanten de allerlaagste prijs dankzij rechtstreekse samenwerking met producenten, een strikt kostenbeheersingsbeleid en minimale marges.
Sinds de opening van het eerste filiaal in Siberië in 2009 breidde de keten uit tot intussen al ruim 2.000 filialen. Mere richtte zich zo'n 4 jaar geleden op Europa: momenteel zijn er vestigingen in Duitsland, Roemenië, Polen, Spanje, Litouwen en Letland. Naast België liggen er ook plannen voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oostenrijk.
Nu Aldi en Lidl hun aanbod opgeschoven hebben richting het middensegment, ontstaat er nieuwe ruimte aan de onderkant van de markt en heeft de Europese veroveringstocht van Mere een kans van slagen.
Gondola - Mere: tot 20% goedkoper dan Aldi en Lidl
Met prijzen die naar eigen zeggen tot 20% lager zijn dan Aldi en Lidl profileert Mere zich als echte harddiscounter. Van de inrichting hoef je niet veel te verwachten, het oogt als een Aldi uit de jaren '80. In kale winkels is een beperkt assortiment huismerken en restpartijen op pallets of dozen te vinden. Ook marketing staat niet op de agenda. “Bij ons betaalt de klant voor de producten, niet voor het merk”, klinkt het. De discounter richt zich op mensen die tijd en geld willen besparen. Mere belooft klanten de allerlaagste prijs dankzij rechtstreekse samenwerking met producenten, een strikt kostenbeheersingsbeleid en minimale marges.
Sinds de opening van het eerste filiaal in Siberië in 2009 breidde de keten uit tot intussen al ruim 2.000 filialen. Mere richtte zich zo'n 4 jaar geleden op Europa: momenteel zijn er vestigingen in Duitsland, Roemenië, Polen, Spanje, Litouwen en Letland. Naast België liggen er ook plannen voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oostenrijk.
Nu Aldi en Lidl hun aanbod opgeschoven hebben richting het middensegment, ontstaat er nieuwe ruimte aan de onderkant van de markt en heeft de Europese veroveringstocht van Mere een kans van slagen.
Dat gat zat er al aan te komen. Flauwekul met van der Vaart, nou ja dan weet je het wel. #wheelofretail.
Wheel of retail inderdaad, eerste wat ik ook dacht. Als Mere naar NL komt, gaan er dan meer supers zoals DEEN mee kappen? Waar zit de ruimte?
Boeiende vraag Sander. Daar komt nog eens bij dat Picnic nu al groter dan een aantal van de kleinere supers (en zelfs opgeteld).
Druk aan de onderkant is erg lastig voor de bovenkant, gok ik. Lidl zal weer kunnen profiteren van groei. In dit geval is the middle geen verkeerde positie dus.
Middle wordt dan druk. Lidl en Poeisz allebei in het midden, met Picnic?
Ik denk dat je verschil moet maken tussen plekken waar veel en wat minder mensen wonen. Het gaat om last mile kosten en omloopsnelheid.