Schoolkinderen eten niet meer groente en fruit als hun school meedoet aan het Europese Schoolfruitprogramma of het lesprogramma Smaaklessen. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Wageningen Universiteit en Research (WUR) in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar het effect van Schoolfruit en Smaaklessen in EU-verband.
Vijfenzeventig procent van de basisscholen in Nederland doet aan smaaklessen die kinderen door ruiken, voelen, horen, proeven en kijken meer leren over wat ze eten.
Het EU-schoolfruit- en groenteprogramma voorziet jaarlijks 3.000 basisscholen gedurende 20 weken per jaar, 3 keer per week van groente en fruit voor alle leerlingen.
Een derde van door de WUR onderzochte scholen deed mee aan het EU-Schoolfruit programma, een derde kreeg zowel EU-Schoolfruit als Smaaklessen en een derde van de scholen (de controlegroep) bood geen van beide. De programma's bleken geen invloed te hebben op de groente- en fruitconsumptie van de kinderen. Dat lijkt in lijn met recent wereldwijd onderzoek waaruit zou blijken dat interventieprogramma’s nauwelijks effect hebben op de groente- en fruitinname van kinderen.
De onderzoekers constateerden dat de groente- en fruitinname bij leerlingen toenam op scholen waar geen 'voedingsbeleid' (denk aan het stimuleren van gezond eten of traktaties) van kracht was, maar waar wel EU-Schoolfruit én Smaaklessen aangeboden werden. De onderzoekers hadden verwacht dat alleen al het aanbieden van EU-Schoolfruit tot dat gezondere eetgedrag had moeten leiden.
“De relatie tussen kennis over voeding en gezond eetgedrag blijft een ingewikkelde kwestie”, zegt onderzoeker Angeliek Verdonschot. “Veel onderzoek laat geen direct verband zien tussen verhoogde kennis en gezond eetgedrag. Wel is de verwachting dat kennis over gezonde voeding invloed heeft op het eetgedrag op de lange termijn”.
Dit artikel afdrukken
Het EU-schoolfruit- en groenteprogramma voorziet jaarlijks 3.000 basisscholen gedurende 20 weken per jaar, 3 keer per week van groente en fruit voor alle leerlingen.
Een derde van door de WUR onderzochte scholen deed mee aan het EU-Schoolfruit programma, een derde kreeg zowel EU-Schoolfruit als Smaaklessen en een derde van de scholen (de controlegroep) bood geen van beide. De programma's bleken geen invloed te hebben op de groente- en fruitconsumptie van de kinderen. Dat lijkt in lijn met recent wereldwijd onderzoek waaruit zou blijken dat interventieprogramma’s nauwelijks effect hebben op de groente- en fruitinname van kinderen.
De onderzoekers constateerden dat de groente- en fruitinname bij leerlingen toenam op scholen waar geen 'voedingsbeleid' (denk aan het stimuleren van gezond eten of traktaties) van kracht was, maar waar wel EU-Schoolfruit én Smaaklessen aangeboden werden. De onderzoekers hadden verwacht dat alleen al het aanbieden van EU-Schoolfruit tot dat gezondere eetgedrag had moeten leiden.
“De relatie tussen kennis over voeding en gezond eetgedrag blijft een ingewikkelde kwestie”, zegt onderzoeker Angeliek Verdonschot. “Veel onderzoek laat geen direct verband zien tussen verhoogde kennis en gezond eetgedrag. Wel is de verwachting dat kennis over gezonde voeding invloed heeft op het eetgedrag op de lange termijn”.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
ps Het zou wel een idee zijn om kinderen uit groep 7 als 'eindproject' waar ze naar toe kunnen leven een diner op school te laten verzorgen voor de gezinnen (familie)....
#10: kun je taallessen weer ongedaan maken thuis? Wat je praktisch leert leer je.
Je moet gefaseerd werken, kan een kind uit groep 7 zonder begeleiding niet laten boodschappen verzorgen/koken voor het gezin - al was het alleen al het veiligheidsaspect - (die ook na de 1e culinaire tegenvaller afhaken, een domper zettend op de aspiraties) . Al kan je met de juiste strategie op niveau zaken combineren, en ook thuis erin betrekken.
En als school voorbij is wil een kind spelen.... niet verder werken maar vrij voelend ontwikkelend. Koken als je dat leuk vindt... of als eenmalige opdracht om mee te geven... maar als wekelijks opgelegde verplichting wereld veranderaar moeten zijn?
Frank #8
'Op de basisschool de basis gelegd, voortgezet in het voortgezet onderwijs.'
.......maar thuis hebben ze de lessen gemist en wordt het weer ongedaan gemaakt?
Laat na de lessen het boodschappen doen over aan de kinderen die daarna ook voor hun ouders koken, want die geven vaak niet het gewenste voorbeeld (gemakzucht, tijdgebrek, geen interesse, hebben al gegeten op het werk?).
Het schoolfruit programma is een moderne variante van Joris driepinter of melk de witte motor. De industrie zat hier achter. Niks meer niks minder. Groente en Fruit Huis zit of zat hierachter.
Dan smaaklessen. Ooit opgezet door de WUR. Mooi verdienmodel, want nu mogen ze ook nog eens beoordelen wat het effect was. Als effect laag tot nul is, storten ze dan hun eerdere omzetten terug?
Smaaklessen en schoolfruit is altijd een verdienproject geweest.
Ontwikkelende culinaire kennis a.g.v. praktisch en theoretisch - hand in hand... voor een gerecht heb je een recept nodig, in gedachte of van internet/ de leerkracht - onderwijs is noodzakelijk. Op de basisschool de basis gelegd, voortgezet in het voortgezet onderwijs. Met de nadruk op samen genieten/ waarderen van elkaars prestaties, met steeds minder begeleiding nodig. En uiteindelijk experimenteren.
Waarbij niet iedere dag de schijf van 5 als voorschrift in de gaten gehouden hoeft te worden.... wel natuurlijke ingrediënten en smaak.