Schoolkinderen eten niet meer groente en fruit als hun school meedoet aan het Europese Schoolfruitprogramma of het lesprogramma Smaaklessen. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Wageningen Universiteit en Research (WUR) in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar het effect van Schoolfruit en Smaaklessen in EU-verband.
Vijfenzeventig procent van de basisscholen in Nederland doet aan smaaklessen die kinderen door ruiken, voelen, horen, proeven en kijken meer leren over wat ze eten.
Het EU-schoolfruit- en groenteprogramma voorziet jaarlijks 3.000 basisscholen gedurende 20 weken per jaar, 3 keer per week van groente en fruit voor alle leerlingen.
Een derde van door de WUR onderzochte scholen deed mee aan het EU-Schoolfruit programma, een derde kreeg zowel EU-Schoolfruit als Smaaklessen en een derde van de scholen (de controlegroep) bood geen van beide. De programma's bleken geen invloed te hebben op de groente- en fruitconsumptie van de kinderen. Dat lijkt in lijn met recent wereldwijd onderzoek waaruit zou blijken dat interventieprogramma’s nauwelijks effect hebben op de groente- en fruitinname van kinderen.
De onderzoekers constateerden dat de groente- en fruitinname bij leerlingen toenam op scholen waar geen 'voedingsbeleid' (denk aan het stimuleren van gezond eten of traktaties) van kracht was, maar waar wel EU-Schoolfruit én Smaaklessen aangeboden werden. De onderzoekers hadden verwacht dat alleen al het aanbieden van EU-Schoolfruit tot dat gezondere eetgedrag had moeten leiden.
“De relatie tussen kennis over voeding en gezond eetgedrag blijft een ingewikkelde kwestie”, zegt onderzoeker Angeliek Verdonschot. “Veel onderzoek laat geen direct verband zien tussen verhoogde kennis en gezond eetgedrag. Wel is de verwachting dat kennis over gezonde voeding invloed heeft op het eetgedrag op de lange termijn”.
Dit artikel afdrukken
Het EU-schoolfruit- en groenteprogramma voorziet jaarlijks 3.000 basisscholen gedurende 20 weken per jaar, 3 keer per week van groente en fruit voor alle leerlingen.
Een derde van door de WUR onderzochte scholen deed mee aan het EU-Schoolfruit programma, een derde kreeg zowel EU-Schoolfruit als Smaaklessen en een derde van de scholen (de controlegroep) bood geen van beide. De programma's bleken geen invloed te hebben op de groente- en fruitconsumptie van de kinderen. Dat lijkt in lijn met recent wereldwijd onderzoek waaruit zou blijken dat interventieprogramma’s nauwelijks effect hebben op de groente- en fruitinname van kinderen.
De onderzoekers constateerden dat de groente- en fruitinname bij leerlingen toenam op scholen waar geen 'voedingsbeleid' (denk aan het stimuleren van gezond eten of traktaties) van kracht was, maar waar wel EU-Schoolfruit én Smaaklessen aangeboden werden. De onderzoekers hadden verwacht dat alleen al het aanbieden van EU-Schoolfruit tot dat gezondere eetgedrag had moeten leiden.
“De relatie tussen kennis over voeding en gezond eetgedrag blijft een ingewikkelde kwestie”, zegt onderzoeker Angeliek Verdonschot. “Veel onderzoek laat geen direct verband zien tussen verhoogde kennis en gezond eetgedrag. Wel is de verwachting dat kennis over gezonde voeding invloed heeft op het eetgedrag op de lange termijn”.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Praktisch (en ook theoretisch) voedingsonderwijs... als verplicht vak... een school waar in kleine groepjes de lunch gekookt kan worden voor de hele klas, deels met ingrediënten uit de zelf bijgehouden schooltuin (zoals ik meemaakte op de Freinetschool)... samen ontwikkelend, motiverend en genietend.
Wat een plezier, motivatie voor culinaire ontwikkeling! Smaakdiscussie.
Het moet op de goede slimme ontwikkelingsmanier aangepakt worden Jaap Seidell .
Welke leerling gaat nog naar de cafetaria of super (school fast food bar) voor een snack, als een groepje uit de klas een lunch voor ieder bereid heeft? En jij de volgende dag in dat kookgroepje zit? Koken als wederzijds stimulerend vak moet!
Voorlichting/ voorschrijven van bovenaf alleen werkt niet.
Angeliek Verdonschot: “Veel onderzoek laat geen direct verband zien tussen verhoogde kennis en gezond eetgedrag. Wel is de verwachting dat kennis over gezonde voeding invloed heeft op het eetgedrag op de lange termijn”.
Is al niet al veel langer bekend dat kennis niet leidt tot gedrag(sverandering)?
90 procent van de Nederlanders weet dat we dagelijks twee stuks fruit moeten eten en 200/250 gram groente. Maar tien procent van de Nederlanders doet het daadwerkelijk. Kennis maakt bewust van wat je wel of niet goed doet maar motiveert blijkbaar niet genoeg om gedrag te veranderen.
Dat het op de langere termijn wel invloed zou hebben op het eetgedrag is dan naar mijn idee ook ijdele hoop zonder een strategieën die kinderen ondersteunen om die kennis om te zetten in actie.
Kennis alleen leidt niet tot gedragsverandering. Ik zou graag een onderzoek zien dat kijkt naar de praktijklessen koken! Ik ben ervan overtuigd dat de combi zeer sterk is!
#4 @Mascha, een praktijkles koken is om veel redenen een goed idee. Maar het is een verdieping van kennis, je leert het toepassen. (check de taxonomie van Bloom).
Het praktisch kunnen toepassen van kennis wil niet zeggen dat je gedrag gaat veranderen. Daarvoor moet je wellicht belemmeringen en overtuigingen wegnemen. Ouders moeten bijvoorbeeld groente en fruit in huis halen en het goede voorbeeld geven.
Een aanzet hiervoor is bijvoorbeeld om een praktijkles af te ronden is om de leerlingen te motiveren tot de actie: Wanneer ga je dit thuis voor je ouders maken? Wat staat er op je boodschappenlijstje? Welke hulp heb je nodig? Hoe ga je dat regelen? Huiswerk, maak een filmpje/foto van je maaltijd thuis.