Het einde van de oer-Hollandse eetgewoonten is in zicht, nu jongeren in hoog tempo ‘ontkoken’. Dat blijkt uit de Beleidsmonitor 2021–2025 van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Millennials (25–40 jaar) en Generatie Z (18–24 jaar) bestellen of gaan uit eten, als gevolg van de hoge tijdsdruk die ze in het dagelijks leven ervaren. Zelf koken is weer een extra 'taak'. De state of mind wint het bij hen van de state of wallet.
Sinds 2003 monitort het FSIN iedere 2 jaar het consumentengedrag en de foodmarkt bij een panel van 6.000 mensen. Het beeld uit de jongste editie toont dat Nederlanders over de hele linie meer tijdsdruk ervaren, geen zin hebben om te koken, maar het wel belangrijk vinden om gezond, lekker én gezellig te eten.
Uit de Beleidsmonitor blijkt ook dat millennials en GenZ eten een belangrijke vorm van ontspanning vinden. Eten is naast goede brandstof ook gezellig en een afleiding voor de (verhoogde) stress die ze ervaren. 'Babyboomers' (56–75 jaar) zien eten eerder als functioneel dan als een gezelligheidsaangelegenheid. Maar ook Babyboomers hebben het gevoel minder tijd te hebben om te koken en eten meer eenpersoons kant-en-klaar maaltijden.
Naar verwachting zullen vooral millennials en GenZ de omzet in de horeca snel omhoog jagen zodra de horecamaatregelen van tafel gaan. Zij willen hun gemiste gezelligheid kunnen inhalen. Volgens FSIN gaan Nederlanders in 2025 ongeveer €3.800 per persoon uitgeven aan uit eten, ofwel €12 miljard in totaal. In 2020 daalden de uitgaven aan uit eten (na een jarenlange stijgende lijn) naar €3.230 per Nederlander.
FSIN - FSIN Podcast: hoofdlijnen Beleidsmonitor 2021/2025
Sinds 2003 monitort het FSIN iedere 2 jaar het consumentengedrag en de foodmarkt bij een panel van 6.000 mensen. Het beeld uit de jongste editie toont dat Nederlanders over de hele linie meer tijdsdruk ervaren, geen zin hebben om te koken, maar het wel belangrijk vinden om gezond, lekker én gezellig te eten.
Uit de Beleidsmonitor blijkt ook dat millennials en GenZ eten een belangrijke vorm van ontspanning vinden. Eten is naast goede brandstof ook gezellig en een afleiding voor de (verhoogde) stress die ze ervaren. 'Babyboomers' (56–75 jaar) zien eten eerder als functioneel dan als een gezelligheidsaangelegenheid. Maar ook Babyboomers hebben het gevoel minder tijd te hebben om te koken en eten meer eenpersoons kant-en-klaar maaltijden.
Naar verwachting zullen vooral millennials en GenZ de omzet in de horeca snel omhoog jagen zodra de horecamaatregelen van tafel gaan. Zij willen hun gemiste gezelligheid kunnen inhalen. Volgens FSIN gaan Nederlanders in 2025 ongeveer €3.800 per persoon uitgeven aan uit eten, ofwel €12 miljard in totaal. In 2020 daalden de uitgaven aan uit eten (na een jarenlange stijgende lijn) naar €3.230 per Nederlander.
Duurzame ontwikkeling?
Gemak 'betaal' je vooral met gezondheid. Te veel toegevoegde, veelal synthetische hulpstoffen zijn - na ingeslikt te zijn - letterlijk niet kapot te krijgen. Ze hopen zich op in wat ons lichaam voor 'reserves' heeft bestemd. Het is dan wachten of en tot er een kwaadaardige concentratie is ontstaan.
Vrijwel zeker krijgt het nieuwe dimensie, nu blijkt dat de zich met basale, zo natuurlijk mogelijke producten voedende mens zo nadrukkelijk aan corona weet te ontkomen, zoals op het Afrikaanse continent.
Daar niks geen synthetische hulpstoffen, vooral conserveermiddelen, die antilichamen van corona elimineren.
Dat onze naar gebruik met kant-en-klaar maaltijden gevoede ouderen meest dramatisch te lijden hadden, is allerminst begrepen.
Inmiddels (b)lijkt ook de zich vooral met (ultra-) bewerkte producten voedende generatie inmiddels hoog te scoren in het aandeel slachtoffers.
#1
Wat bedoel je Jos?
Een trend is per definitie duurzaam, anders was het een incident....
Matthijs, ik denk dat je erg je best doet om net te doen alsof je Jos een vraag stelt, terwijl je weet dat hij zegt: zou het handig zijn als niemand meer kookt en iedereen maar warm eten aan de deur laat komen?
En daar is een leuke discussie over te voeren: hoe onduurzaam is echt, authentiek street food?
Zo aten we in tijden dat de huizen van armere mensen in de stad geen keukens hadden. Dat was veel te gevaarlijk. Een wijkgaarkeuken, was dan ook een veel beter idee. In India en Egypte bestaat dat concept nog altijd als gewoon onderdeel van het dagelijks leven. In zekere zin was de La Place (nu even ter ziele agv Covid) er een variant van.
Er zijn in onze grote steden steeds vaker foodcourts / -markets te vinden, gemodelleerd naar de markten in Singapore, de grote Chinese steden en India. Zitten aan een ongedekte tafel met peper en zout en je eten en drinken zelf halen bij 'zaakjes' die eromheen zitten. Leuk model, maar of het gezond is?