Het einde van de oer-Hollandse eetgewoonten is in zicht, nu jongeren in hoog tempo ‘ontkoken’. Dat blijkt uit de Beleidsmonitor 2021–2025 van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Millennials (25–40 jaar) en Generatie Z (18–24 jaar) bestellen of gaan uit eten, als gevolg van de hoge tijdsdruk die ze in het dagelijks leven ervaren. Zelf koken is weer een extra 'taak'. De state of mind wint het bij hen van de state of wallet.

Sinds 2003 monitort het FSIN iedere 2 jaar het consumentengedrag en de foodmarkt bij een panel van 6.000 mensen. Het beeld uit de jongste editie toont dat Nederlanders over de hele linie meer tijdsdruk ervaren, geen zin hebben om te koken, maar het wel belangrijk vinden om gezond, lekker én gezellig te eten.

Uit de Beleidsmonitor blijkt ook dat millennials en GenZ eten een belangrijke vorm van ontspanning vinden. Eten is naast goede brandstof ook gezellig en een afleiding voor de (verhoogde) stress die ze ervaren. 'Babyboomers' (56–75 jaar) zien eten eerder als functioneel dan als een gezelligheidsaangelegenheid. Maar ook Babyboomers hebben het gevoel minder tijd te hebben om te koken en eten meer eenpersoons kant-en-klaar maaltijden.

Naar verwachting zullen vooral millennials en GenZ de omzet in de horeca snel omhoog jagen zodra de horecamaatregelen van tafel gaan. Zij willen hun gemiste gezelligheid kunnen inhalen. Volgens FSIN gaan Nederlanders in 2025 ongeveer €3.800 per persoon uitgeven aan uit eten, ofwel €12 miljard in totaal. In 2020 daalden de uitgaven aan uit eten (na een jarenlange stijgende lijn) naar €3.230 per Nederlander.
FSIN - FSIN Podcast: hoofdlijnen Beleidsmonitor 2021/2025
  • Deel
Druk af