De Belgische supermarktketen Colruyt realiseert zijn belofte van 'de laagste prijs'. Dat blijkt uit het jaarlijkse supermarktprijsvergelijkingsonderzoek van Test Aankoop.

Een gemiddeld boodschappenmandje - een mix van A-merken, huismerken en budgetmerken - blijkt bij Colruyt het goedkoopst te zijn. Althans, bij Colruyt-vestigingen met een Albert Heijn in de directe omgeving. Omdat Colruyt reageert op de prijzen van Albert Heijn om zijn prijsbelofte gestand te kunnen doen, is de Belgische keten met 1% prijsverschil nipt de goedkoopste.

In Wallonië, waar Albert Heijn (nog) geen filialen heeft, ligt het prijsniveau van Colruyt 7% boven dat van de goedkoopste winkels. Datzelfde niveau geldt ook voor de Colruyt-vestigingen die niet op de aanbiedingen en promotie-acties van de Nederlandse keten hoeven te reageren. Albert Heijn positioneert zich in België nadrukkelijk als een prijsvechter en datzelfde geldt voor Jumbo die sinds november 2019 ook in België actief is. Die keten is nog niet meegenomen in het onderzoek van Test Aankoop omdat het aantal winkels nog beperkt is, schrijft De Standaard.

In vergelijking met de goedkoopste Colruyt-vestigingen (index 100) is de Franse keten Carrefour 15 tot 19% duurder. Belgen die hun boodschappen doen bij Delhaize, AD Delhaize, Makro en Spar zijn 21 tot 22% duurder uit. Vanwege die verschillen is er ruimte voor Hollandse formules bij onze zuiderburen.
TestAankoop.be - De concurrentie speelt bij de supermarkten, zeker in Vlaanderen
  • Deel
Druk af