Aanbiedingen zijn een belangrijke factor waarop consumenten hun aankoopbeslissingen baseren. Met zijn aanbiedingen kan een supermarkt consumenten sturen richting gezonde of ongezonde keuzes. Het team, met daarin onder meer Maartje Poelman (WUR) en Jaap Seidell (VU), onderzocht in hoeverre aanbiedingen in verkoopfolders van Nederlandse supermarkten bijdragen aan een gezond voedingspatroon. Daarnaast keken de onderzoekers of het soort supermarkt (biologisch, traditioneel of discount) een rol speelt in de hoeveelheid gezonde versus ongezonde aanbiedingen.

Gedurende 8 weken turfden de onderzoekers de aanbiedingen van eten en drinken in de folders van de dertien belangrijkste Nederlandse supermarktformules, 10 traditionele, 2 discounters en 1 biologische. Ze deelden de aanbiedingen in verschillende categorieën in zoals het type product, het soort aanbieding en de bijdrage aan gezonde voeding.

Uit het onderzoek bleek dat 71% van de producten uit de aanbiedingsfolders niet bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Ruim de helft (57%) van de producten in de folders viel in de categorie ultra-processed. De discountformules (Aldi en Lidl) in het onderzoek promootten vaker minder gezonde (80%) en ultra-bewerkte (65%) producten dan de fullservice supermarkten (denk aan formules als PLUS, Albert Heijn, Jumbo of Jan Linders). Verder viel op dat supermarkten minder gezonde producten vaker in grotere hoeveelheden aanbieden dan gezonde producten.
Dit artikel afdrukken