Gedurende 8 weken turfden de onderzoekers de aanbiedingen van eten en drinken in de folders van de dertien belangrijkste Nederlandse supermarktformules, 10 traditionele, 2 discounters en 1 biologische. Ze deelden de aanbiedingen in verschillende categorieën in zoals het type product, het soort aanbieding en de bijdrage aan gezonde voeding.
Uit het onderzoek bleek dat 71% van de producten uit de aanbiedingsfolders niet bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Ruim de helft (57%) van de producten in de folders viel in de categorie ultra-processed. De discountformules (Aldi en Lidl) in het onderzoek promootten vaker minder gezonde (80%) en ultra-bewerkte (65%) producten dan de fullservice supermarkten (denk aan formules als PLUS, Albert Heijn, Jumbo of Jan Linders). Verder viel op dat supermarkten minder gezonde producten vaker in grotere hoeveelheden aanbieden dan gezonde producten.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Voor deze wetenschapper was het in ieder geval niet moeilijk om een oordeel te vellen over ‘gezond’.
Misschien kunnen we dát algoritme als uitgangspunt nemen voor nutri profiling, Annet Roodenburg?
Wie het goed met de eigen gezondheid voor heeft mijdt deze aanbiedingen als de pest. Is voor de een moeilijker dan voor de ander. Maar wie zich iedere keer weer ongeschonden langs die frisdrank- slaatjes- sausjes- snoep- koek- pizza muren weet te banen verdient eeuwige roem.
Preventieakkoord: Vanaf 2019 gaan de Rijksoverheid, supermarkten en horeca-bedrijven de Schijf van Vijf bekender maken in Nederland. Zodat mensen zelf nog beter voor gezonde voeding kunnen kiezen.
Spreek de supermarkten dus maar aan op hun folders.
'Aanbiedingen supermarkt voor 71% ongezond', valt nog mee want 80% van wat er in de supermarkt zelf ligt is ongezond. (Bron)
Manier van presenteren ongezonde producten slechter bij AH dan bij Aldi.
AH voegt fantasietekst aan ongezonde producten toe zoals:
- 'Red Band Snoepmix feest 30% minder suiker, wat een feest! Een lekkere mix van zoete berries, fruitige colaflesjes en de heerlijkste dropfruit smaken. Minder suiker, net zo lekker!' (link)
of
- 'Autodrop Bosvruchtrode cadillacs XL, lekker cruisen over de strip in vegas. Casino's, neonreclame en jouw sweet cadillac. In extra grote verpakking van 380 gram!' (link)
Terwijl Aldi zich hier nauwelijks mee bezig houdt :
- 'Lolly’s, Keuze uit fruitmix en salmiak' (link)
of
- 'Werther’s Original, keuze uit Hard Candy, Caramel & Crème en Soft Caramel' (link)
(de linkjes werken mogelijk na een week niet meer)