Het gros van de aanbiedingen van Nederlandse supermarkten draagt niet bij aan een gezond voedingspatroon. Ruim de helft van de producten in aanbiedingsfolders is ultra-processed. Dat blijkt uit onderzoek van Nederlandse voedingswetenschappers, verschenen in Public Health Nutrition.
Aanbiedingen zijn een belangrijke factor waarop consumenten hun aankoopbeslissingen baseren. Met zijn aanbiedingen kan een supermarkt consumenten sturen richting gezonde of ongezonde keuzes. Het team, met daarin onder meer Maartje Poelman (WUR) en Jaap Seidell (VU), onderzocht in hoeverre aanbiedingen in verkoopfolders van Nederlandse supermarkten bijdragen aan een gezond voedingspatroon. Daarnaast keken de onderzoekers of het soort supermarkt (biologisch, traditioneel of discount) een rol speelt in de hoeveelheid gezonde versus ongezonde aanbiedingen.
Gedurende 8 weken turfden de onderzoekers de aanbiedingen van eten en drinken in de folders van de dertien belangrijkste Nederlandse supermarktformules, 10 traditionele, 2 discounters en 1 biologische. Ze deelden de aanbiedingen in verschillende categorieën in zoals het type product, het soort aanbieding en de bijdrage aan gezonde voeding.
Uit het onderzoek bleek dat 71% van de producten uit de aanbiedingsfolders niet bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Ruim de helft (57%) van de producten in de folders viel in de categorie ultra-processed. De discountformules (Aldi en Lidl) in het onderzoek promootten vaker minder gezonde (80%) en ultra-bewerkte (65%) producten dan de fullservice supermarkten (denk aan formules als PLUS, Albert Heijn, Jumbo of Jan Linders). Verder viel op dat supermarkten minder gezonde producten vaker in grotere hoeveelheden aanbieden dan gezonde producten.
Dit artikel afdrukken
Gedurende 8 weken turfden de onderzoekers de aanbiedingen van eten en drinken in de folders van de dertien belangrijkste Nederlandse supermarktformules, 10 traditionele, 2 discounters en 1 biologische. Ze deelden de aanbiedingen in verschillende categorieën in zoals het type product, het soort aanbieding en de bijdrage aan gezonde voeding.
Uit het onderzoek bleek dat 71% van de producten uit de aanbiedingsfolders niet bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Ruim de helft (57%) van de producten in de folders viel in de categorie ultra-processed. De discountformules (Aldi en Lidl) in het onderzoek promootten vaker minder gezonde (80%) en ultra-bewerkte (65%) producten dan de fullservice supermarkten (denk aan formules als PLUS, Albert Heijn, Jumbo of Jan Linders). Verder viel op dat supermarkten minder gezonde producten vaker in grotere hoeveelheden aanbieden dan gezonde producten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
'Aanbiedingen supermarkt voor 71% ongezond', valt nog mee want 80% van wat er in de supermarkt zelf ligt is ongezond. (Bron)
Manier van presenteren ongezonde producten slechter bij AH dan bij Aldi.
AH voegt fantasietekst aan ongezonde producten toe zoals:
- 'Red Band Snoepmix feest 30% minder suiker, wat een feest! Een lekkere mix van zoete berries, fruitige colaflesjes en de heerlijkste dropfruit smaken. Minder suiker, net zo lekker!' (link)
of
- 'Autodrop Bosvruchtrode cadillacs XL, lekker cruisen over de strip in vegas. Casino's, neonreclame en jouw sweet cadillac. In extra grote verpakking van 380 gram!' (link)
Terwijl Aldi zich hier nauwelijks mee bezig houdt :
- 'Lolly’s, Keuze uit fruitmix en salmiak' (link)
of
- 'Werther’s Original, keuze uit Hard Candy, Caramel & Crème en Soft Caramel' (link)
(de linkjes werken mogelijk na een week niet meer)
Preventieakkoord: Vanaf 2019 gaan de Rijksoverheid, supermarkten en horeca-bedrijven de Schijf van Vijf bekender maken in Nederland. Zodat mensen zelf nog beter voor gezonde voeding kunnen kiezen.
Spreek de supermarkten dus maar aan op hun folders.
Wie het goed met de eigen gezondheid voor heeft mijdt deze aanbiedingen als de pest. Is voor de een moeilijker dan voor de ander. Maar wie zich iedere keer weer ongeschonden langs die frisdrank- slaatjes- sausjes- snoep- koek- pizza muren weet te banen verdient eeuwige roem.
Voor deze wetenschapper was het in ieder geval niet moeilijk om een oordeel te vellen over ‘gezond’.
Misschien kunnen we dát algoritme als uitgangspunt nemen voor nutri profiling, Annet Roodenburg?