Gaan klanten gezonder eten als hun supermarkt ongezond eten duurder maakt? Dat kun je alleen maar in de praktijk ontdekken. Onderzoekers van het Amsterdamse UMC mogen daarom het komende jaar in 8 Coop-filialen spelen met de prijzen en de schapinrichting.
De 8 deelnemende Coop-filialen zijn gevestigd in buurten waar relatief veel mensen een ongezonde leefstijl hebben, schrijft het
AD.
Het is een uniek experiment, omdat supermarkten hevig op prijs concurreren en hun marges flinterdun zijn. Coop riskeert dan ook in 8 van zijn 314 winkels een lagere marge. Het gaat om 2,5% van de winkels. De totale gemiddelde bottomline winst van supermarkten ligt rond die koers.
De pilot-supermarkten zijn zo ingericht dat de klanten onbewust gestuurd worden naar de gezondere keuze. Die manipulatietechniek heet in de gedragspsychologie ‘nudgen’.
Tijdens het experiment staan de gezonde producten op ooghoogte en vervangen gezonde snacks de ongezonde snacks bij de kassa. De onderzoekers mogen bovendien wekelijks prijzen van ongezonde producten verhogen en van gezonde producten verlagen. “We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper,” zegt onderzoeker Josine Stuber. De gezonde producten krijgen een duimpje of smiley om extra op te vallen.
De deelnemende Coop-filialen zijn nog op zoek naar 115 klanten die minimaal de helft van hun weekboodschappen bij die winkel halen. De aankopen, het eetgedrag en de gezondheid van de deelnemers worden een jaar lang bijgehouden door metingen van hun bloeddruk, buikomvang en cholesterol. De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten.
Dit artikel afdrukken
AD.
Het is een uniek experiment, omdat supermarkten hevig op prijs concurreren en hun marges flinterdun zijn. Coop riskeert dan ook in 8 van zijn 314 winkels een lagere marge. Het gaat om 2,5% van de winkels. De totale gemiddelde bottomline winst van supermarkten ligt rond die koers.
De pilot-supermarkten zijn zo ingericht dat de klanten onbewust gestuurd worden naar de gezondere keuze. Die manipulatietechniek heet in de gedragspsychologie ‘nudgen’.
Tijdens het experiment staan de gezonde producten op ooghoogte en vervangen gezonde snacks de ongezonde snacks bij de kassa. De onderzoekers mogen bovendien wekelijks prijzen van ongezonde producten verhogen en van gezonde producten verlagen. “We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper,” zegt onderzoeker Josine Stuber. De gezonde producten krijgen een duimpje of smiley om extra op te vallen.
De deelnemende Coop-filialen zijn nog op zoek naar 115 klanten die minimaal de helft van hun weekboodschappen bij die winkel halen. De aankopen, het eetgedrag en de gezondheid van de deelnemers worden een jaar lang bijgehouden door metingen van hun bloeddruk, buikomvang en cholesterol. De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als klanten onbewust naar ongezondere producten gestuurd worden, heet dat dan ook 'nudgen' of gewoon marketing.
Verder vind ik het een fantastisch experiment. Lef en lof.
Ik ben ook benieuwd of ze er nieuwe klanten door krijgen.
Kennelijk is er al heel duidelijk wat gezond eten is en wat niet. Ik meen toch dat het dan niet moet gaan om een individueel product, maar om het hele voedingspatroon. En de hoeveelheden. Want juist bij eten is die 1-op-1 relatie tussen product en gezond veel minder duidelijk dan bij bv roken of alcohol. Wat dat betreft vraag ik me wel af hoe het effect van dit experiment gaat worden gemeten, omdat je daarnaast toch anders levensstijlfactoren moet meenemen.
De vraag is ook wel hoeveel duurder en goedkoper producten worden. Men heeft het over iets duurder en goedkoper. Heeft men enig idee over de vraagelasticiteiten?
Bij de meeste supermarkten is het trouwens zo dat je bij binnenkomst al in de gezonde afdeling - groenten en fruit - terecht komt.
Van kennis over voeding blijft er op deze manier niet veel hangen. Begin bij de kinderen op school, inclusief inkopen en kooklessen. Probeer de ouders daar ook bij te betrekken want daar zit het vaak al fout wat door de kinderen klakkeloos wordt overgenomen.....
Genotype or fenotype.
That's the question.
Petra, je hebt gelijk en ook ik heb nog duizend vragen, maar
"De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten"
Geef ze de kans en als het niet werkt weten we dat tenminste.