De reputatie van Albert Heijn loopt gevaar.
Dat zegt merkadviseur Hendrik Beerda van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het bureau onderzoekt sinds 2015 jaarlijks de kracht en het imago achter de 100 grootste retailmerken. Albert Heijn is de sterkste daler in merkkracht sinds de coronacrisis en wordt als te zelfverzekerd en té arrogant ervaren, aldus Beerda (Adformatie).
Voor het Retail Merkenonderzoek ondervroegen de onderzoekers 1.500 respondenten. De 100 grootste retailmerken werden elk op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Vanaf 2017 stond Albert Heijn ieder jaar op plaats 2 in de lijst van sterkste retailmerken, maar dit jaar zakt de supermarktketen naar plaats 4. Plaats 1, 2 en 3 worden respectievelijk gevuld door Bol.com (net als AH eigendom van Ahold Delhaize), Kruidvat en Hema (eigendom van Jumbo). Ook in de lijst retailmerken met de hoogste groeiverwachting zakte Albert Heijn een paar plekken: van plaats 8 in 2020 naar plaats 10 in 2021. In diezelfde lijst eindigt Lidl dit jaar op plaats 9 en Jumbo op plaats 6.
De snelle daling van AH's populariteit is volgens Beerda te wijten aan enkele voorvallen: boerenopstand bij een distributiecentrum, coronaboetes voor leveranciers die niet op tijd leveren en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. De onderzoekers adviseren de keten om de gemaakte coronawinst in een charmeoffensief te stoppen. Steun bijvoorbeeld lokale horeca in het koelvak of geef het personeel een coronabonus. Dat helpt om de neerwaartse reputatiespiraal om te buigen, aldus de onderzoekers.
Dit artikel afdrukken
Voor het Retail Merkenonderzoek ondervroegen de onderzoekers 1.500 respondenten. De 100 grootste retailmerken werden elk op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Vanaf 2017 stond Albert Heijn ieder jaar op plaats 2 in de lijst van sterkste retailmerken, maar dit jaar zakt de supermarktketen naar plaats 4. Plaats 1, 2 en 3 worden respectievelijk gevuld door Bol.com (net als AH eigendom van Ahold Delhaize), Kruidvat en Hema (eigendom van Jumbo). Ook in de lijst retailmerken met de hoogste groeiverwachting zakte Albert Heijn een paar plekken: van plaats 8 in 2020 naar plaats 10 in 2021. In diezelfde lijst eindigt Lidl dit jaar op plaats 9 en Jumbo op plaats 6.
De snelle daling van AH's populariteit is volgens Beerda te wijten aan enkele voorvallen: boerenopstand bij een distributiecentrum, coronaboetes voor leveranciers die niet op tijd leveren en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. De onderzoekers adviseren de keten om de gemaakte coronawinst in een charmeoffensief te stoppen. Steun bijvoorbeeld lokale horeca in het koelvak of geef het personeel een coronabonus. Dat helpt om de neerwaartse reputatiespiraal om te buigen, aldus de onderzoekers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
ppps
Waar ik nog wel benieuwd naar ben: hoe zit het met kapitaalsbeleggingen (Wall Street het grootste verdienmodel ipv reële productie en economie...*) van Ahold (en onze niet duurzaam gerichte pensioenfondsen... die ondanks hun bijdragen aan die desastreuze kapitaalsmarkt blijkbaar niet die zelfde enorme winsten konden boeken??? wat klopt hier niet? ) - in eco systeem vernietigend Rabo, Cargill, Monsanto (Bayer), Braziliaanse milieu maffia e.a. ... zijn hier belangen verweven?
* op 'kleinere' schaal al het toenemende opkopen van 10-zelfs 20%- van onze woningen door - regelmatig - beursgenoteerde speculanten ipv door de mensen.... BOOM! (ipv te investeren in collector energiecentrales in de Sahara.... de 5e generatie WARP - veel efficiëntere en vogelvriendelijke windmolens zonder kostbare aardmetalen, veel minder en minder lekkende chemische 'smeermiddelen' (een zwaar onderschat probleem!!! niemand hoor je hierover) en overlast.... de duurzamere toekomst, nee... mensen verder uitknijpen in een zo beperkte visie over 'snelle winsten'). Zo zit Wall Street (de meeste banken) - interverweven met de hele economie en machtsverhoudingen - in elkaar. Een zwaar tegenwerkende factor bij duurzaamheid en groen - en sociaal - denken.
Dank Frank, nu snappen we je mening!
Dick Veerman : vorige week was al de (niet)'beloning' / lage salarissen van het lagere personeel op de NPO aan bod, ondanks recordwinsten - en wel hoge bonussen voor de top. Terwijl die niet het meeste corona risico lopen. Als je een beetje googelt, vind ja al vanaf 2000 (acties van) boeren die vinden dat ze uitgeknepen worden. Recent nog deze. Ook van biologische boeren, die zich daardoor in ontwikkeling beperkt zien. Die een relatief veel lagere meerprijs krijgen voor hun product dan de meerprijs die de supermarkt aan de consument berekent. Zo zou een M biologisch ei met de 'normale' winstmarge niet meer dan 29 cent mogen kosten (de prijs die de Lidl wel berekent... een jaar geleden nog 24 cent... op de markt hier rekenen ze 31 cent L wit), maar bij de AH, en ook de Jumbo, een stuk duurder (en al snel te duur voor laagste inkomens). Als je dan hoger gaat zitten, geef de boeren dat zelfde percentage. En geef ieder personeelslid eenzelfde percentage bonus. Dat is bij 8 ton sowieso al veel meer extra (maar de top lijkt in zelf arrogantie te denken dat ze dat allemaal zelf verdienen door... ? en de rest laat zitten met een kerstbonus van 20 euro als compensatie voor het spannende record coronajaar op de werkvloer). (835.000 als basissalaris voor de baas, 1.3 miljoen als coronabonus... )
ps ik kan dit breder trekken.... naar 'maatschappelijke verantwoordelijkheid', inzet, maar dat gaat veel te ver..... ook omdat bepaalde 'rollen', verdienmodellen, door een systeem vastgelegd (mogen) zijn - gerechtvaardigd worden, dat niet zomaar te veranderen is....
pps
en wat een onverwacht statement van AH zou het zijn om geen vlees meer te verkopen dat geteeld is met enorm schadelijk geproduceerd voer. Eerlijk gezegd verwacht ik zoiets eerder van de Lidl.... met haar Duitse achtergrond.
Kun je dat toelichten, Frank? Nu zijn het goedkope opmerkingen om een groot bedrijf te beschuldigen. Welke bedragen hebben je aversie? Welke schijn bedoel je?
Mijn aversie zit niet alleen in de onevenwichtige personeelsbeloning.... maar meer nog in de 'beloning' van boeren, 'duurzaamheid' in het boeren - nationaal en wereldwijd - in schijn belijdend.