Het nieuws van 29 maart 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

Door corona veranderde het afgelopen jaar ons koopgedrag in de supermarkt. We werkten, kookten en leefden meer thuis, maar hadden minder behoefte aan een frisse adem en feestproducten. Dat betekende meer Unox, HAK, Grand'Italia, Douwe Egberts, Starbucks en Verstegen Kruiden. En minder Mentos-snoepjes, Amstelbier en Duyvis borrelnootjes.

Hamsterproducten (WC-papier, rijst en pasta, eten in blik) deden het goed, impulsartikelen profiteerden minder van de crisis. Dat is te verklaren doordat mensen vaker met lijstjes boodschappen deden voor langere tijd, vaker online bestelden en in minder 'impulswinkels' kwamen zoals een AH to go.

Vooral A-merken groeiden afgelopen jaar hard; harder dan de markt zelfs. Van de 100 best presterende merken in de Nederlandse supermarkten zagen slechts 6 merken hun omzet dalen. De totaalomzet van de Merken Top 100 2020 groeide met 10,7%, schrijft Distrifood (2.4). Het beste resultaat ooit, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI en vakblad Foodmagazine, ruim 10% meer dan in 2019. De omzet van de gehele markt steeg in dezelfde periode met 8,2%. Tijdens de vorige (financiële) crisis bleek de verkoop van A-merken juist te dalen. Toen konden we wel met vakantie, naar het theater, uit eten en gaven we geld uit aan brandstof. Tijdens de coronacrisis niet. A-merken profiteerden daarvan, want mensen hamsterden en gaven hun geld uit aan houdbare kwaliteit.

De A-merken die het meest profiteerden van het hamstergedrag zijn Unox, HAK, Aviko, Iglo, Page, Bonduelle, Grand'Italia, John West, Campina en Edet. IRI stelde dit keer ook een 'Hamster top-10' samen (NOS, 2.1). Bovenaan staat rijst, met een omzetstijging van 180%. Gevolgd door macaroni/spaghetti (+175%), vis in blik (+148%), groenten in pot/blik (+146%), toiletpapier (+130%), lichamelijke verzorging (+129%), houdbare melk (+125%), knakworstjes en soep (+123%), tissues (+122%) en houdbaar brood (+113%).

Bovenaan de Merken Top 100 staat overigens onveranderd ten opzichte van eerdere jaren het, uiteraard heel ongezonde, sigarettenmerk Marlboro. De qua omzet grootste voedingsmerken in de top 10 van IRI Nederland zijn Coca-Cola, Heineken, Campina, Unox, Lay's, Douwe Egberts, Hertog Jan en Dr. Oetker.

IRI merkte nog iets op: het aantal aanbiedingen met A-merken in de supermarkt nam afgelopen jaar af (RTL Nieuws, 2.2). In 2019 werd nog 23,3% van de A-merken met een promotieactie verkocht. Vorig jaar was dat 22,7%. Acties kunnen de distributieketen verstoren. De cijfers laten waarschijnlijk zien dat supermarkten dat wilden voorkomen.
Dit artikel afdrukken