Een nieuwe fietskoerier doet zijn intrede in Nederland: de flitsbezorger. De melk op? Bestel via de app en binnen 10 minuten staat de fietskoerier op de stoep. Maar liefst 6 start-ups zijn van plan de Nederlandse markt te veroveren. Ze worden met tientallen miljoenen euro's durfkapitaal gefinancierd. De snelstgroeiende zal winnen.
Gorillas, Flink, Dija, Weezy, Zapp en Getir. Maar liefst 6 verschillende start-ups staan te trappelen om vanuit hun 'dark stores' je per app bestelde boodschappen binnen 10 minuten thuis te bezorgen, schrijft Het Financieele Dagblad.
De flitsbezorgers vormen de nieuwste rage onder technologie-ondernemers en durfkapitalisten: de supermarktstart-ups haalden al tientallen miljoenen durfkapitaal op. Gorillas €37 miljoen, Flink €43 miljoen, Getir maar liefst €107 miljoen. Om winstgevend te worden, zullen de bezorgdiensten vooral heel snel moeten groeien. En dus rijden de fietskoeriers van Gorillas nu al rond in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en sinds kort ook in Rotterdam. De komende maanden krijgt Gorillas concurrentie van minstens 5 branchegenoten: het Duitse Flink, de Britse Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir.
Gorillas, een van oorsprong Berlijnse start-up, bezorgt boodschappen vanuit zogenoemde ‘dark stores’ (naar ‘dark kitchens’, restaurantkeukens zonder restaurant). Er is geen fysieke winkel waar klanten naar binnen kunnen, maar alleen magazijnen van waaruit fietskoeriers boodschappen bezorgen. Ondanks dat in stadscentra genoeg (kleine) supermarkten zijn, denkt de flitsbezorger aan te slaan. “De levens van mensen worden steeds voller. Mensen kopen niet langer alleen producten, maar ook tijd”, aldus Luc van Emmerik van Gorillas.
Winst laat op zich wachten
Online bezorgen en bestellen kreeg door de coronapandemie een boost. Toch slaagt nog geen enkele supermarkt er in boodschappenbezorging winstgevend te maken. Maaltijdbezorgbedrijven worstelen eveneens met hun verdienmodel. Zowel Deliveroo, Uber Eats als Just Eat Takeaway leden vorig jaar verlies. Ook Gorillas is nog niet winstgevend. Met magazijnen in stadscentra en fietsbezorgers in vaste dienst zijn de aanloopkosten hoog. Gorillas rekent voor de boodschappen de normale retailprijzen, plus €1,80 bezorgkosten. Door snel te groeien, kleine voorraden aan te houden en de introductie van huismerkproducten hoopt het bedrijf in de zwarte cijfers te komen. Wie het snelst groeit wint, de aanloopverliezen doen er niet toe. Zo werkt de wereld van de thuisbezorging al sinds de maaltijdboxen, thuisbezorging van maaltijden en nu dus ook van de flitsboodschappenbezorgers.
Uit een rondgang van Distrifood blijken de Nederlandse supermarktketens PLUS, AH, Picnic en branchekoepel CBL de opmars van de flitsbezorgers niet te vrezen. Ook zij kunnen in 10 minuten bezorgen als ze een fietskoerier inzetten. CBL-directeur Marc Jansen ziet de eventuele komst van partijen als Alibaba en Amazon veel meer als een bedreiging.
Dit artikel afdrukken
De flitsbezorgers vormen de nieuwste rage onder technologie-ondernemers en durfkapitalisten: de supermarktstart-ups haalden al tientallen miljoenen durfkapitaal op. Gorillas €37 miljoen, Flink €43 miljoen, Getir maar liefst €107 miljoen. Om winstgevend te worden, zullen de bezorgdiensten vooral heel snel moeten groeien. En dus rijden de fietskoeriers van Gorillas nu al rond in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en sinds kort ook in Rotterdam. De komende maanden krijgt Gorillas concurrentie van minstens 5 branchegenoten: het Duitse Flink, de Britse Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir.
Mensen kopen niet langer alleen producten, maar ook tijd'Dark stores'
Gorillas, een van oorsprong Berlijnse start-up, bezorgt boodschappen vanuit zogenoemde ‘dark stores’ (naar ‘dark kitchens’, restaurantkeukens zonder restaurant). Er is geen fysieke winkel waar klanten naar binnen kunnen, maar alleen magazijnen van waaruit fietskoeriers boodschappen bezorgen. Ondanks dat in stadscentra genoeg (kleine) supermarkten zijn, denkt de flitsbezorger aan te slaan. “De levens van mensen worden steeds voller. Mensen kopen niet langer alleen producten, maar ook tijd”, aldus Luc van Emmerik van Gorillas.
Winst laat op zich wachten
Online bezorgen en bestellen kreeg door de coronapandemie een boost. Toch slaagt nog geen enkele supermarkt er in boodschappenbezorging winstgevend te maken. Maaltijdbezorgbedrijven worstelen eveneens met hun verdienmodel. Zowel Deliveroo, Uber Eats als Just Eat Takeaway leden vorig jaar verlies. Ook Gorillas is nog niet winstgevend. Met magazijnen in stadscentra en fietsbezorgers in vaste dienst zijn de aanloopkosten hoog. Gorillas rekent voor de boodschappen de normale retailprijzen, plus €1,80 bezorgkosten. Door snel te groeien, kleine voorraden aan te houden en de introductie van huismerkproducten hoopt het bedrijf in de zwarte cijfers te komen. Wie het snelst groeit wint, de aanloopverliezen doen er niet toe. Zo werkt de wereld van de thuisbezorging al sinds de maaltijdboxen, thuisbezorging van maaltijden en nu dus ook van de flitsboodschappenbezorgers.
Uit een rondgang van Distrifood blijken de Nederlandse supermarktketens PLUS, AH, Picnic en branchekoepel CBL de opmars van de flitsbezorgers niet te vrezen. Ook zij kunnen in 10 minuten bezorgen als ze een fietskoerier inzetten. CBL-directeur Marc Jansen ziet de eventuele komst van partijen als Alibaba en Amazon veel meer als een bedreiging.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nog even en iedereen fietst even snel naar de supermarkt (gemiddeld 800 meter). De sportscholen kunnen wel sluiten.
Gorillas haalde in een nieuwe financieringsronde €240 miljoen op voor expansie. schrijft Distrifood. Hiermee vertienvoudigd het bedrijf zich in 3 maanden. Met de nieuwe ronde heeft de "marktwaarde van $1 miljard ruimschoots overschreden", aldus het bedrijf. Daarmee is het naar eigen zeggen de start-up in Europa die het snelst de status van unicorn bereikt.
Gorillas wil verder groeien. Hun doelstelling is om snel aan de slag te gaan in ruim 50 steden in meer dan 10 landen. Onder meer Parijs en New York City staan op de planning.