De Belgische supermarktketen Colruyt helpt vanaf nu consumenten bewuste, duurzame aankoopbeslissingen te nemen. De Eco-Score is het antwoord.

"Mensen willen eenvoudige, relevante informatie. Ze willen verder gaan dan hoe gezond een product is en welke voedingswaarde het heeft. Marktonderzoek wees uit dat klanten zich ook vragen stellen over welke impact hun producten hebben op het milieu. Het is aan ons als retailer om hen daarbij te helpen, startende bij onze eigenmerkproducten,” zegt Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij Colruyt Group, in Gondola.

De Eco-Score is, net als de Nutri-Score, gebaseerd op een 'robuuste methodologie' uit Frankrijk en werkt met vergelijkbare letters en kleuren. De Eco-Score geeft de impact van het product gedurende de hele levenscyclus op het milieu weer, van de grondstoffen, via de verwerking en het transport tot afval of recycling. Verder kan een product bonus-malusscores krijgen op basis van duurzaamheidslabels, verpakking, herkomst en impact op de biodiversiteit. "Deze Eco-Score gaat dus veel verder dan alleen de CO2-uitstoot – de ‘carbon footprint’," zegt Goethaert. "De Eco-Score neemt ook plus- en minpunten in rekening, zoals transport, recycleerbaarheid en certificatie. De combinatie van al die factoren maakt de Eco-Score net zo bijzonder en laat ons toe deze op voedingsproducten toe te passen.”

Vooralsnog staat de Eco-Score op zo'n 2.500 huismerkproducten. Ze zijn terug te vinden via de SmartWithFood-app. Op termijn wil Colruyt ook de Eco-Scores van A-merken toevoegen. Zo wil Colruyt niet alleen zijn klanten helpen bewuster en duurzamer te consumeren, maar ook de milieuscore van zijn eigen producten verbeteren.
Gondola - Colruyt lanceert Eco-Score voor voedingsproducten
  • Deel
Druk af